Modern Commerce przejmie za 100 mln zł Moliera2

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-05-20 10:08
zaktualizowano: 2021-05-20 17:34

100 mln zł, z czego 80 mln zł w gotówce, ma kosztować spółkę z NewConnect przejęcie Moliera2. Eksperci dostrzegają spory potencjał rynku luksusowej mody – zwłaszcza w internecie.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • jakie szczegóły transakcji ustalili Modern Commerce oraz IT Fashion Polska Group& Partners
  • w jaki sposób spółka chce ją sfinansować
  • co o transakcji sądzą eksperci
  • jaka przyszłość czeka rynek dóbr luksusowych.

Firma KPMG podkreśla, że czołowe spółki z segmentu dóbr luksusowych (jak np. Louis Vuitton Moët Hennessy) notowane na światowych giełdach okazały się odporne na Covid-19, a tego rodzaju produkty będą zyskiwać na popularności w kolejnych latach. W ten trend chce się wpisać obecny na NewConnect Modern Commerce (MC), właściciel Złotych Wyprzedaży – e-platformy wyprzedażowej z markami premium. Zakup w kwietniu za 3 mln zł większościowego (50,02 proc.) pakietu w firmie Mamissima, czyli sklepie internetowym z akcesoriami i zabawkami dziecięcymi z „wyższej półki”, okazał się dopiero przedsmakiem bardziej ambitnych planów.

Kompleksowa oferta premium

19 maja spółka zawarła umowę inwestycyjną z IT Fashion Polska Group&Partners (ITF), wyłącznym właścicielem Moliera2. To sieć sześciu ekskluzywnych butików, m.in. w Warszawie, sklep internetowy i marketplace dla projektantów. Strony uzgodniły wartość zakupu 100 proc. udziałów w ITF na 100 mln zł. Spółka, informuje MC, jest od lat rentowna – w 2020 r. uzyskała 76,8 mln zł przychodów (wzrost o 9 proc. r/r), 4,4 mln zł EBITDA (wzrost o 81 proc.) oraz 2,3 mln zł zysku netto i ma „wyraźne perspektywy do ponadrynkowego wzrostu”.

– Dzięki jednej z największych transakcji w polskim internecie stworzymy wiodącego e-sprzedawcę na krajowym rynku dóbr luksusowych. Połączymy sieć około 350 modowych marek ekskluzywnych z ofertą premium produktów dziecięcych Mamissimy i dodamy do tego outletowy mechanizm Złotych Wyprzedaży – mamy ogromne pole do synergii i rozwoju. Nasz potencjał przychodowy po transakcji znacząco przekroczy 100 mln zł rocznie, a Moliera2 będzie perłą w koronie – twierdzi Maciej Tygielski, członek zarządu MC.

Pierwsza liga
Pierwsza liga
Maciej Tygielski, członek zarządu Modern Commerce, twierdzi, że dzięki przejęciu właściciela sieci Moliera2 spółka wejdzie do pierwszej ligi internetowej sprzedaży dóbr luksusowych w Polsce. Obecny udziałowiec sieci zostanie w grupie co najmniej na cztery lata i pomoże rozwijać biznes, wykorzystując np. kontakty z kontrahentami.
Marek Wiśniewski

Nacisk na e-commerce

MC chce wykorzystać m.in. to, że Moliera2 nie koncentrowała się na dzieciach, a ma dużą bazę klientów potencjalnie zainteresowanych produktami Mamissimy. Zamierza też, dzięki analizie danych, sprawnie „przesuwać” konsumentów między tymi sklepami i Złotymi Wyprzedażami. Ponadto liczy na synergię w kanale internetowym.

– E-commerce pojawił się w Moliera2 w 2017 r., a w latach 2018-2020 sprzedaż wzrosła o 80 proc. do blisko 51 mln zł. Chcemy utrzymać dynamiczny rozwój tego kanału i wykorzystać omnichannelowy charakter w ramach całej grupy. Konsumenci dóbr luksusowych wolą często odebrać produkt w salonie. Poza tym wiele marek premium, a Moliera2 ma ich na wyłączność ponad sto, chce być dostępna wyłącznie w stacjonarnej sprzedaży – wyjaśnia Maciej Tygielski.

Podkreśla, że Moliera2 to nie tylko własny e-sklep, ale też uruchomiony w 2019 r. marketplace umożliwiający sprzedaż różnym projektantom.

– Przyniósł w 2020 r. 12,4 mln zł przychodów, co oznacza dwuipółkrotny wzrost r/r. Podobne rozwiązanie wdrożymy w najbliższych miesiącach w Złotych Wyprzedażach, myślimy też o stworzeniu jednej, najlepiej odpowiadającej na potrzeby użytkowników aplikacji z osobnymi łatkami dla każdego z projektów – komentuje manager.

Branża w dołku
6proc.

O tyle według KPMG spadła r/r wartość polskiego rynku dóbr luksusowych, wartego w 2020 r. 24 mld zł.

19,9proc.

A o tyle zmalał segment luksusowej odzieży i akcesoriów.

Emisja akcji w planach

Firma zamierza sfinansować transakcję z emisji akcji zaplanowanej na przełom czerwca i lipca. Chce zebrać 60-80 mln zł.

– Celem jest przejęcie ekskluzywnej sieci, więc ofertę kierujemy do zamożnych indywidualnych inwestorów z wkładem od 100 tys. EUR. Myślimy o pozyskaniu nowych akcjonariuszy, ale nie zapominamy o obecnych. Przeprowadzimy dla nich później kolejną emisję po cenie ustalonej na etapie budowy księgi popytu, by mogli utrzymać udział w spółce – mówi Maciej Tygielski.

MC nabędzie na start 80 proc. udziałów ITF – 60 proc. za 60 mln zł gotówki, a 20 proc. skonwertuje na udziały ITF w MC, uwzględniając cenę emisyjną. Pozostałe 20 proc. odkupi za dwie równe raty po 10 mln zł w 2022 i 2023 r. z opcją procentowej dopłaty za wyższy od prognozowanego zysk EBITDA.

Okiem inwestora
Solidna marka na perspektywicznym rynku
Dr Maciej Kraus
partner w Movens Growth Equity Fund
Solidna marka na perspektywicznym rynku

Jeszcze kilka lat temu wiele osób się zastanawiało, gdzie w Polsce Moliera2 chce szukać klientów na swoje produkty, a udowodniła, że można to zrobić. Jestem pod wrażeniem, jak się rozwinęła – choć sprzedaje czyjeś produkty, to sama w sobie stworzyła luksusową markę. Trudno odnieść się do wyceny 100 mln zł, ale to z pewnością bardzo ciekawa transakcja, a rynek mody luksusowej będzie się w Polsce coraz szybciej rozwijał. Społeczeństwo się bogaci i coraz częściej można spotkać osoby z produktami marek premium. Poza tym w naszym kraju właściwie nie ma alternatywy dla klientów Moliera2, szczególnie w internecie – tu firma jest w polskiej awangardzie. Należy podkreślić, że grupę jej potencjalnych odbiorców powoli tworzą osoby, dla których zakupy internetowe są czymś oczywistym i codziennym.

Pandemia zweryfikowała myślenie o tym, że produktów luksusowych nie da się z sukcesem sprzedawać w sieci, bo kluczowe jest doświadczenie zakupowe w stacjonarnym salonie – najlepszym przykładem jest najwyższa w historii wycena grupy Louis Vuitton Moët Hennessy. Jednak posiadanie tradycyjnej sieci jest kluczowe, ponieważ część konsumentów będzie tego wymagało.

Czas zweryfikuje, czy Modern Commerce przeprowadzi emisję akcji z sukcesem. Z pewnością jest w Polsce grupa inwestorów, których może przyciągnąć możliwość inwestycji w luksusową markę działającą na perspektywicznym rynku.

Polski rynek dóbr luksusowych przed falą wzrostu

Konrad Grygo, analityk Erste Securities, stwierdza, że luksusowa odzież może być intratnym segmentem rynku.

– Polacy coraz bardziej cenią sobie marki premium, o czym świadczy dochodzący już do połowy ich udział w asortymencie Answear.com i wysoka dynamika wzrostu Modivo w Polsce i za granicą – wzrost r/r w I kw. 2021 r. o 185 proc. do 97 mln zł. Konsolidacja może więc być nieunikniona na nieco wyższym rynku, na którym działa Moliera2, jeżeli chce się efektywnie walczyć o konsumenta. Wymiana baz klientów pomiędzy Moliera 2 a MC może pomóc w skalowaniu biznesów – mówi Konrad Grygo.

Zdaniem Katarzyny Wal, starszego menedżera Bain&Company, polski rynek detaliczny dóbr luksusowych dopiero raczkuje, jest mocno rozdrobniony i falę wzrostu ma przed sobą. W siłę rośnie klasa średnia i poszerza się grono młodych konsumentów chcących posiadać produkty premium – zwłaszcza dodatki i obuwie.

– Marki luksusowe bardzo późno otworzyły się na kanał online, ale dystrybutorzy zaczynają dostrzegać potrzebę i konieczność inwestowania w niego. Ten trend będzie się pogłębiać – z naszych badań wynika, że w pierwszym kwartale 2021 r. już w ponad 85 proc. światowych zakupów towarów tej kategorii miał udział internet – komentuje Katarzyna Wal.

Okiem eksperta
Luksus rozwinie skrzydła dzięki cyfryzacji
Agnieszka Górnicka
prezes agencji badawczej Inquiry

Rynek luksusowej odzieży jest w Polsce niszą jak w każdym innym kraju – sukienką czy szpilkami wartymi kilka tysięcy złotych, często zakładanymi tylko raz, jest zainteresowana nieduża grupa osób. To przekłada się na ograniczoną dostępność asortymentu, a brak odpowiedniego rozmiaru jest dla tego typu konsumenta niedopuszczalny – szuka więc towarów za granicą lub bezpośrednio od producentów. Między innymi dlatego marki superpremium nie znalazły swojego miejsca na mapie handlowej Polski.

Problemy strukturalne hamują rozwój tego rynku, a ich rozwiązanie może przynieść cyfryzacja. Moliera2 bez wątpienia zaznaczyła obecność w brażny i jest pionierem w internetowej sprzedaży luksusowej odzieży. Jej konsumenci są rozproszeni po całej Polsce, w dodatku niekoniecznie mają ochotę biegać po sklepach z niepełnym asortymentem. W wysokiej cenie produktów należy jednak uwzględnić wyjątkową obsługę, którą trudno przenieść do internetu, ale jest to możliwe – na przykład niektóre luksusowe marki umożliwiały w pandemii indywidualne sesje ze stylistką online. Trzeba też połączyć kanał online z offline, bez którego trudno o sprzedaż dóbr luksusowych – ostatni rok dobitnie dowiódł, że rynek luksusowy więdnie bez bezpośrednich kontaktów.

Ta transakcja jest korzystna dla obu stron. Moliera2 napotkała już na ograniczenia w rozwoju, które Modern Commerce może pomóc jej przełamać. Mimo że firma była krytykowana za stereotypowe traktowanie kobiet, ma doświadczenie w pracy z markami luksusowymi i szansę wykorzystania synergii z dotychczasowego biznesu.