Zarządzać można na dwa sposoby: dostosowując marzenia do rzeczywistości albo rzeczywistość do marzeń. Jedno jest pewne: aby osiągnąć sukces w biznesie, trzeba te marzenia mieć. Nam, Polakom, nigdy ich nie brakowało. Możemy być dumni, że wiele wspaniałych pomysłów polskich przedsiębiorców się zmaterializowało, a ich autorzy na stałe wpisali się w historię.
Zawsze podziwiałem tych, którzy po okresie PRL-u rzucili się w wir raczkującego w ówczesnej Polsce biznesu. Prowadzenie firmy było w tamtych czasach prawdziwym wyzwaniem. Dziś nie brakuje nam nowych. Współczesne przywództwo wymaga m.in. efektywniejszego uczenia się na błędach: nie własnych, lecz cudzych. Inspirujmy się, podglądajmy, wykorzystujmy nadarzające się szanse, ale unikajmy potknięć, które przydarzyły się innym. I chociaż prawdziwy sukces jest mierzony liczbą popełnionych błędów, wyciągajmy słuszne wnioski z już przepracowanych doświadczeń. Wnikliwa obserwacja, zbieranie i trafna interpretacja informacji z różnych źródeł — to umiejętności przynoszące firmie konkretne korzyści.