Węgiel Bogdanki ma wysoką jakość

Adrian Boczkowski
opublikowano: 23-02-2011, 00:00

Maklerzy, analitycy i doradcy inwestycyjni ocenili produkty i usługi spółek giełdowych

Wyróżniająca się na rynku jakość produktów i usług powinna owocować ponadprzeciętnymi wynikami finansowymi spółki. Dotyczy to zarówno produktów z wyższej półki cenowej, jak i tych z niższej. Wielu konsumentów patrzy przecież na stosunek tego, co otrzymują, do ceny, jaką mają zapłacić.

Jak jest z jakością oferty giełdowych spółek? Na zlecenie "Pulsu Biznesu" ludzi rynku kapitałowego zapytał o to TNS Pentor. To element składowy naszego corocznego rankingu Giełdowa Spółka Roku. Tym razem doradcy inwestycyjni, maklerzy i analitycy giełdowi postawili na węgiel z Bogdanki. Na podium znalazła się jeszcze Vistula Group (męska odzież Vistula, damska Deni Cler, koszule Wólczanka oraz biżuteria W. Kruk), a także cukierniczy Wawel i Cyfrowy Polsat (ta sama liczba punktów). Choć ostatnia z wymienionych firm w okresie zbierania ocen (przełom listopada i grudnia 2010 r.) ogłosiła już plan przejęcia Telewizji Polsat, to noty za 2010 r. dotyczyły raczej tylko cyfrowej platformy telewizji satelitarnej.

W porównaniu z zestawieniem sprzed roku zmieniło się całkiem sporo. Cinema City spadło z pierwszej pozycji na 11., a Asseco Central Europe (było ex aequo pierwsze) — na 42. lokatę. Trzeci przed rokiem Barlinek osunął się na pozycję 12. Z kolei Polskie Jadło zjechało w oczach przedstawicieli rynku kapitałowego z miejsca 16. aż na pozycję 100. W klubie Top20 oprócz Vistuli, Cinema City i Barlinka, utrzymały się również Żywiec, TVN i aż trzy spółki cukiernicze: wspomniany Wawel oraz Jutrzenka i Mieszko. Wśród koncernów paliwowych mocno zyskał Lotos, który zastąpił w pierwszej dwudziestce PKN Orlen. Podobnie wśród firm informatycznych Comarch zastąpił Asseco Poland. Orlen i Asseco wciąż są jednak na relatywnie wysokich pozycjach — obie spółki wylądowały na miejscu 21.

W niektórych przypadkach jasno widać, że przedstawiciele rynku kapitałowego przy ocenie kierowali się ogólną sympatią. Taką tezę można wysnuć na przykład w odniesieniu do Bogdanki. To Giełdowa Spółka Roku 2010 "Pulsu Biznesu", która zajęła przy okazji czołowe miejsca we wszystkich podkategoriach. Jeśli chodzi o jakość węgla produkowanego przez Bogdankę, to analitycy, maklerzy czy doradcy inwestycyjni mieli zapewne na myśli rentowność produkcji i efektywność działania spółki. Węgiel energetyczny to przecież węgiel, jaki wydobywa też na przykład NWR (produkuje również koks). Jednocześnie specjalistom z rynku kapitałowego mogło być trudno porównać jakość węgla z konkretnych kopalni z jakością konkretnej marki garniturów, cukierków, miedzi elektrolitycznej, oprogramowania, dostaw energii elektrycznej czy usług budowlanych i finansowych. Tym bardziej że ankietowani z częścią ocenianych produktów czy usług z pewnością nie mieli bezpośrednio do czynienia.

Warto przy okazji zauważyć, że zakup akcji jedynie na podstawie ocen jakości produktów czy usług nie jest dobrym pomysłem. Nawet wtedy, gdy noty pochodzą od ludzi rynku kapitałowego, którzy często odpowiadają za inwestowanie milionów złotych i w oczywisty sposób wpływają na notowania spółek. Weźmy pod uwagę firmy, które uzyskały w zeszłorocznym rankingu jakości produktów pierwsze 20 wyników. Tworząc z nich przed rokiem portfel o równych udziałach akcji poszczególnych spółek, zyskalibyśmy 7 proc. Stawiając tylko na pierwszą dziesiątkę, zarobilibyśmy około 12 proc. To jednak zdecydowanie poniżej szerokiego rynku. WIG zyskał 21 proc.

Postrzeganie jakości produktów przez rynek kapitałowy może jednak być dobrym punktem wyjściowym, jeśli przy doborze spółek do portfela weźmiemy też pod uwagę inne czynniki fundamentalne oraz dobrze obstawimy sytuację na poszczególnych rynkach. Przykładowo Wawel (miejsce 6.) i Mieszko (12.) zdrożały w rok o 60-80 proc., a PKN Orlen (5.) — o 40 proc. Na drugim biegunie znalazło się Polskie Jadło (miejsce 16., -50 proc.).

okiem eksperta

Marka oznacza potencjał

Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI

Silna marka oznacza, że spółka jest w stanie osiągać wysokie przychody oraz zyski. Wiele giełdowych firm utożsamianych jest z najsilniejszymi markami w kraju. Jednak pod kątem inwestycyjnym sama marka nie jest podstawą do podejmowania decyzji. Jest natomiast bardzo pomocna przy szacowaniu potencjału i możliwości rozwoju spółki. Firmy, które mają dobrą markę, są w stanie odnosić spektakularne sukcesy. W zeszłym roku taki sukces odnotował Wawel. Wyroby tej spółki mają uznaną renomę, a spółka osiąga bardzo dobre wyniki, co przekłada się na wzrost jej wartości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adrian Boczkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu