Czytasz dzięki

Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody

opublikowano: 19-07-2020, 22:00

Idzie nowe na motoryzacyjnym rynku pracy — inteligentne algorytmy powoli zastępują ludzi.

Każdego dnia platforma Carsmile wylicza dla swoich użytkowników ratę za samochód (uśrednione dane za czerwiec 2020 r.) aż 300 tys. razy. Kalkulacja przebiega w pełni automatycznie. Gdyby nie inteligentny algorytm, do wykonania takiej pracy potrzeba byłoby co najmniej 2 tys. osób. Choć użytkownik widzi tylko wynik obliczeń, żeby go uzyskać, trzeba przetworzyć wiele danych.

Rozwój sztucznej inteligencji powoli odbiera zajęcie tradycyjnym
sprzedawcom aut. AI jest w stanie wykonać dziennie tyle kalkulacji ile 2 tys.
pracowników.
Zobacz więcej

ALGORYTM SPRZEDAJĄCY:

Rozwój sztucznej inteligencji powoli odbiera zajęcie tradycyjnym sprzedawcom aut. AI jest w stanie wykonać dziennie tyle kalkulacji ile 2 tys. pracowników. Fot. AdobeStock

Sztuczna inteligencja kalkuluje ratę m.in. na podstawie ceny zakupu samochodu, usług serwisowych i opon, kosztu finansowania, okresu umowy i wysokości wkładu własnego. System musi każdorazowo oszacować, ile pojazd straci na wartości w okresie trwania umowy. Tylko tę jedną czynność wykonuje odrębny algorytm na podstawie założonego przebiegu auta i wybranego sposobu użytkowania (firmowe lub prywatne). Jak wyglądałyby wyliczenia 300 tys. rat dziennie, gdyby zamiast automatu robił je człowiek?

— Jeśli bardzo doświadczony pracownik, niezwykle skoncentrowany na swojej pracy i biegły w obsłudze systemu, miałby do dyspozycji gotowy kalkulator wyliczający ratę po wprowadzeniu parametrów, mógłby wykonać jedno obliczenie w czasie około dwóch minut — szacuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Oznacza to, że mógłby obliczyć 30 rat w ciągu godziny i 210 rat w ciągu jednego dnia pracy (o ile robiłby to siedem godzin non stop). Przejmując liczbę 210 rat dziennie za benczmark, łatwo można policzyć, że do wykonania 300 tys. obliczeń w ciągu jednego dnia roboczego potrzebnych byłoby 1428 bardzo doświadczonych pracowników, skoncentrowanych wyłącznie na tej jednej czynności. Jednak z uwagi na fakt, że użytkownicy Carsmile korzystają z platformy nie pięć, ale siedem dni w tygodniu, do wykonywania niezbędnych obliczeń potrzebnych byłoby 2 tys. pracowników, którzy nie braliby urlopu i nie chorowali.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Tymczasem w Carsmile za stworzenie i funkcjonowanie algorytmu do wyliczania raty oraz zapewnienie mu niezbędnych danych odpowiada... pięć osób. To oczywiście tylko jeden z przykładów wykorzystania AI, która coraz częściej jest zaprzęgana do pracy w motoryzacji na całym świecie. Według szacunków Global Market Insights wartość rynku sztucznej inteligencji w branży w 2026 r. przekroczy 12 mld USD.

— Polska staje się kolebką rozwiązań AI — nie tylko je opracowuje, ale też wdraża w biznesie.O ile wszyscy jesteśmy już oswojeni ze sztuczną inteligencją wspierającą albo zastępującą kierowcę, o tyle zastosowanie jej w sprzedaży nowych samochodów jest innowacją na poziomie światowym. Dla klientów to doskonała wiadomość, bo mogą szybko i efektywnie porównywać więcej opcji zakupu samochodu — mówi Michał Mazur, prezes AI Clearing corp.

W związku z tym pojawiają się obawy dotyczące wpływu AI na zatrudnienie w branży. Będziemy mieli do czynienia nie tyle ze spadkiem zatrudnienia, ile tworzeniem nowych stanowisk pracy w miejsce zlikwidowanych w związku z zastąpieniem pracowników przez komputery.

Najbliższe lata przyniosą zmianę oczekiwań wobec kandydatów choćby na stanowisko sprzedawcy samochodów — mówi dr Magda Drzewiecka- Sarosiek, właścicielka firmy doradczej MotoKariera. Jej zdaniem w cenie będzie komunikatywność w kontakcie zdalnym, elastyczność, otwartość na doświadczenia i umiejętność pracy z nowoczesnymi systemami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane