PB: Na czym polega koncepcja kolaborującej IT, którą pan promuje?
Aureliusz Górski: W Campus AI patrzymy na sztuczną inteligencję przede wszystkim jako na pełnoprawnego współpracownika. Dzięki niej możemy konstruować zaawansowane teksty, generować syntetyczny głos, tworzyć obrazy, wideo, muzykę, a nawet obiekty 3D. Sztuczna inteligencja staje się więc narzędziem, które pozwala przekształcać nasze pomysły w konkretne materiały w ciągu zaledwie kilku sekund, znacznie przyspieszając i ułatwiając proces twórczy. Tym, co proponujemy, jest nowa forma współpracy, rodzaj coworkingu, w którym ludzie i maszyny współdziałają, aby osiągać cele szybciej i efektywniej.
Weź udział w szkoleniu online "Efektywna komunikacja i analityka z AI" >>
Choć idea współpracy ludzi i sztucznej inteligencji wydaje się atrakcyjna, wielu menedżerów sceptycznie podchodzi do AI, obawiając się zagrożeń. Czy tę rewolucję można jeszcze zatrzymać?
Przede wszystkim warto zdawać sobie sprawę, że sztuczna inteligencja, szczególnie w postaci generatywnych modeli konwersacyjnych takich jak ChatGPT, jest już powszechnie stosowana. Większość pracowników korzysta z AI, aby ułatwić sobie codzienną pracę. Firmom może to wyjść na dobre, ale bez odpowiedniego środowiska i kompetencji narażają się na poważne problemy, takie jak np. wyciek danych. Dlatego ważne staje się uczenie pracowników etycznego i bezpiecznego użytkowania sztucznej inteligencji. Takie zajęcia są równie istotne jak szkolenia BHP.
Rewolucja AI nie jest nowością, ale dopiero od niedawna prowadzi się szerokie dyskusje o jej możliwościach i wpływie na biznes. Czemu zawdzięcza swój nagły rozgłos?
Być może 20 listopada 2022 r. przejdzie do historii jako początek szerokiej adaptacji i popularyzacji zaawansowanych technologii AI, które zmieniają sposób, w jaki pracujemy i tworzymy. Rozgłos, jakim sztuczna inteligencja obecnie się cieszy, jest wynikiem udoskonaleń i rosnącej dostępności generatywnej AI, czyli takich narzędzi jak ChatGPT.
Nie wszyscy są ekspertami od nowych technologii, więc proszę o wyjaśnienie pojęcia „generatywna sztuczna inteligencja”.
To rodzaj AI, który korzysta z sieci neuronowych trenowanych na dużych zbiorach danych, aby tworzyć nowe treści. Może to być tekst, kiedy uczy się na tekstach, obraz, gdy dane wejściowe to obrazy, a także muzyka, wideo czy nawet obiekty 3D. Dzięki postępom w tej technologii AI może dziś tworzyć skomplikowane i złożone produkty, takie jak piosenki czy stand-upy.
Czy także polscy programiści przyczyniają się do rozwoju generatywnej AI?
Tak. Wiele znaczących postaci z Polski miało wpływ na jej rozwój. Duża grupa Polaków pracuje w OpenAI, współtworząc ChatGPT. Polscy specjaliści opracowali też zaawansowane modele generujące głos znane pod marką Eleven Labs. To jednak tylko dwa przykłady dużego wkładu naszych rodaków. Wiele innych utalentowanych naukowców i technologów z Polski miało istotny wpływ na rozwój podstawowych technologii w tej dziedzinie.
Jak w CampusAI podchodzicie do etycznych i prawnych aspektów sztucznej inteligencji?
Uważamy, że sztuczna inteligencja jest narzędziem, które może być wykorzystane do realizacji wspaniałych projektów, ale każdy z nas ponosi odpowiedzialność za sposób jej wykorzystania. Jeżeli nie będziemy aktywnie uczestniczyć w debatach na temat regulacji i etycznego wykorzystania AI, możemy napotkać poważne wyzwania gospodarcze i społeczne. Szczególnie istotne jest to w kontekście dezinformacji, zwłaszcza w okresach wyborczych w Europie i USA, gdzie produkowanie i publikowanie fałszywych treści może prowadzić do poważnych perturbacji społecznych. W CampusAI staramy się nie tylko prezentować możliwości AI, ale również uświadamiać konsekwencje jej stosowania. Uważamy, że konieczne jest edukowanie społeczeństwa, aby każdy mógł zrozumieć działanie tej technologii, nie bał się jej wykorzystywać i robił to w jak najbardziej odpowiedzialny sposób.
Jakie kroki powinny podjąć firmy, aby maksymalnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji?
Jako pierwszy krok zalecam dogłębną analizę obecnych modeli biznesowych. Właściwie nie ma branży, która nie musiałaby przemyśleć swojego podejścia, gdyż AI wprowadza zmiany wpływające na niemal każdy aspekt działalności. Drugi krok to stworzenie nowej kultury organizacyjnej, z nową strategią transformacji cyfrowej. Podejście do sztucznej inteligencji w roku 2024 znacznie różni się od tego sprzed dwóch lat, wymaga więc zupełnie nowego sposobu myślenia. Trzecim elementem jest opracowanie polityki dotyczącej wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji przez pracowników. To również wiąże się z potrzebą rozbudowy infrastruktury niezbędnej do pracy z AI, ponieważ pracownicy muszą mieć do niej łatwy dostęp.
To wyzwania dla firm, a jakie będą ich konsekwencje dla pracowników?
Tu dochodzimy do kolejnego ważnego aspektu, którym jest inwestycja w upskilling i reskilling pracowników. W pierwszym przypadku chodzi o rozwój umiejętności zawodowych, w drugim o przekwalifikowanie się. W zasadzie każdy pracownik powinien się zastanowić, jak AI wpłynie na jego branżę i jak może wykorzystać te zmiany do zwiększenia swojej efektywności. Badania naukowe, w tym prowadzone w Polsce przez zespół pod przewodnictwem prof. Aleksandry Przegalińskiej, wykazały, że stosowanie modeli konwersacyjnych, takich jak ChatGPT, może zwiększyć efektywność pracy o 40 proc. i satysfakcję zawodową o 60 proc. W związku z szerokim wdrażaniem AI pojawia się także potrzeba tworzenia hybrydowych zespołów, których menedżerowie muszą umieć planować pracę wykonaną przez sztuczną inteligencję. W końcu należy również pomyśleć o nowych zawodach, takich jak etyk, w kontekście upowszechniania się sztucznej inteligencji. Następne wyzwanie dla biznesu w związku z ekspansją AI to bardzo skrupulatne podejście do planowania szkoleń dla pracowników IT na najbliższe lata.
Campus AI cieszy się wsparciem wybitnych naukowców, takich jak Aleksandra Przegalińska i Dariusz Jemielniak, a pierwszym waszym partnerem została Akademia Leona Koźmińskiego. Kogo jeszcze chcecie zaprosić do współpracy?
To ogromny zaszczyt, że Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, najlepsza uczelnia ekonomiczna w tej części Europy, zdecydowała się dołączyć do naszego projektu, wspierając studentów w dostosowywaniu się do nowych realiów edukacyjnych. Współpraca jest obopólnie korzystna i obejmuje wiele wspólnych inicjatyw. Jednak nasze plany sięgają dalej niż Polska. W najbliższym czasie Campus AI rozpocznie ekspansję na arenie międzynarodowej. Już na początku przyszłego roku zaczniemy być obecni w 20 krajach używających języków angielskiego i hiszpańskiego.
Czym chcecie przekonać zagranicę?
Oferujemy wirtualną platformę specjalizującą się w edukacji przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Teraz pracujemy nad innym ambitnym projektem — stworzeniem pierwszej na świecie wizualizacji ekosystemu w formie cyfrowego modelu, który będzie można eksplorować przy użyciu technologii sztucznej inteligencji i metaversu. Jeśli nam się to uda, staniemy się pierwszą organizacją na świecie, która zrealizuje tak zaawansowane przedsięwzięcie, odwzorowujące fizyczny ekosystem w świecie wirtualnym, tworząc tym samym świat połączony.
Szukaj Pulsu Biznesu do słuchania w Spotify, Apple Podcasts, Podcast Addict lub w Twojej ulubionej aplikacji
w tym tygodniu: „Rewolucja AI”
goście: Wojciech Strózik — Rozwojosobistydlakazdego.pl, Aureliusz Górski — CampusAI, Łukasz Bromirski — Cisco