Trzeba jasno określić swoje wymagania

Marta Walczak
opublikowano: 26-11-2009, 00:00

Aby wybrać odpowiedniego operatora logistycznego, warto ogłosić przetarg i dokładnie porównać złożone oferty.

Przy wyborze operatora logistycznego

liczy się nie tylko cena jego usług

Aby wybrać odpowiedniego operatora logistycznego, warto ogłosić przetarg i dokładnie porównać złożone oferty.

Zanim przedsiębiorstwo wybierze godnego zaufania partnera, powinno ogłosić przetarg, w którym jasno określi oczekiwania i wymagania. Dopiero po zapoznaniu się z ofertami złożonymi przez operatorów, a także po ich szczegółowym porównaniu, można nawiązać współpracę.

Przetarg na usługi

— Dysponujemy siecią 143 sklepów Intermarché i 68 Bricomarché, a w przyszłych latach planujemy kolejne otwarcia. Dlatego podjęliśmy współpracę z wyspecjalizowanymi operatorami, takimi jak IDL czy ND Logistic. Wybór nie był przypadkowy, bo w procesie przetargowym, poza oczywistym kryterium optymalizacji kosztów, równie ważne było doświadczenie we współpracy z klientami z naszego sektora. To firmy międzynarodowe, mające w portfelu największych graczy na rynku, gwarantujące jakość usług i współpracę w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań logistycznych w przyszłości — mówi Dariusz Kierski, dyrektor logistyki na Polskę w Grupie Muszkieterów.

Współpraca

Aby logistyka w firmie działała sprawnie, a jakość usług pozostawała na wysokim poziomie, partnerzy powinni kontrolować swoje działania.

— Niemożliwe jest kontrolowanie na bieżąco każdego etapu procesu logistycznego, jednak usługi można ocenić na podstawie jasno sprecyzowanych wskaźników i określenia poziomu gwarantującego najwyższą jakość. Te wskaźniki powinny dotyczyć wszystkich etapów procesu logistycznego. Na przykład jakości dostaw do magazynu, jakości procesu w magazynie czy dystrybucji. Tylko takie podejście umożliwia pełną kontrolę, która przekłada się na satysfakcję klienta sklepu. Warto również dodać, że obaj partnerzy muszą stale badać te wskaźniki. Dobra współpraca wymaga elastyczności, dlatego ważne jest, aby wskaźniki nie stały się narzędziem do wzajemnego nakładania kar. Powinny być podstawą wspólnej pracy nad poprawą jakości — mówi Tomasz Sączek, menedżer odpowiedzialny za operacje logistyczne w Carrefour Polska.

Z reguły po pewnym czasie współpracy partnerzy zaczynają się darzyć zaufaniem, które korzystnie wpływa na ich działalność.

— Pracę z obydwoma operatorami rozpoczęliśmy w połowie 2008 r., w trakcie procedury przetargowej. Należy podkreślić ich profesjonalizm m.in. w opracowywaniu procedur niezbędnych do prawidłowego działania łańcucha logistycznego. Bezpośrednia działalność operacyjna naszych centrów logistycznych w Mysłowicach, Sadach rozpoczęła się we wrześniu. Z okresu rozruchowego jesteśmy zadowoleni. Trzeba jednak pamiętać, że po tym pierwszym okresie będziemy bacznie śledzić poziom wszystkich wskaźników logistycznych, zdefiniowanych w naszych umowach. Aktualnie przechodzimy do fazy kontroli wskaźników i weryfikacji danych założonych w projekcie. Sytuacja w obu centrach dystrybucji pozwala mi pozytywnie ocenić słuszność wyboru partnerów logistycznych — sumuje Dariusz Kierski.

Marta Walczak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu