RTB House będzie pisać artykuły

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2021-02-23 20:00

Potentat na rynku reklamy internetowej kupuje Whitepress, specjalizujący się w artykułach sponsorowanych. Sprzedający to fundusze Innova i Dirlango.

Fundusze private equity żonglują między sobą polskimi spółkami internetowymi. Grupa RTB House, której znaczącym akcjonariuszem od niespełna dwóch lat jest fundusz Cinven (w Polsce kojarzony jako jeden z głównych inwestorów Allegro), kupuje wyspecjalizowaną w tworzeniu treści sponsorowanych spółkę Whitepress z Bielska-Białej. Jej dotychczasowym właścicielem był Netsprint, współkontrolowany przez fundusze Dirlango i Innova.

- Już od jakiegoś czasu rozglądaliśmy się za spółkami do przejęcia. Whitepress jest w takim momencie, w jakim RTB House było kilka lat temu – nie ma jeszcze dużej skali, ale ma dobry produkt, sprawnie rozwija się na rynku polskim i z powodzeniem rozpoczął ekspansję zagraniczną. W ramach naszej grupy może się szybko rozwinąć na innych rynkach – mówi Anna Dąbrowska, chief of staff w RTB House.

Wartości transakcji nie ujawniono. Innova i Dirlango, za pośrednictwem grupy Netsprint, miały 70 proc. udziałów w Whitepressie. Reszta należała do zarządzających spółką Paweła Strykowskiego i Tomasza Kwaśnego. Menedżerowie po transakcji nigdzie się nie wybierają.

- Twórcy Whitepressu zostają na pokładzie i będą nadal rozwijać firmę. Nie planujemy wprowadzania w niej wielkich zmian – to był dobrze funkcjonujący organizm, więc nie ma takiej potrzeby – mówi Anna Dąbrowska.

W 2019 r. (ostatnie dostępne dane) Whitepress miał 19,8 mln zł przychodów przy 2,4 mln zł zysku netto. Rozpoczął wtedy ekspansję zagraniczną, zakładając spółki w Rumunii i na Słowacji, a także przejał część biznesu firmy Good Content, zajmującej się przygotowywaniem artykułów sponsorowanych.

- Przychody Whitepressu w 2020 r. wzrosły do około 30 mln zł. Podobnie jak w naszym przypadku, duży udział mają klienci z branży e-commerce. To w tym momencie nie jest duża firma, ale wierzymy, że może się znacznie rozrosnąć, wykorzystując nasze doświadczenia w ekspansji zagranicznej – mówi Anna Dąbrowska.

Szybka ekspansja
Szybka ekspansja
RTB House, w którym Anna Dąbrowska pełni funkcję chief of staff, w niespełna dekadę rozrosło się z małej polskiej firmy do globalnego gracza z przychodami zbliżającymi się do 1 mld zł. Liczy na to, że nowa spółka portfelowa będzie równiie szybko rozwijała się na rynkach zagranicznych.

Przy skali działalności RTB House przejęcie Whitepressu nie jest wielką transakcją. Grupa marketingowa, założona w 2012 r., w 2019 r. miała 728 mln zł przychodów, generowanych głównie przez spółki zagraniczne - przede wszystkim w Azji, a także w Brazylii. Wykazała przy tym 98 mln zł skonsolidowanego zysku netto. Zajmuje się przede wszystkim retargetingiem, czyli wyświetlaniem użytkownikom reklam, związanych z ich wcześniejszą aktywnością w internecie.

- W ubiegłym roku nasze przychody urosły o kilkanaście procent. Rozwijamy się organicznie w szybkim tempie, ale nie wykluczamy kolejnych przejęć, niekoniecznie tylko na rynku polskim. Nie mamy jednak określonego budżetu akwizycyjnego, który musimy wydać. Jeśli coś będzie pasowało do naszego biznesu, to się zastanowimy, w grę wchodzą też większe transakcje - mówi Anna Dąbrowska.

Pandemia pozytywnie wpłynęła na obroty sklepów internetowych, ale dla firm, zajmujących się reklamą w sieci, miała też złe strony.

- Druga strona medalu jest taka, że wiele firm spoza branży e-commerce ograniczyło budżety marketingowe w czasie pandemii lub wręcz – jak sektor turystyczny – w praktyce przestało się reklamować. Rośliśmy jednak stabilnie na wszystkich rynkach, poszerzyliśmy też zakres usług. Oprócz retargetingu mocno stawiamy na realizację kampanii brandingowych – mówi Anna Dąbrowska.

Szukanie wartości w Netsprincie

Netsprint to jeden z weteranów polskiego internetu. Marka zaczęła funkcjonować w 2000 r., gdy ruszyła wyszukiwarka internetowa skoncentrowana na polskich witrynach. Miała silną pozycję na krajowym rynku m.in. dzięki temu, że była domyślną wyszukiwarką na portalu Wirtualnej Polski. W 2006 r. właścicielem Netsprintu został norweski koncern Orkla, którego internetowe operacje trafiły w końcu do innej norwerskiej grupy - Amedia.

Wyszukiwarka stopniowo traciła jednak udziały na rzecz Google'a. W 2014 r. Norwegowie sprzedali Netsprint menedżerom spółki, a rok później pakiet kontrolny odkupił fundusz Dirlango. W 2016 r. współwłaścicielem Netsprintu została Innova. Funduszowi właściciele przyłączyli do Netsprintu kilka spółek, a Netsprint w praktyce stał się szyldem holdingu, w którym zaparkowane są udziały w kilku różnych przedsięwzięciach na rynku reklamy i marketingu internetowego.

W planach było wprowadzenie holdingu na warszawską gieldę, ostatecznie jednak zaczęto sprzedawać poszczególne spółki. W połowie ubiegłego roku spółkę Audience Solutions, zbierającą i analizującą dane o zrachowaniach klientów w internecie, odkupił Justtag, należący do Dirlango. Teraz, po sprzedaży Whitepressu w grupie pozostaną cztery spółki. Adrino koncentruje się przede wszystkim na reklamie na urządzenia mobilne. Leadr zajmuje się e-mail marketingiem, a Email Network jest brokerem baz adresów e-mail. Do tego dochodzi Waytogrow, wspierające wydawców stron internetowych w monetyzacji powierzchni reklamowej.