Toyota nie pozwala się dogonić

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-11-18 20:00

Mimo spadku sprzedaży Toyota utrzymuje pozycję największego na świecie producenta aut. Liderem dynamiki wzrostu są jednak Chińczycy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie koncerny są największymi producentami aut na świecie
  • jak na globalnym rynku radzą sobie marki z Chin
  • jakie modele i marki najczęściej kupowano między styczniem a wrześniem 2024 r.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ciągu trzech kwartałów tego roku koncern Toyota Motor Corporation sprzedał na świecie 7,61 mln nowych samochodów — wynika z najnowszego zestawienia przygotowanego przez portal analityczny Focus2Move, który śledzi dane o sprzedaży aut w 159 krajach. Tegoroczny wynik Toyoty jest co prawda o 3 proc. słabszy niż zeszłoroczny, ale wystarczył do utrzymania pozycji globalnego lidera ze sporą przewagą nad konkurencją.

Drugim pod względem wielkości producentem samochodów na świecie jest Grupa Volkswagen, która dostarczyła 6,31 mln aut (-2,3 proc. r/r). Grupa mocno zyskała w USA (+8,7 proc.), ale sporo straciła w Azji (-10,2 proc.) i Europie (-9 proc.). Podium zamyka koncern Hyundai-Kia z wynikiem 5,05 mln sprzedanych aut i spadkiem na poziomie 3,7 proc. — znaczące straty zanotował w Afryce (-18,5 proc.), Azji (-6 proc.) i Oceanii (-5 proc.).

Sojusz Renault-Nissan awansował na czwartą pozycję z wynikiem 4,61 mln sprzedanych pojazdów (+1,2 proc.), notując wzrost głównie w Europie (+5,2 proc.) i Oceanii (+9,2 proc.). Na piątym miejscu uplasował się Stellantis — 4,35 mln (-8,3 proc.). Kolejne miejsca zajęły: General Motors (4,120 mln, -6,5 proc.), Honda Motor (2,863 mln, -1,3 proc.) oraz Ford Group (2,862 mln, -0,3 proc.). Na szczególną uwagę zasługuje dziewiąta pozycja chińskiego koncernu BYD, który z wynikiem 2,51 mln sprzedanych pojazdów zanotował imponujący wzrost o 35,6 proc., dostając się do pierwszej dziesiątki. Zestawienie zamyka Suzuki, które sprzedało 2,36 mln aut (+4,4 proc.).

Ranking najbardziej popularnych marek otwiera oczywiście Toyota — między styczniem a końcem września na świecie kupiono 6,6 mln aut tej marki. O skali przewagi niech świadczy fakt, że drugi w zestawieniu Volkswagen zarejestrował ich o 3,1 mln aut mniej. Trzecie miejsce należy do Hondy — 2,76 mln sprzedanych samochodów. Co ciekawe — BYD z 2,51 mln sprzedanych aut jest już na szóstym miejscu tego zestawienia, wyprzedzając np. Nissana czy Kię i niewiele ustępując Fordowi czy Hyundaiowi

W zestawieniu najchętniej kupowanych na świecie modeli prym wiedzie toyota corolla (809,5 tys). Drugie miejsce należy czysto elektrycznego samochodu — tesli Y (777,6 tys.), a trzecie do toyoty RAV4 (738,8 tys).