Czytasz dzięki

W wezwaniach chytry dwa raz traci

opublikowano: 27-07-2020, 22:00

Premie w wezwaniach w ostatnich latach spadły, a duzi inwestorzy decydują się na atrakcyjną ofertę zwykle w ostateczności.

Z analizy KPMG w Polsce wynika, że premie płacone w ostatnich dwóch latach w wezwaniach na akcje spółek spadają: w 2019 r. średnio było to 10 proc. wobec 14 proc. w 2018 i 19 proc. w 2017. To różnica między ceną oferowaną przez inwestora i ceną minimalną, określoną w ustawie. W roku 2019 przeprowadzono osiem wezwań, w których wartości wezwania przekroczyły 200 mln zł, z czego dwa przekroczyły wartość 3 mld zł.

Tomasz Wiśniewski, KPMG
Wyświetl galerię [1/2]

Tomasz Wiśniewski, KPMG

— Wraz z rosnąca liczbą wezwań oraz malejącą aktywnością inwestorów wysokość premii w ostatnich latach ustabilizowała się na poziomie kilkunastu procent, spadając do zaledwie 10 proc. w 2019 r., co jest wartością istotnie niższą od tej spotykanej na dojrzałych rynkach kapitałowych, takich jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone, gdzie premie na poziomie 20-30 proc. nie należą do rzadkości — mówi Tomasz Wiśniewski, szef zespołu wycen w KPMG w Polsce.

Z analizy wynika, że w latach 2018 i 2019 inwestorzy branżowi przeprowadzili 33 wezwania (tylko jedno zakończyło się fiaskiem) i płacili średnio 14-procentową premię. Mniej, bo przeciętnie 8 proc., płacili inwestorzy finansowi, którzy ogłosili 20 wezwań, z czego trzy się nie powiodły. W dwóch trzecich przypadków wzywający nie musieli lub nie chcieli podnosić pierwotnej ceny, która w 90 proc. przypadków okazała się wystarczająca, by nabyć akcje. W pozostałych wezwaniach po podniesieniu ceny skuteczność również była 90-procentowa.

— W ujęciu historycznym podnoszenie ceny w wezwaniu często okazywało się bardziej kosztowne, niż zaproponowanie odpowiednio wysokiej premii już na samym początku. Podczas ostatniej dekady w przypadku wezwań, gdzie pierwsza zaproponowana cena była jednocześnie ostateczną, aby przekonać akcjonariuszy do sprzedaży swoich akcji, wystarczyła premia w wysokości około 15 proc. W przypadku wezwań z podniesieniem ceny pierwsza zaproponowana premia wynosiła średnio około 5 proc., ostatecznie jednak, aby osiągnąć sukces, inwestor musiał zapłacić łącznie prawie 19 proc. premii — mówi Tomasz Regulski, dyrektor w zespole wycen w KPMG.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane