WhitePress szybko podbija Europę

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-03-17 12:36

Rodzimy lider rynku artykułów sponsorowanych, przejęty przez RTB House, rozwija się w Europie i buduje przyczółek w Brazylii. Wzrost przychodów o 70 proc. to dla niego za mało.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak szybko rozwija się WhitePress
  • jak to tempo ocenia RTB House, który przejął spółkę rok temu
  • na których rynkach WhitePress uzyskuje największe przychody, a na których najszybciej rośnie
  • co zapewnia mu przewagę w konkurowaniu na międzynarodowej arenie
  • jaki ma plan na dalszą ekspansję

Przejęcie rok temu przez RTB House – potentata w branży reklamy internetowej – firmy WhitePress, czyli lidera rodzimego rynku artykułów sponsorowanych, miało zapewnić jej przyspieszenie rozwoju. Wyniki za 2021 r. wskazują, że cel został osiągnięty – WhitePress zwiększył przychody o ponad 70 proc. do 53,7 mln zł.

– Zakładamy jeszcze większy wzrost w kolejnych latach. Przewidujemy, że do dwóch lat rynki zagraniczne zdominują naszą strukturę sprzedaży, a dynamika jest na nich wyższa – komentuje Paweł Strykowski, prezes WhitePressa.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa rozwoju spółki. Od początku wiedzieliśmy, że jest gotowa na szeroką ekspansję zagraniczną. Zarówno sam produkt, jak i szeroka oferta usług towarzyszących, dają jej solidną podstawę do dalszego umacniania pozycji lidera na obecnych i nowych rynkach. Jesteśmy przekonani, że będzie dalej rozwijać się w tak szybkim tempie – dodają przedstawiciele RTB House.

Trudniej poza UE:
Trudniej poza UE:
Paweł Strykowski, prezes WhitePressa, podkreśla, że dotychczasowe doświadczenia pozwoliły spółce wypracować odpowiednią strategię wchodzenia do nowych krajów, jednak działalność w Unii Europejskiej jest łatwiejsza niż poza nią. W szerszej ekspansji ma pomóc tworzony zespół odpowiedzialny za szybką analizę zagadnień prawnych, podatkowych i organizacyjnych.
materiały prasowe

Ekspansja w prawie całej Europie

Ponad 120-osobowy zespół WhitePressa potroił w 2021 r. liczbę publikacji na obcojęzycznych stronach, dzięki czemu zagraniczne przychody wzrosły prawie pięciokrotnie, a ich udział sięgnął ok. 25 proc. Międzynarodową ekspansję firma zapowiedziała w 2019 r. Na koniec następnego roku była obecna na 11 rynkach, a w 2021 r. dołożyła jeszcze 9. Dziś współpracuje z przeszło 41 tys. portali w 21 krajach i twierdzi, że jest liderem w Europie.

– Kluczowe pod względem wartości sprzedaży są dla nas zdecydowanie Czechy, Rumunia, Węgry i Słowacja, czyli kraje, w których zapoczątkowaliśmy zagraniczną ekspansję. Tam mamy największą siatkę wydawców, np. w Rumunii jest ich ponad 2 tys. Natomiast największą dynamikę wzrostu odnotowujemy m.in. w Grecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Holandii. Wzrost w ostatnim z tych państw był gigantyczny, na poziomie kilku tysięcy procent – mówi Tomasz Domański, dyrektor ekspansji międzynarodowej w WhitePressie.

Paweł Strykowski tłumaczy, że przewaga spółki za granicą wynika z bardzo dużej konkurencji w Polsce – walka o utrzymanie pozycji lidera wymusiła na niej przygotowanie odpowiednio dobrej oferty. Jego platforma dostarcza ogromną ilość informacji o portalach i zapewnia analizę publikacji – wpasowuje się jednocześnie w potrzeby małych i dużych.

– Najbardziej wyróżnia nas technologiczne przygotowanie – możemy szybko dostosować platformę do nowych rynków, a klienci mogą łatwo dokonywać międzynarodowych publikacji, co normalnie jest skomplikowane pod względem prawnym i podatkowym. Od konkurentów odróżnia nas też tworzenie lokalnych spółek i zespołów. Wymaga to większych inwestycji, ale długofalowo jest bardziej efektywne, ponieważ łatwiej nawiązywać nam bezpośrednie relacje – wyjaśnia Paweł Strykowski.

33,2proc.

O tyle wzrosła liczba publikacji WhitePressa w Polsce w 2021 r.

750

Z tyloma dziennikarzami współpracuje WhitePress

Turcja i Brazylia kuszą WhitePressa

WhitePress szuka kolejnych rynków. Wkrótce rozpocznie sprzedaż w Skandynawii, a w dalszej przyszłości planuje też wejść do krajów azjatyckich i obu Ameryk. Za dwa duże wyzwania uznaje na razie prowadzenie działalności w Turcji i Brazylii, ponieważ to zupełnie inne rynki od europejskich. W pierwszym z tych państw jego zespół działa od kilku miesięcy i widzi dobre perspektywy.

– W Brazylii założyliśmy już spółkę i kompletujemy zespół. Działania będziemy więc mogli ocenić dopiero za pół roku. Analizujemy Amerykę Północną i dwa kraje azjatyckie, jednak jeszcze nie określiliśmy dokładnej daty wejścia na te rynki – informuje Paweł Strykowski.

W 2020 r. firma zwiększyła zysk netto o 75,4 proc. do 4,2 mln zł, a operacyjny o 81,4 proc. do 5 mln zł. Z powodu kosztownej ekspansji w 2021 r. zysk zmalał.

– Nie planujemy większych zmian w tym obszarze przez najbliższe dwa-trzy lata. Chcemy jak najszybciej rosnąć i zajmować kolejne rynki. Przeznaczamy na to pieniądze z krajów, w których już uzyskujemy dodatni wynik finansowy – stwierdza menedżer.

Siła Polaków

Potencjał zagranicy dostrzega także wicelider rodzimego rynku artykułów sponsorowanych, rosnący równie szybko jak WhitePress, czyli Linkhouse. W pierwszej połowie 2022 r. zamierza skupić się na kilku pierwszych rynkach, takich jak Rumunia, Czechy, Słowacja czy Węgry. Spółka widzi swą przewagę w autorskiej platformie i automatyzacji działań. Jej prezes, Michał Chlewiński, wyjaśniał „PB”, że zagraniczne serwisy funkcjonują w większości jak proste katalogi ofert, które często nie pokazują klientowi nawet adresu strony, na której zamawia reklamę. Prezentują jedynie kilka, nieraz nieaktualnych parametrów. To standardy w polskich realiach nie do przyjęcia.