Na sfinalizowaniu w sierpniu zakupu Polmosu Bielsko-Biała przez grupę Stock Spirits konsolidacja polskiego rynku alkoholi się nie skończyła. Na kolejny ruch zdecydował się United Beverages. To gracz mający około 4-procentowy udział w wolumenie sprzedaży wódki w naszym kraju, co daje mu miejsce w pierwszej piątce. Daleko za m.in. Stockiem i CEDC kontrolującymi mniej więcej trzy czwarte rynku.
Lata pracy na sukces Domu Whisky
Wywodząca się z Torunia firma złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek w sprawie przejęcia wyłącznej kontroli nad trzema spółkami: CBMAX Spirits, Premium Brands i Premium Brands Spirits. Tworzą one grupę działającą pod marką Dom Whisky kontrolowaną przez Urszulę Parchem i Andrzeja Kubisia, znanego w Polsce miłośnika whisky.
Dom Whisky prowadzi od kilkunastu lat sklep internetowy z ponad 10 tys. produktów (oprócz whisky również inne mocne trunki i wina), punkty stacjonarne, a także sieć gastronomiczną Coctail Bar Max z lokalami w różnych częściach kraju, w tym w Warszawie.
W 2022 r. spółka CBMAX Spirits zwiększyła przychody z 80,1 do 116,6 mln zł, zysk operacyjny z 13 do 18,1 mln zł, a netto z 10,6 do 14 mln zł. Premium Brands Spirits odnotował 57,4 mln zł sprzedaży i zarobił na czysto 1,4 mln zł, natomiast przychody i wyniki spółki Premium Brands nie przekroczyły 100 tys. zł. To oznacza, że łączna skala grupy to około 20 mln zł zysku przy ponad 170 mln zł sprzedaży.
Kolejne przejęcie United Beverages
United Beverages to nieporównywalnie większa firma. W roku obrotowym zakończonym w marcu 2022 r. jej przychody urosły z 636,7 do 703,4 mln zł, wynik operacyjny z 29,1 do 32 mln zł, a netto z 23,8 do 32,1 mln zł.
Spółkę założył William Carey, twórca CEDC, które od 2022 r. jest częścią grupy Maspex. Przedsiębiorca budował biznes od podstaw, a zaczął od działalności dystrybucyjnej. W kolejnych latach przejął niektórych hurtowników i zbudował detaliczną nogę, aż w wyniku akwizycji MBWS Polska i Polmosu Łańcut w 2020 r. zajął się też produkcją.
United Beverages ma w ofercie kilkanaście rodzajów alkoholi. W przypadku wódki ma w portfelu takie marki, jak Starogardzka, Sobieski i Krupnik. Znaczący udział w rynku pod względem wolumenu, wynoszący około 4 proc., ma ostatnia z nich, co daje jej miejsce w pierwszej szóstce.
Tyle specjalistycznych sklepów alkoholowych prowadzi United Beverages.