Czytasz dzięki

Wina zmieniają się na starość

opublikowano: 22-07-2015, 22:00

Prawdą jest, że z wiekiem wina się zmieniają, niekoniecznie jednak w takim kierunku, jaki moglibyśmy zakładać, myśląc o dojrzewających rocznikach jako o lokacie.

Na rynku przyjmuje się zazwyczaj, że około 95 proc. wszystkich produkowanych win zachowuje swoją jakość do dwóch lat od zabutelkowania, co oznacza, że po zakupie mamy stosunkowo niewiele czasu na ich spożycie, nie mówiąc już o jakichkolwiek możliwościach odsprzedaży. Warto też zwrócić uwagę, że rocznik znajdujący się na etykiecie nie odnosi się do daty wprowadzenia do obiegu, ale do okresu zbioru winogron. Starzeć nie powinno się więc całe mnóstwo rodzajów, przede wszystkim lekkie stołowe wina, a nawet tzw. vin de pays, czyli te o kategorię lepsze, ilościowo stanowiące zresztą zdecydowaną większość francuskiego eksportu.

O potencjale do starzenia decyduje bardzo wiele czynników, od tych zawartych w samym trunku po te tkwiące w korku, a nawet w otaczającym wszystko powietrzu. Dojrzewać mogą z reguły wina naturalnie słodkie i taniczne, czyli takie, do których taniny przedostają się na wczesnym etapie produkcji, w momencie kontaktu ze skórkami winogron. Do takiego inwestycyjnego zbioru zaliczyć więc można najlepsze wina burgundzkie czy bordoskie, ale też niektóre chardonnay czy pojedyncze rodzaje z wielu innych regionów, jak na przykład wybrane rieslingi, które dojrzewać mogą nie kilka, ale kilkadziesiąt lat.

Ze względu na wielość czynników wpływających na ten potencjał mówienie o taninach i warunkach przechowywania jest prawdopodobnie największym uproszczeniem, jakie jest możliwe — żeby jednak wskazać podstawowe wyróżniki udanej inwestycji, w równym stopniu trzeba zwrócić uwagę na cechy wina, jak i na warunki jego dojrzewania. Powinno odbywać się powoli i w chłodzie, bo z każdymi dodatkowymi ośmioma stopniami Celsjusza ilość zachodzących w butelce procesów się podwaja. Wstrząsy, nasłonecznienie, przenoszenie z ciepłego pomieszczenia do lodówki to tylko pojedyncze przykłady z listy okoliczności, których bezwzględnie należy unikać.

Zanim więc zdecydujemy się na pierwsze skrzynki z kosztowną taniczną zawartością, upewnijmy się, że o warunkach dojrzewania wiemy trochę więcej niż tyle, że ciemne butelki dobrze prezentują się na półkach w przyjemnie chłodnych piwnicach. Winiarze przestrzegają w dodatku, że z winami bywa czasem podobnie jak z nastolatkami — zdarza się na przykład, że na jakiś czas tracą swój aromat i dobrze jest okazać im wtedy większą cierpliwość, bo ewidentnie przechodzą tzw. age ingrat, czyli trudny wiek.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Weronika Kosmala

Polecane