W 2011 r. o ponad 70 proc. wzrosła wartość finansowania ciągników siodłowych i naczep, a o 26 proc. maszyn i urządzeń — wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Specjaliści tłumaczą, że leasingodawcy zyskali przede wszystkim na przygotowaniach do organizacji Euro 2012.
— W związku z realizacją zamówień infrastrukturalnych firmy budowlane musiały rozbudować swoje parki maszynowe. Ponieważ uzyskanie kredytu bankowego w ostatnim roku nie należało do najłatwiejszych, wiele z nich wybrało leasing — mówi Piotr Klimczak, odpowiedzialny w BZ WBK Finanse & Leasing za finansowanie branży budowlanej.
Widoczne przeobrażenia
W 2011 r. o 44 proc. zwiększyła się wartość leasingu pojazdów ciężarowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rekordowy wzrost odnotowano w sektorze przyczep i naczep (77,8 proc.) oraz silników siodłowych (70,8 proc.).
Jak tłumaczą eksperci, na ten wynik wpłynęły przede wszystkim inwestycje infrastrukturalne związane z organizacją Euro 2012, tj. budowa dróg i stadionów oraz modernizacje linii kolejowych). Zdaniem Agnieszki Jaczyńskiej, dyrektor makroregionu mazowieckiego w Raiffeisen — Leasing Polska, wyższa wartość sfinansowanych ciężkich środków transportu wynikała także z poprawy sytuacji finansowej firm transportowych oraz stabilizacji rynku przewozowego.
W 2011 r. wzrosła także wielkość leasingu samolotów, statków i taboru kolejowego (o 42 proc.), sprzętu IT (o 30 proc.), oraz maszyn i urządzeń (o 26,5 proc). O ponad połowę spadło jednak zainteresowanie finansowaniem samochodów do 3,5 ton.
— Był to skutek odebrania przedsiębiorcom możliwości odliczenia 100 proc. podatku VAT od zakupu aut osobowych z homologacją ciężarową — mówi Agnieszka Jaczyńska. Także struktura rynku uległa zmianie.
— W ubiegłym roku firma BNP Paribas Lease Group przejęła Fortis Lease Polska, a w pierwszym kwartale 2012 r. połączyły się BZ WBK Leasing z Kredyt Lease — przypomina Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.
Tłumaczy, że w wyniku tej ostatniej fuzji na rynku pojawił się kolejny silny gracz, który ma szansę znaleźć się wśród czołowych firm leasingowych w Polsce.
Dobre perspektywy
Leasing jest jednym z najważniejszych zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji — zaznaczają eksperci.
— Pod koniec 2011 r. wartość aktywnego portfela firm leasingowych wyniosła 61,1 mld zł, podczas gdy wartość kredytów inwestycyjnych to 79,34 mld zł — mówi Mariusz Kurzac. Specjaliści przypuszczają, że w 2012 r. wartość rynku leasingowego wzrośnie o około 12 proc.
— Z końcem grudnia 2012 r. wartość nowych umów powinna wynieść około 35 mld zł — mówi Mariusz Kurzac.
Twierdzi, że leasing samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i naczep będzie stabilnie rósł z dwóch powodów.
— Po pierwsze, realizacja kolejnych etapów inwestycji infrastrukturalnych jest rozłożona na wiele lat. Po drugie, środki transportu w miarę zużycia muszą być regularnie wymieniane — mówi Mariusz Kurzac.
W 2012 r. eksperci spodziewają się także pierwszych istotnych efektów wprowadzenia nowego instrumentu finansowania tj. leasingu konsumenckiego.
— Rozwiązanie to wymaga edukacji obywateli. Powszechnie stosuje się je w Szwajcarii, Słowenii czy Czechach — mówi Andrzej Filipek, dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży i marketingu w Raiffeisen- Leasing Polska. Zaznacza, że leasing konsumencki nie przyjął się jednak w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii.
— Polska ma olbrzymi potencjał, aby w ciągu trzech lat rozwiązanie to stało się podstawową formą finansowania samochodów osobowych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej — mówi Andrzej Filipek.