Wiceminister: w grudniu postępowanie PKP Intercity na szybkie pociągi, za dwa lata 250 km/h na CMK

PAP, MD
opublikowano: 2025-12-02 15:20

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak powiedział, że PKP Intercity ogłoszą w grudniu postępowanie na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP) i będą kursowały z prędkością 320 km/h. Poinformował również, że od grudnia 2027 roku pociągi będą mogły kursować po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 250 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Krakowem do niecałych dwóch godzin.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

- PKP Intercity w grudniu ogłosi dialog konkurencyjny na szybkie pociągi. Rada nadzorcza już podjęła decyzję - powiedział dziennikarzom Malepszak.

System KDP, czyli tzw. „Y” ma połączyć Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.

Według Malepszaka, dzięki prędkości 320 km/h czas przejazdu pomiędzy miastami znacznie się skróci, a taki efekt nie byłby możliwy, gdyby wprowadzić do systemu KDP pociągi, które maksymalnie mogą osiągnąć 250 km/h.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022. Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.

Malepszak: za dwa lata prędkość pociągów 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej

Wiceminister powiedział, że pociągi będą mogły kursować po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 250 km/h od grudnia 2027 roku.

- Staramy się, żeby grudzień 2027 roku był tym momentem, kiedy wdrożymy wyższą prędkość tę docelową na Centralnej Magistrali Kolejowej - poinformował Malepszak.

Dodał, że kluczowe dla zwiększenia prędkości jest zamontowanie na linii cyfrowej łączności GSM-R, który pozwala na zabudowanie systemu bezpieczeństwa ETCS poziomu 2.

- To jest warunek konieczny, żeby na Centralnej Magistrali Kolejowej podnieść prędkość, która dzisiaj praktycznie na całej trasie jest obniżona do 160 km/h - stwierdził Malepszak.

Wiceminister poinformował, że podniesienie prędkości na CMK pozwoli skrócić czas przejazdu pomiędzy Warszawą Centralną a Krakowem Głównym do 1 godz. 52 min. Obecnie pociągi Pendolino pokonują tę trasę w około pół godziny dłużej. Przebudowę CMK realizują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.

PKP PLK to spółka Skarbu Państwa, która zarządza państwową siecią linii kolejowych w Polsce; odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów, a także za układanie rozkładów jazdy dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Zajmuje się zarządzaniem i utrzymaniem infrastruktury kolejowej. Na koniec ubiegłego roku spółka zarządzała prawie 19 tys. km linii kolejowych.