Wielu firmom covid sprzyja

opublikowano: 21-07-2021, 17:30
aktualizacja: 21-07-2021, 20:00

Jedna czwarta mikro, małych i średnich firm uważa, że ich branża dzięki pandemii się rozwinie.

Kondycja małych i średnich przedsiębiorców się poprawia – wynika z ósmej edycji Barometru COVID-19, badania przeprowadzonego przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). Obecnie aż 33 proc. przedsiębiorstw ocenia, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy sytuacja w ich branży będzie lepsza. To wyniku zbliżony do tego, który EFL odnotował w drugim kwartale (32 proc.) i jeden z najwyższych od początku realizacji badania. Jednocześnie jednak niemało, bo jedna czwarta respondentów, oczekuje pogorszenia sytuacji w branży, a 35 proc. nie spodziewa się zmian. Przy tym największymi optymistami są średnie firmy, a najwięcej obaw wykazują najmniejsze podmioty z sektora MŚP – na poprawę liczy 32 proc. mikro i 34 proc. małych przedsiębiorstw, a pogorszenia obawia się 31 proc. mikro i 25 proc. małych firm.

Z badania wynika także, że wielu firmom COVID-19 nie przeszkodził, a pomógł. Aż jedna czwarta badanych przedsiębiorstw ocenia, że ich branża rozwinie się w związku z pandemią. We wcześniejszych pomiarach twierdziło tak zaledwie kilka procent respondentów.

Zdaniem Radosława Woźniaka, prezesa EFL, tak optymistyczne prognozy wśród MŚP wynikają z faktu, że firmy oswoiły się z tym, że koronawirus i spowodowana przez niego trudna sytuacja są z nimi na co dzień.

– Sporo firm mówi o rozwoju, a zdecydowanie mniej badanych podmiotów wskazuje na upadek działalności, a więcej na neutralny charakter epidemii. Biorąc pod uwagę wszystkie osiem edycji naszego COVID-owego pomiaru nastrojów w sektorze MŚP podtrzymujemy tezę, że koniec dekoniunktury wśród mikro, małych i średnich firm jest blisko – mówi Radosław Woźniak.

Tylko 22 proc. firm twierdzi, że pandemia COVID-19 doprowadzi do zamykania działalności. W poprzednim kwartale mówiło tak 38 proc. badanych. Natomiast 39 proc. MŚP jest zdania, że pandemia nie spowoduje istotnych zmian w branży, w której działają. To o 10 pkt. proc. mniej niż kwartał wcześniej.

Największy optymizm panuje w produkcji i budownictwie – aż 45 proc. firm produkcyjnych i 30 proc. budowlanych uważa, że pandemia pomoże ich branżom się rozwinąć. To zdecydowany wzrost w porównaniu do pomiaru z drugiego kwartału, w którym takie zdanie wyraziło 16 proc. przedstawicieli produkcji i 8 proc. budownictwa.

Natomiast największymi pesymistami, podobnie jak w poprzednich edycjach badania, są przedstawiciele branży HoReCa (hotele, restauracje i catering), najmocniej poszkodowanej przez pandemię. Zdecydowana większość przedsiębiorców z tego sektora (85 proc.) uważa, że pandemia spowoduje zamykanie działalności i upadki firm.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane