Sześć konsorcjów chce rozbudować Okęcie

Cezary Pytlos, Katarzyna Jaźwińska, Marcin Gesing
23-08-2001, 00:00

Sześć konsorcjów chce rozbudować Okęcie

Sześć konsorcjów zakwalifikowanych do I etapu przetargu na budowę terminalu na warszawskim lotnisku Okęcie złoży dziś wstępne projekty rozbudowy lotniska. W przyszłym miesiącu wyłoniona zostanie tzw. krótka lista inwestorów, którzy zaprezentują oferty cenowe.

Dziś upływa termin składania ofert technicznych dla inwestorów startujących w wyścigu po kontrakt na rozbudowę terminalu pasażerskiego Warszawa-Okęcie. Nieoficjalnie wiadomo, że taki ruch wykonają na pewno wszystkie konsorcja, których liderami są: Bouygues Batiment, Hochtief Polska, Skanska, Ferrovial, Strabag i Billfinger+ Berger.

— Dziś podamy w tej sprawie oficjalny komunikat — potwierdza Marek Woś, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL).

Preludium cenowe

Oferty techniczne stanowią preludium do znacznie ważniejszej rozgrywki. We wrześniu przetarg nabierze rumieńców, gdyż spośród oferentów dopuszczonych do I etapu wyłoniona zostanie elitarna „trójka”. Firmy znajdujące się na tzw. krótkiej liście inwestorów zobowiązane będą do przedstawienia ofert cenowych. W tej sprawie nikt oczywiście nie odsłania kart. Swoich szacunków co do wartości przyszłej inwestycji nie przedstawia również Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej. Nieoficjalnie pada jedynie kwota 300-350 mln USD. Wszystko wskazuje na to, że rywalizacja cenowa między inwestorami rozegra się właśnie w tym przedziale.

Banki czekają

Wielką niewiadomą jest też sposób finansowania inwestycji. Wiele wskazuje na to, że zostanie ona sfinansowana ze środków własnych PPL przy współudziale LOT. Niezbędne będą też kredyty bankowe. Nieoficjalnie wiadomo, że już rozpoczęto procedury w celu pozyskania kredytodawcy. PPL raczej bez problemów uzyska kredyt na budowę terminalu, a pożyczki są gotowi udzielić praktycznie wszyscy liczący się gracze na rynku finansowym, operujący w sektorze transportowym.

— Jest to bardzo ciekawa inwestycja z punktu widzenia strukturalnego, gdyż wszystko wskazuje na to, że Warszawa uzyska wkrótce statut pomostu łączącego Europę Zachodnią ze Wschodnią. Praktycznie wszystkie banki zainteresowane są zskredytowaniem przedsięwzięcia. Ze względu na skalę inwestycji (300-350 mln USD) finansowanie będzie organizowane zapewne przez dwóch, trzech aranżerów — przewiduje Maciej Stańczuk, prezes Westdeutsche Landesbank Polska.

Bez przeszkód

PPL — właściciel Okęcia — zdecydował się na powtórzenie I etapu przetargu, który został unieważniony w połowie maja po proteście firmy Skanska. Skandynawowie zarzucali PPL naruszenie zasad procedury przetargowej i wyrazili wątpliwość co do jej prawidłowości. Wygląda na to, że ten przetarg nie wzbudzi już tylu kontrowersji co poprzedni.

— Procedura przetargowa nie budzi naszych zastrzeżeń — zapewnia Janusz Jakubowski, dyrektor ds. budowlanych Skanska Polska.

Prace przygotowawcze do rozbudowy mają potrwać rok, natomiast budowa terminalu — trzy lata. Obiekt powinien zostać oddany do użytku na początku 2005 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos, Katarzyna Jaźwińska, Marcin Gesing

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sześć konsorcjów chce rozbudować Okęcie