Coraz bliżej drugiego w historii naboru wniosków, w którym można będzie zgarnąć pieniądze na CSR. Pierwszy konkurs odbył się wiosną, kolejny wystartuje prawdopodobnie w drugiej połowie listopada.
To wszystko w ramach działania „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)”. Granty dała Szwajcaria w ramach programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Konkurs ponownie zorganizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a każda firma będzie mogła sięgnąć po 100 tys. zł.
— Nabór jest przeznaczony tylko dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które prowadzą działalność od co najmniej pół roku. Pieniądze w ramach konkursu czekają na projekty CSR związane z bieżącą działalnością firmy. Grant nie będzie mógł być wyższy niż 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, resztę przedsiębiorca powinien pokryć z własnej kieszeni — mówi Małgorzata Jelińska, główna specjalistka z Departamentu Programów Pilotażowych PARP. Finansowanie obejmie projekty związane z co najmniej jednym z trzech obszarów działania firmy.
Pierwszy to środowisko naturalne. Pieniądze można dostać na przedsięwzięcia skierowane na ochronę środowiska i inwestycje minimalizujące wpływ ingerencji firmy na środowisko. Chodzi np. o wprowadzenie w życie lub poprawę zarządzania w tym obszarze przez wprowadzenie standardów środowiskowych. Poza ekoprojektami granty zostaną przeznaczone na przedsięwzięcia dotyczące relacji z personelem firmy (np. zaangażowanie pracowników we wdrażanie strategii CSR, wprowadzenie standardów SA 8000, AA 1000) lub zaangażowania społecznego (np. wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw). Firmy dostaną zwrot wydatków bezpośrednio związanych z projektem i niezbędnych do wprowadzenia CSR w firmach.
— Są wśród nich usługi doradcze oraz badania i analizy produktów i procesów produkcyjnych. Refundowana będzie też certyfikacja i inwestycje w rzeczowe składniki majątku — wymienia Małgorzata Jelińska. Warto pamiętać, że działania informacyjno-promocyjne mogą być kosztem tylko w sytuacji, gdy są jednym z wielu elementów projektu.
— Przedsiębiorca powinien uzasadnić potrzebę realizacji projektu, wypisać planowane działania i zaprezentować ich rezultaty oraz harmonogram i budżet. Co istotne, załączniki do wniosku będą ograniczone do minimum. Przedsiębiorcy nie będą musieli składać obszernych załączników związanych z merytoryką projektu, a więc biznesplanu czy analiz inwestycyjnych — mówi Robert Sroka, szef projektów CSR w Crido Taxand. Zasady konkursu zakładają równomierny podział dotacji między regiony — ale wszystko będzie zależało od liczby zainteresowanych firm.
Najważniejsze zasady konkursu z dotacjami na CSR
Kto może składać wnioski Mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa działające co najmniej sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku i mogące dostać pomoc de minimis.
Maksymalna kwota wsparciaMaksymalny stopień dofinansowania projektu
Przykładowe działania, na które można dostać dotacje (dotyczące środowiska)
Jakie koszty będą zwracaneMaksymalny czas realizacji projektów100 tys. zł70 proc. całości wydatków kwalifikowanych.Zwiększenie efektywności materiałowej i energetycznej towaru lub usługi poprzez zmniejszenie zużycia materiałów i surowców lub redukcję odpadów. Działania dotyczące ekoproduktu, które zminimalizują wpływ towarów i usług na środowisko w procesie produkcji, transportu, magazynowania, pakowania, sprzedaży i konsumpcji. Wprowadzenie w życie lub poprawa zarządzania środowiskowego poprzez wprowadzenie standardów środowiskowych.
Zakup usług doradczych, np. koszt przygotowania lub wdrożenia strategii CSR, raportu odpowiedzialności społecznej firmy, programu wolontariatu pracowniczego, analiza łańcucha dostaw. Audyt z wyłączeniem audytu finansowego, np. audyt środowiskowy, energetyczny, systemu obsługi klienta, organizacyjny. Badania lub analizy produktów oraz procesów produkcyjnych lub usługowych, np. badanie laboratoryjne próbek towarów/surowców. Certyfikacja produktu, procesu lub usługi — koszty uzyskania certyfikatów i rejestracji, oznakowań ekologicznych itp. Działania informacyjno-promocyjne — wyłącznie gdy są tylko elementem projektu. Inwestycje w rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne, np. zakup nowych środków trwałych, adaptacja pomieszczenia niezbędna do wprowadzenia nowej technologii.