Czytasz dzięki

Tokio i Seul garną się do Baranowa

Przedstawiciele lotnisk z Japonii i Korei chcą pomóc w stworzeniu CPK i zarządzaniu nim. Inwestycja ruszy za trzy lata, podobnie jak budowa pierwszych linii kolejowych.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wdraża kolejny etap przygotowań do realizacji inwestycji w hub oraz sieć linii kolejowych, którymi pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością 250 km/h. Przygotowania mają być finansowane z wieloletniego programu rządowego. Mikołaj Wild, prezes CPK, a wcześniej pełnomocnik rządu ds. budowy portu, zapowiadał, że zostanie on przyjęty przez Radę Ministrów już w maju 2019 r. Nie udało się, aktualny termin to czerwiec 2020 r.

CPK wkrótce wybierze partnera do budowy lotniska oraz zdecyduje,
jak ma być zaprojektowane i zbudowane.
Zobacz więcej

SPOJRZENIE W PRZYSZŁOŚĆ:

CPK wkrótce wybierze partnera do budowy lotniska oraz zdecyduje, jak ma być zaprojektowane i zbudowane. Chapman Taylor

Pierwsza liga

W realizacji inwestycji istotne jest nie tylko zabezpieczenie finansowania na start. Ważną rolę odegra partner, którego zamierza wkrótce wybrać CPK.

— W tym roku rozstrzygamy przetargi dotyczące wyboru partnerów, na przykład do budowy lotniska i operowania nim. W grze są Incheon z Seulu i Narita z Tokio — informuje Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Trwa pierwsza runda rozmów z tymi podmiotami w ramach dialogu konkurencyjnego. Mikołaj Wild zapewnia, że to pierwsza liga.

— Nasi potencjalni partnerzy należą do pierwszej dziesiątki lotnisk na świecie — podkreśla szef CPK.

Informuje, że Incheon i Narita mają bogate doświadczenie nie tylko w budowie hubów i zarządzaniu nimi, ale także w działalności doradczej. Incheon był doradcą podczas inwestycji lotniskowych m.in. w Turcji, Indonezji, Kuwejcie i Paragwaju, a Narita m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach. Teraz jedna z firm będzie doradzać, jak zbudować lotnisko w Polsce. Wbicie łopaty na budowie lotniska jest przewidziane w 2023 r., a zakończenie inwestycji — w 2027 r. Wówczas mają być realizowane pierwsze operacje lotnicze. Marcin Horała podkreśla, że istotną rolę odegra nie tylko lotniczy transport pasażerów, ale także dochodowe przewozy cargo. CPK zwiększy np. możliwości eksportu polskiej żywności.

Dotacje na tory

Pełnomocnik rządu ds. CPK zapowiada też, że budowa linii kolejowych będzie dofinansowana z funduszy europejskich z przyszłej perspektywy. Za trzy lata mają ruszyć inwestycje w pierwsze odcinki linii kolejowych, które usprawnią dojazd do CPK. W sumie ma być wykonanych 30 zadań, obejmujących budowę prawie 1,8 tys. km linii kolejowych. CPK zaprezentował właśnie listę i harmonogram ich realizacji. W 2023 r. rozpoczną się prace budowlane na trasach Warszawa — CPK — Łódź — Sieradz — Wrocław— Wałbrzych — granica państwa z Czechami, Ostrołęka — Łomża, Trawniki — Krasnystaw — Zamość, Łętownia — Rzeszów oraz Chybie — Jastrzębie-Zdrój — Godów — granica państwa. W tym roku będą wykonywane m.in. inwentaryzacje przyrodnicze, a w kolejnych latach — prace przygotowawcze i budowa następnych odcinków (szczegółowy harmonogram na pb.pl).

OKIEM EKSPERTA

CPK na razie na slajdach

JAKUB MAJEWSKI, prezes Fundacji PoKolej

Spodziewałem się informacji o konkretnych decyzjach przygotowujących inwestycje w infrastrukturę. Wybór doradcy dla części lotniczej, w sytuacji gdy od kilku miesięcy mamy już doradców kolejowych, nie jest przełomem. Dopóki rząd nie przyjął wieloletniego planu finansowego, gwarantującego pieniądze na prace przygotowawcze, projektowe i budowlane, nawet najlepiej przygotowany harmonogram to tylko propozycja. Przejście do kolejnych etapów wymaga rozstrzygnięć finansowych i ogłoszenia przetargów na dokumentację środowiskową czy studia wykonalności. Takie deklaracje jednak nie padły.

OKIEM EKSPERTAOKIEM EKSPERTA

Doradca nie zrobi wszystkiego

SEBASTIAN GOŚCINIAREK, partner w BBSG

Seulski Incheon i tokijska Narita to porty lotnicze działające w trochę innym porządku gospodarczym niż firmy z Unii Europejskiej. Nie ma jednak wątpliwości, że to wysokiej klasy huby, które od lat zajmują pozycje w pierwszej dziesiątce najlepszych lotnisk na świecie. To wartościowi partnerzy którzy mogą przekazać wiedzę i doświadczenia. Na pewno jednak doradca strategiczny nie zrobi wszystkiego, a spółka CPK — samodzielnie lub przez zewnętrzne firmy — będzie musiała zająć się resztą. Tak dzieje się np. w przypadku planu generalnego: obecnie trwa postępowanie na wybór doradcy technicznego w procesie jego powstawania.

Kilka znaków zapytania

MICHAŁ MAZUR

CEO AI Clearing

Nie jestem pewien, czy wybór pomiędzy tokijskim lotniskiem Narita i seulskim Incheonem jest optymalny. Pierwsze powstało w 1978 r., a drugie w 1988 r., są to więc porty ustabilizowane. Seulskie lotnisko ma bardzo specyficzne położenie: niedaleko granicy z Koreą Północną, w strefie zmilitaryzowanej, na wyspie, więc koncepcja otaczającej infrastruktury jest zupełnie inna niż w Baranowie, chyba żebyśmy się przygotowywali na wojnę. Natomiast otwarcie lotniska w Japonii, poprzedzone dwuletnimi zamieszkami i protestami miejscowej ludności, było kilkakrotnie przesuwane — być może to doświadczenie jest interesujące? Niewykluczone, że CPK podjął taką decyzję, bo wszystkie porty podobne do planowanego w Polsce, czyli wybudowane od zera huby — np. w Katarze, Dubaju i Stambule — będą dla niego konkurencyjne. Być może odmówiły współpracy. Koncepcja CPK się nie zmienia, choć sytuacja w lotnictwie jest zupełnie inna. W ubiegłym roku mieliśmy w Polsce 49 mln pasażerów i świetlaną przyszłość dojścia do 100 mln. Przyszedł COVID-19 i w tym roku możemy mieć 25-27 mln pasażerów, a przecież CPK ma w planach obsługę w pierwszym etapie 49 mln. Na dodatek samoloty mają coraz dłuższy zasięg, połączeń bezpośrednich będzie przybywać, więc lotnisk hubowych nie będzie potrzeba tak dużo jak dawniej. Może warto przemyśleć biznesplan?

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane