Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska właśnie podpisały wspólną deklarację w sprawie transportu rowerowego. Zgodnie z nią państwa zobowiązują się do umacniania polityk i strategii transportu rowerowego na wszystkich szczeblach.
- Deklaracja jest kamieniem milowym dla przyspieszenia rozwoju ruchu rowerowego w Europie. a te inicjatywy mają zostać wprowadzone także w polskich miastach i regionach – mówi Tomasz Przygucki. producent polskich rowerów elektrycznych Trybeco.
Jednym z priorytetów ma być wprowadzenie zrównoważonego transportu na obszarach miejskich, podmiejskich oraz wiejskich. UE chce też zachęcić przedsiębiorców do promowania transportu rowerowego za pomocą systemów zarządzania mobilnością.
Mają to być zachęty do dojeżdżania do pracy rowerem, zapewniania firmowych rowerów elektrycznych, odpowiednich parkingów i udogodnień rowerowych oraz korzystania z usług kurierów rowerowych. Mają też powstać programy dofinansowujące „kulturę rowerową”. Intensywniej niż dotychczas powinna być rozwijana i modernizowana rowerowa infrastruktura.
Wszystko to jest częścią szerszych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla i przejścia do bardziej ekologicznej przyszłości. Chodzi także o podjęcie działań na rzecz zwiększenia aktywnej mobilności osób starszych w myśl idei aktywnego starzenia się oraz zapewniania ukierunkowanych szkoleń rowerowych, szczególnie dla dzieci oraz słabszych i zmarginalizowanych grup społecznych.
Unijna deklaracja ma ułatwić przekonanie do wykorzystywania roweru na co dzień, a nie tylko rekreacyjnie.
- W Europie coraz bardziej popularne są programy umożliwiające odliczenie od podatku części kosztów zakupu roweru lub jego utrzymania, co może stanowić zachętę dla osób, które korzystają z roweru jako środka transportu do pracy – mówi Tomasz Przygucki
Rządy lub samorządy często wspierają systemy wypożyczania rowerów przez dotacje finansowe lub inne formy wsparcia. Kraje zza naszej zachodniej granicy rozwinęły szereg programów promujących jazdę na rowerze.
- Istnieją programy, w ramach których osoby mogą wymienić swoje stare rowery na nowe, zazwyczaj z pewnymi korzyściami finansowymi lub rabatami – wskazuje Tomasz Przygucki.
Holandia, słynąca z zaawansowanej infrastruktury rowerowej i promowania korzystania z rowerów jako środka transportu, prowadzi programy finansowania zakupu rowerów elektrycznych oraz oferuje ulgi podatkowe dla pracodawców, którzy udostępniają pracownikom rowery służbowe. Norwegia z kolei oferuje ulgi podatkowe dla osób, które korzystają z rowerów elektrycznych.