Wspólny krok korporacji i start-upów

opublikowano: 29-01-2019, 22:00

Wypracowanie uczciwych warunków współpracy może przynieść zysk zarówno dużym firmom, jak i technologicznym nowicjuszom

Jeszcze do niedawna mówiło się o gigantycznej przepaści dzielącej nowe pokolenie technologicznego biznesu i korporacje. Do dziś nie została ona zasypana, niemniej jednak w Polsce robi się coraz więcej, by te dwa środowiska zbliżyć do siebie i przekonać, że mogą współpracować, minimalizując przypisane takiej kooperacji ryzyko. Jego skutki odczuł niegdyś np. JustDrive, wchodząc w nieudaną współpracę z koncernem PKN Orlen, inni też obawiają się tego typu mariaży.

Szukanie na rynku gotowego rozwiązania to niełatwy proces. W
niektórych branżach trudno znaleźć chętnego do współpracy partnera, który
odpowie na wyzwania dużych firm — mówi Tomasz Rudolf, prezes The Heart.
Zobacz więcej

DEFICYT PROJEKTÓW:

Szukanie na rynku gotowego rozwiązania to niełatwy proces. W niektórych branżach trudno znaleźć chętnego do współpracy partnera, który odpowie na wyzwania dużych firm — mówi Tomasz Rudolf, prezes The Heart. Fot. Tomasz Gola

Powiew zmian

Raport The Heart „Opening to Change” opracowany przez SpotDatę, wskazuje, że „zdolność dużych organizacji do zmiany oraz wdrażania nowych pomysłów i modeli biznesowych nie rośnie tak szybko, jak sama potrzeba innowacji”. Jednak 56 proc. przebadanych korporacji chętnie zaoferowałoby klientom rozwiązania zaprojektowane przez start-upy. Firmy spodziewają się, że w przyszłości istotne dla ich rozwoju będą technologie dostarczane przez podmioty z zewnątrz, dysponujące większą elastycznością działań niż ich wewnętrzne jednostki badawczo-rozwojowe (54 proc. wskazań). Z tego powodu korporacje coraz baczniej przyglądają się start- -upom i podejmują z nimi współpracę.

Już teraz „liderzy innowacji” organizują średnio 31 spotkań ze start-upami rocznie, prowadzą 11 wdrożeń testowych lub pilotażowych, a finalnie do swoich struktur wpinają pięć nowatorskich rozwiązań. Najbardziej powszechną formą „wymiany technologicznych wartości” między korporacjami a młodymi przedsiębiorstwami jest zakup gotowych rozwiązań przez „dużego” partnera. Jednak największe firmy wyrażają przekonanie, że najcenniejsze dla niech są te relacje, które nawiązali sami lub zdobyli poprzez sieć własnych kontaktów. Nie zawsze natomiast patrzą przychylnym okiem na startupowców, którzy wyciągają do nich dłoń jako pierwsi.

Nowe inwestycje

Tomasz Rudolf, prezes The Heart, wyraźnie zaznacza jednak, że analiza była prowadzona wyłącznie wśród najbardziej aktywnych korporacji. Obraz rozszerzony na cały rynek nie jest aż tak bardzo atrakcyjny, choć z roku na rok sytuacja się poprawia. W ostatnich latach wiele spółek właśnie na potrzeby współpracy ze start- -upami utworzyło działy innowacji, wypracowało także szybkie ścieżki kooperacji z małymi, technologicznymi dostawcami. Zwiększyło to efektywność realizowanych razem komercyjnych projektów.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Rośnie także aktywność inwestycyjna i akwizycyjna korporacji (o ile kompetencje decyzyjne w tym zakresie zostały ulokowane w Polsce). Wpływ na jej zwiększenie może mieć rozwój korporacyjnych funduszy venture capital (corporate venture capital — CVC), które finansować zaczął już Polski Fundusz Rozwoju w ramach programu PFR NCBR CVC. Dotychczas zostały w nim wyłonione dwa podmioty, które otrzymają pieniądze na inwestycje w technologiczne spółki — EEC Magenta (fundusz Tauronu) i SpeedUp Energy Innovation (PGE). Ich skuteczność będzie można ocenić dopiero w najbliższych latach. Na rolę, jaką w inwestycjach w innowacyjne spółki zaczynają odgrywać europejskie korporacje, wskazuje dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce: „Np. w Niemczech dwie trzecie wartości wszystkich inwestycji stanowią działania takich funduszy. Dla największych polskich przedsiębiorstw to wyraźny sygnał, że model CVC to jedno z najważniejszych rozwiązań dla skutecznego pozyskiwania innowacji z zewnątrz”.

Pierwsze testy

Na krajowym rynku za sukces w zakresie budowania podstaw współpracy na linii korporacja — start-up uznano pilotaż programu ScaleUp Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeprowadzony w latach 2016-17. Wówczas wyłoniono ponad 270 innowacyjnych przedsiębiorstw, które skonfrontowane zostały z ponad 60 dużymi firmami. W efekcie ponad 30 rozwiązań zostało wprowadzonych na rynek. Inicjatorzy chwalą się np. start-upem Res Solution wcielonym do akceleratora StartUp Spark. Przy wsparciu firmy Albea Polska dopracował on swój system monitoringu i optymalizacji kosztów energii elektrycznej. Rozwiązanie zostało dopasowane do potrzeb partnera i teraz Albea rozważa wdrożenie go w swoich 40 fabrykach ulokowanych w 16 krajach.

W nowej edycji programu poszukiwane będą zwłaszcza fintechy i start-upy specjalizujące się m.in. w biotechnologii, cyberbezpieczeństwie, smart city, mikroelektronice i sztucznej inteligencji.

Efektem wspomnianego pilotażu jest również nowy instrument — Elektro ScaleUp, który ma pomóc wypracować nowatorskie rozwiązania elektromobile. PARP wyłożyła na to 10 mln zł. Start-upy z rynku wyłowi natomiast firma doradcza techBrainers (akcelerator Pilot Maker Elektro ScaleUp). Po stronie korporacyjnej do programu przystąpiły m.in. Tauron, PKN Orlen, Carrefour Polska i Siemens. Do programu zakwalifikowano już m.in. firmę MC2 Energy Anny Streżyńskiej, byłej minister cyfryzacji. Spróbuje ona stworzyć bazujący na blockchainie, testowy system rozliczeń w ramach usługi ładowania aut elektrycznych — dopasowany do działalności Tauronu. Co ciekawe, w tym przypadku Tauron nieco dystansuje się od projektu. Firma podaje w wyjaśnieniu: „Tauron miał jedynie pośredni wpływ na wybór start-upu do programu poprzez udział jego członków w komitecie selekcji”, „ramy współpracy dopiero są nakreślane”. Łącznie przetestowanych ma być ponad 20 projektów.

— Jeśli program Elektro ScaleUp, łączący korporacje ze start-upami, będzie się rozwijać tak dobrze, jak jego pilotaż, to możliwe jest większe wsparcie finansowe w tej i kolejnej perspektywie — ocenił podczas inauguracji Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu