W kawiarniach się mieli

Cafe Club szuka inwestora, Coffee Polska chce przejmować, a Coffee Club Factory zastępuje Waynes Coffee

Pachnący kubek z kawą przyciąga nie tylko kolejnych amatorów kofeiny, lecz również inwestorów. W tym roku na rynku kawy zadebiutował Philipiak Polska, dotychczas kojarzony z gastronomią, ale nie z pachnącymi kawą kubkami, lecz z garnkami. Zależna spółka Coffee Polska przejęła od Ruchu sieć kawiarni iCoffee. I na tym nie poprzestaje.

— Dziś mamy 22 placówki iCoffee, pod koniec roku powinno ich być około 30. Łatwiej byłoby nam przejąć 1-2 małe sieci niż tworzyć kolejne punkty od zera. Odkąd weszliśmy na ten rynek, przedsiębiorcy z branży sami zgłaszają się do nas z propozycją współpracy — mówi Andrzej Gnoiński, członek zarządu Coffee Polska.

Pilnowanie biznesu

Aromat kawy mógłby połączyć Coffee Polska z założoną w Szczecinie siecią Cafe Club, której potrzebne są pieniądze na rozwój. Spółka chce otwierać 10-12 kawiarni rocznie. Dzisiaj ma ich 32.

— Z Coffee Polska rozmów nie prowadzimy, bo poszukujemy inwestora, ale nie branżowego. Chcemy utrzymać logo, bo jesteśmy już dość znaną marką. Prowadzimy rozmowy z funduszami, jednak to dopiero wstępny etap. W tym roku otworzymy 6-7 punktów w samej Warszawie — deklaruje Artur Jasiński, prezes spółki Contel, która jest właścicielem marki.

Cafe Club wyrosła w mniejszych miastach i nie zamierza z tego kierunku rozwoju rezygnować. Chce się natomiast niemal całkowicie przestawić na franczyzę.

— Dzisiaj jedna trzecia naszych kawiarni to punkty własne, docelowo chcemy pozostawić sobie 2-3 miejsca jako testowe. W przypadku franczyzy właściciel jest zawsze na miejscu i pilnuje biznesu — twierdzi Artur Jasiński.

Do kawy powrócił też Maciej Adamaszek, założyciel sieci W Biegu Cafe, którą przejął w ubiegłym roku cypryjski fundusz Alenaco Holdingma. W miejscu Waynes Coffee w Złotych Tarasach pojawiło się Swiss Cafe & Chocolate by Lindt. — To etap testowania koncepcji. Jeszcze nie wiemy, jak duża będzie skala tej działalności— mówi Maciej Adamaszek, prezes LCAF Polska, prowadzącej kawiarnię.

Kawa z Okrasą

Szwedzka Waynes Coffee zniknęła nie tylko ze Złotych Tarasów, ale z całego polskiego rynku. W pozostałych po niej czterech miejscach powstanie nowy koncept — the Coffee Factory, również opracowany w Szwecji. Franczyzodawcą jest spółka z AD Trading.

— Zdobyć ten rynek, tak jak każdy inny, można dwojako — albo zabierając klientów innym, albo wypełniając wolną przestrzeń, której jeszcze trochę w przypadkukawiarni pozostało. Jeśli ktoś ma dobry pomysł, to miejsce się znajdzie. Natomiast po przykładach różnych firm widać, że koncept kawiarniany, który odniósł sukces w jednym kraju, nie jest gwarantem sukcesu w innym — dodaje Dariusz Chlastawa, prezes Dominaty, prowadzącej sieć W Biegu Cafe.

— Biznes kawiarniany jest trudny jak każdy inny, ale miejsce na tym rynku spokojnie jeszcze się znajdzie. Naszymi wyróżnikami mają być specjalne menu i konkurencyjne ceny. Wkrótce będziemy wprowadzać menu przygotowane przez Karola Okrasę — twierdzi Andrzej Gnoiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu