Czytasz dzięki

Volkswagen dogadał się ze związkami

opublikowano: 28-06-2020, 22:00

8,5 tys. osób pracujących w polskich fabrykach zyskało gwarancję zatrudnienia, a zwalniani dostaną bonus finansowy.

Ponad sześć tygodni trwały negocjacje zarządu Vokswagen Poznań ze związkami zawodowymi. Uzgodniono, że do 2024 r. zostanie utrzymane zatrudnienie na podstawie umów o pracę na czas nieokreślony dla 8,5 tys. pracowników. Oznacza to, że w przyszłym roku takie umowy otrzyma o 1000 osób więcej niż dotychczas. Zarząd spółki zobowiązał się również do utrzymania dotychczasowych warunków płacowych zawartych w układzie zbiorowym oraz waloryzacji płac o wskaźnik inflacji od lipca przyszłego roku. Oznacza to utrzymanie wszystkich dotychczasowych świadczeń: dodatku wakacyjnego w wysokości 100 proc. wynagrodzenia, dodatku świątecznego, premii miesięcznych i rocznych czy np. pakietu medycznego. Co więcej — VW Poznań wesprze również tych pracowników, z którymi umowa nie zostanie przedłużona. Przypomnijmy, że pod koniec 2019 r. spółka zapowiedziała redukcję zatrudnienia o 750 osób ze względu na automatyzację, a w połowie maja 2020 r. o 450 osób ze względu na spadek zamówień z powodu pandemii. Wszyscy ci pracownicy dostaną wsparcie w postaci wypłaty bonusu w wysokości 3,8 tys. zł brutto. Zostaną też rozliczone dni wolne od pracy wynikające z wcześniejszych porozumień. Za każdy dzień pracownik otrzyma 300 zł brutto.

VW Poznań zawarł też umowy z lokalnymi pracodawcami.

— Dzięki nim pracownicy, z którymi nie przedłużymy umowy, dostają dostęp do informacji o wakatach w okolicy. W tej chwili jest to 900 miejsc pracy — mówi Patrycja Kasprzyk, rzecznik prasowy Volkswagen Poznań.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Piotr Olbryś, przewodniczący zakładowej Solidarności, podkreślił, że w czasie negocjacji związkowcy mieli dwa główne postulaty: zabezpieczenie stałych miejsc pracy i utrzymanie poziomu wynagrodzeń.

— Mamy poczucie, że osiągnęliśmy wszystko, co było realne, aby zagwarantować naszej załodze bezpieczeństwo. Rozmawialiśmy także o redukcji zatrudnienia. Nie wszystkie umowy na czas określony zostaną przedłużone. Staraliśmy się, aby pracodawca zapewnił naszym kolegom, którzy nie mogą z nami zostać, możliwie dobre warunki startu na rynku pracy — mówi Piotr Olbryś.

— To były szczególnie trudne negocjacje, ale udało się zagwarantować bezpieczeństwo zatrudnienia oraz wynagrodzeń dla tysięcy pracowników — mówi Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

Volkswagen Poznań to największy producent samochodów w Polsce i największy pracodawca w Wielkopolsce. W czterech zakładach zatrudnia ponad 10 tys. osób. Z taśm produkcyjnych zakładów w Poznaniu, Swarzędzu i we Wrześni zjeżdżają modele: caddy, transporter, crafter oraz MAN TGE, w tym także samochody elektryczne. W 2019 r. zakłady opuściło 266 tys. aut. Poza produkcją samochodów do Volkswagen Poznań należy także odlewnia, która miniony rok zamknęła wynikiem 4,2 mln wyprodukowanych komponentów aluminiowych. Niebawem w polskich zakładach ruszy też produkcja modelu caddy 5, a w 2021 r. z taśm zjadą pierwsze, produkowane dla Forda, modele transit connect.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane