Jakie metody płatności preferują e-konsumenci

Marta Maj
opublikowano: 2023-10-03 17:01
zaktualizowano: 2023-10-04 20:00

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, sklepy oferują wiele sposobów zapłaty. Które są najpopularniejsze i co najczęściej wpływa na ich wybór?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie metody płatności w sieci preferują konsumenci
  • z czego wynika ich popularność
  • czy klienci chętnie korzystają z opłat ratalnych w zakupach ecommerce
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rynek e-commerce rośnie w siłę. Coraz większa jest też liczba konsumentów, którzy korzystają z możliwości zakupów online. Bardzo ważne są dla nich metody płatności oferowane przez sklep internetowy, ale coraz większe wymagania klienci mają również wobec samych płatności elektronicznych.

Jak wynika z raportu Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach”, że aż 70 proc. respondentów podczas transakcji online wybiera Blika (to wzrost o 9 p.p. względem drugiej edycji badania i aż o 11 p.p. względem pierwszej edycji). Na drugim miejscu uplasował się szybki przelew (Pay-By-Link) z wynikiem 23 proc., notując spadek o 2 p.p. względem ubiegłego roku i 4 p.p. w stosunku do pierwszej edycji. Podium zamknęła płatność kartą z wynikiem 19 proc.

Komfort transakcji

We wszystkich grupach wiekowych najwięcej osób preferuje Blika, zwłaszcza konsumenci między 18 i 24 rokiem życia (75 proc.). Z kolei w najstarszej grupie wiekowej (55+) ta metoda płatności zanotowała w tym roku spadek (49 proc. w drugiej edycji vs. 33 proc. w obecnej edycji). Respondenci w wieku 45-54 lat preferują płatność kartą (75 proc.), a PayPal jest najpopularniejszy wśród użytkowników z przedziału wiekowego 35-44 lata (17 proc.).

Wpływ na wybór metod płatności ma oczywiście nie tylko wiek klienta. W raporcie Tpay czytamy, że dla konsumentów najbardziej liczy się szybkość i wygoda. W tegorocznej edycji za najwygodniejszy i najszybszy sposób dokonywania opłat pytani uznali portfel elektroniczny. Innymi często wymienianymi metodami były przelew natychmiastowy, płatność kartą i PayPal.

Co istotne, wybór poszczególnej transakcji uzależniony jest także od rodzaju kupowanego produktu czy usługi. I tak Blik preferowany jest m.in. podczas zamawiania subskrypcji serwisów typu VOD (59 proc.) oraz wynajmu hulajnogi, skutera czy roweru (58 proc.). Osoby kupujące zakłady bukmacherskie wolą używać karty (26 proc.), a szybki przelew cieszy się powodzeniem przy zamawianiu subskrypcji i zakupie biletów na wydarzenia kulturalne (po 14 proc.).

– Coraz większy wybór metod płatności wychodzi naprzeciw e-konsumentom, pozwalając im płacić dokładnie w taki sposób, jaki lubią najbardziej. Klientocentryczność to trend od lat widoczny w e-commerce, a jego niezbędnym elementem jest dbanie o każdą grupę kupujących. Zwyczaje zakupowe różnią się w zależności od segmentu rynku, a także – przede wszystkim – od profilu klienta. Warto poznać jego metryczkę demograficzną, w tym wiek, ponieważ określone grupy wiekowe mają swoje preferencje i warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy w sklepie są dostępne ich ulubione metody płatności – mówi Dawid Cichy, dyrektor sprzedaży w Tpay.

Ratalna czy odroczona

Użytkownicy e-commerce zapytani, z jakiej formy finansowania zakupów chętniej by skorzystali, mając do wyboru odroczenie zapłaty lub spłatę w ratach, w większości wskazali na tę drugą opcję (64 proc.). Respondenci mówili o korzyściach wynikających z możliwości rozłożenia zapłaty na mniejsze kwoty (35 proc.) i regularności spłat (28 proc.). Dla 63 proc. preferujących raty kluczowe jest poczucie bezpieczeństwa podczas korzystania z tej metody.

Z kolei płatności odroczone wybrałoby 36 proc. respondentów – głównie dlatego, że mogliby zapłacić w dogodnym terminie, np. gdy otrzymają wypłatę (wskazanie 44 proc. badanych). Dla co czwartego ankietowanego istotny jest brak odsetek (25 proc.), a 18 proc. przyznało, że od płatności ratalnych preferują odroczone, ponieważ mogliby spłacić całość od razu, nie myśląc o kolejnych ratach.