Te nowe obszary i trendy budzą niekiedy obawy i wątpliwości ze względu na nie dość jasne przepisy i brak odpowiednich decyzji organów antymonopolowych i wyroków sądów. Jednym z takich tematów jest kwestia odpowiedzialności menedżerów spółek za złamanie zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy prezes UOKiK postawił zarzuty osobom fizycznym sprawującym funkcje kierownicze w spółkach, które miały brać udział w zmowach kartelowych — w co najmniej trzech sprawach. Z uwagi na szereg niejasnych zagadnień prawnych na styku prawa konkurencji i prawa karnego zarówno biznes, jak i prawnicy zajmujący się prawem antymonopolowym będą z niecierpliwością oczekiwali pierwszych decyzji, a jeszcze bardziej pierwszych wyroków sądów w tym zakresie.
Okazji i tematów do ciekawych dyskusji i publikacji dostarczył także świat nowych technologii. Interesujące pozostawały w szczególności kwestie ewentualnego nadużywania pozycji dominującej przez takie podmioty, jak Google czy Facebook, oraz relacja między prawem konkurencji a prawem ochrony danych osobowych badana przez niemiecki organ ochrony konkurencji przy okazji sprawy dotyczącej praktyk korporacji należącej do Marka Zuckerberga.
Tematem, który może umknąć z pola widzenia w zestawieniu w wyżej wymienionymi intersującymi zagadnieniami, jest kwestia stosowania przez prezesa UOKiK już od ponad dwóch lat ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. Choć ustawa jest typową regulacją sektorową dotyczącą jedynie wycinka gospodarki, jakim jest branża rolno- -spożywcza, to zasługuje na wzmiankę z kilku przyczyn. Prezes UOKiK od początku jej obowiązywania (lipiec 2017 r.) bardzo aktywnie zaangażował się w stosowanie nowej regulacji i rozwiązywanie problemów sektora spożywczego. Do tej pory wydanych zostało sześć decyzji, a siedem kolejnych postepowań jest w toku. Przeprowadzono szereg postępowań wyjaśniających i kontroli, opracowano raport dotyczący rynku owoców, zbadano kwestie kształtowania cen masła i mleka na rynku oraz skierowano kilkanaście wezwań miękkich, których skutkiem były deklaracje zmiany przez spółki praktyk budzących wątpliwości.
Prezes UOKiK był do tej pory otwarty na współpracę z przedsiębiorcami i z aprobatą reagował na ich inicjatywę zmierzającą do zaniechania zakazanych praktyk — aż pięć z sześciu dotychczasowych decyzji było tzw. decyzjami zobowiązującymi. Decyzje takie to quasi-porozumienia między organem a przedsiębiorcą deklarującym zaniechanie określonych działań lub usuniecie ich skutków. Prezes UOKiK zobowiązuje przedsiębiorcę do wykonania takich zobowiązań i nie nakłada przy tym kary pieniężnej. Zapowiedział jednak zaostrzenie podejścia do spółek łamiących ustawowy zakaz. Za pierwszy przejaw ostrzejszej polityki uznać można decyzję w sprawie T.B. Fruit Polska, w której nałożono karę w maksymalnym wymiarze 3 proc. jej obrotów (8,3 mln zł).