Trendy na rynku handlowym

Zmiany społeczno- demograficzne wpływają na zachowania zakupowe Polaków.

Na rynku handlowym w Polsce zachodzą zmiany, będące odpowiedzią na nowe zachowania klientów. Eksperci działu badań rynku Knight Frank, we współpracy z firmą Inquiry Market Research, przedstawili raport ukazujący sześć najważniejszych trendów we współczesnym handlu. Należą do nich rosnąca siła nabywcza seniorów, poszukiwanie przez klientów wyjątkowych doświadczeń (zakupy przy okazji), szybkie tempo życia, zdrowie w centrum uwagi, korzystanie z różnych kanałów — tradycyjnych i internetowych, docenianie estetyki.

— Polskie społeczeństwo bardzo szybko się zmienia, co obejmuje także zmiany w zachowaniach zakupowych. Weryfikowane są sposoby i miejsca robienia zakupów. Polacy coraz wyżej cenią jakość życia, doceniają wolny czas i chcą go spędzać w ulubiony sposób. Codzienne zakupy wolą zrobić szybko w osiedlowym supermarkecie lub w niewielkim centrum wygodnych zakupów, nawet kosztem ograniczonego asortymentu — mówi Magdalena Czempińska, dyrektor w dziale badań rynku Knight Frank.

Seniorzy stanowią jedną szóstą społeczeństwa, a ich dochód rozporządzalny przewyższa średnią krajową. Ponieważ ich liczba będzie rosła, jednym z zadań na najbliższą przyszłość dla marek i właścicieli centrów handlowych będzie rozszerzenie kampanii marketingowych o tę grupę odbiorców. Z kolei zdrowie w ostatnich latach coraz częściej rozpatrywane jest w kontekście świadomego odżywiania i stylu życia. W nowych centrach handlowych coraz większy udział w strukturze najemców mają więc marki z sektora health & beauty, sklepy oferujące zdrową żywność i kluby fitness. Klienci postrzegają dzisiaj sieć sprzedaży jako jedną całość, bez względu na to, czy tworzą ją sklepy stacjonarne, czy online. Stopniowo coraz więcej marek wprowadza rozwiązania omnichannel, które zacierają granice między tymi dwoma kanałami i umożliwiają ich wzajemnie uzupełnianie. Konsumenci zaczynają też cenić wyjątkowe budynki, a estetyka miejsca zaczyna grać istotną rolę. Naprzeciw takiemu podejściu coraz częściej wychodzą właściciele obiektów typu mixed-use realizowanych w postindustrialnej zabudowie. Obiekty te tworzą miejsca spotkań, łącząc funkcje handlowe, gastronomiczne, biurowe czy mieszkaniowe.

— Centra handlowe muszą reagować na zmiany oczekiwań, aby nie tylko utrzymać klientów, ale również pozyskać nowych. Obiekty w Polsce coraz lepiej radzą sobie z tym wyzwaniem — ocenia Magdalena Czempińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Trendy na rynku handlowym