Wirtualna Polska uwierzyła w Modern Commerce

Kamil ZatońskiKamil ZatońskiMariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-07-28 07:16
zaktualizowano: 2021-07-28 13:17

Giełdowy holding internetowy, właściciel m.in. Domodi, rozwija się w modzie. Zainwestuje 10 mln zł w operatora Złotych Wyprzedaży zbierającego kapitał na przejęcie Moliera2.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile Wirtualna Polska Holding chce zainwestować w Modern Commerce i jak transakcję tłumaczy prezes WPH
  • jakie perspektywy dla rozwoju MC stwarza ta potencjalna współpraca
  • jak decyzję WPH o inwestycji ocenia partner w jednym z funduszy

Notowana na GPW Wirtualna Polska Holding (WPH) wróciła, zgodnie z marcową zapowiedzią, do inwestycji w nowe podmioty – stawiając na e-commerce. Zadeklarowała 27 lipca zakup 18,52 mln akcji (po 0,54 zł za sztukę, co daje 10 mln zł) Modern Commerce (MC) – spółki obecnej na NewConnect – w ramach prowadzonej przez nią emisji na przejęcie za 100 mln zł Moliera2, sieci butików z e-sklepem.

– Jesteśmy już obecni w szerokim e-commerce odzieżowym poprzez Domodi. Zakup akcji MC to inwestycja w segment odzieży luksusowej, niedostępnej na naszej platformie. Inwestycja ma na tym etapie, z uwagi na model asset-heavy, charakter finansowy, ale zawiera szereg uprawnień dających nam możliwość zwiększenia zaangażowania lub sprzedaży akcji – komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

WPH jest 100-procentowym udziałowcem Domodi. Ostatni, 14-procentowy pakiet, dokupiła we wrześniu 2018 r. za 33,4 mln zł.

Zalety dywersyfikacji:
Zalety dywersyfikacji:
Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding, mówił w maju, że po wynikach I kw. widzi, iż pierwsze półrocze będzie dla spółki mocne. Drugie stoi pod znakiem zapytania w obszarze reklamy, ale pomóc ma odbicie w turystyce.
Marek Wiśniewski

Dynamiczny wzrost notowań

Deklarację nabycia ok. 12,96 mln akcji, za 7 mln zł, złożył też Marcin Michnicki – największy obecny akcjonariusz. W efekcie obu informacji notowania MC wzrosły podczas środowej sesji o prawie 20 proc. do ok. 1,4 zł, co oznacza kapitalizację na poziomie 230 mln zł.

Spółka prowadzi do 3 sierpnia proces budowania księgi popytu wśród inwestorów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Dzień później ustali ostateczną liczbę i cenę akcji, a 11 sierpnia je przydzieli. Oferuje 148,1 mln akcji, za które chce pozyskać 80 mln zł. Pakiet ten będzie ważył po przeprowadzeniu oferty 47,9 proc. w strukturze akcjonariatu.

Wirtualna Polska kluczowym partnerem

– Sezon urlopowy nie ułatwia nam pozyskiwania funduszy, ale wierzymy w pełen sukces emisji. Deklaracja WPH to cenna informacja dla nas i naszych przyszłych inwestorów. Przygotowując się do emisji i estymując możliwości rozwoju, nie zakładaliśmy pozyskania takiego partnera – największego portalu horyzontalnego w Polsce rozwijającego też e-commerce. Ta współpraca otworzy nam zupełnie nowe możliwości i istotnie pomoże nie tylko w realizacji założonych celów, ale być może przyspieszy cały proces – mówi Maciej Tygielski, członek zarządu MC.

Cenny partner:
Cenny partner:
Maciej Tygielski, członek zarządu Modern Commerce, dostrzega we współpracy z Wirtualną Polską duże synergie na poziomie operacyjnym i marketingowym oraz w zakresie rozwoju Moliera2.
materiały prasowe

DM BOŚ, uczestniczący w procesie, prognozuje przychody spółki w tym roku na 128,3 mln zł, zysk netto na 5,1 mln zł, a EBITDA na 8,7 mln zł. W 2023 r. spodziewa się odpowiednio 214,2 mln zł, 14,6 mln zł oraz 21,2 mln zł.

MC chce stworzyć wiodącego e-sprzedawcę na krajowym rynku dóbr luksusowych. Połączy sieć około 350 modowych marek ekskluzywnych obecnych w Moliera2 z ofertą premium produktów dziecięcych Mamissimy i doda outletowy mechanizm Złotych Wyprzedaży. Współpraca z największym w Polsce portalem horyzontalnym może ułatwić mu promocję swoich produktów. Wirtualna Polska miała w czerwcu 21,6 mln unikatowych użytkowników (74,3 proc. liczby internautów w kraju), czyli 0,1 mln więcej niż stojący za Onetem RAS Polska i 1,9 mln więcej niż trzecia z kolei grupa Polsat-Interia – wynika z badania Mediapanel Gemius/PBI.

Okiem inwestora
Zwrot z inwestycji to sprawa drugorzędna
DR Maciej Kraus
partner w Movens Growth Equity Fund
Zwrot z inwestycji to sprawa drugorzędna

Moliera2 to dobry wizerunkowo brand, który pomaga zarówno przyciągnąć inwestorów, jak i odpowiednio się tym inwestorom pozycjonować. W związku z tym zwrot z wydanych 10 mln zł jest dla Wirtualnej Polski drugorzędny. Chce się zaprezentować jako firma rozwijająca nowe biznesy, robiąca coś ciekawego, a nie tylko odcinająca kupony. Poza tym dostrzegam szereg możliwych synergii m.in. w obszarze promowania produktów Modern Commerce w mediach WP oraz korzystania ze wspólnego zaplecza logistycznego. Doszukuję się w tym ruchu także analogii do potentatów technologicznych zabezpieczających pozycję rynkową poprzez kontrolę rozwoju potencjalnych konkurentów.