Wybieramy Mistrza GPW 2020: Dino kontra XTB, Allegro kontra DataWalk

opublikowano: 11-01-2021, 07:55
aktualizacja: 11-01-2021, 11:36

W pierwszych ćwierćfinałach wyborów Mistrza GPW 2020 zmierzą się Dino Polska z XTB oraz Allegro z DataWalk.

Dziennikarze “PB” i Bankier.pl wyróżnili 16 spółek, które błysnęły na giełdzie w 2020 r. Spośród nich czytelnicy wyłonią tę, która ich zdaniem najbardziej zasłużyła na tytuł Mistrza GPW

Głosowanie ruszyło w czwartek 7 stycznia. Reguły są proste. W losowaniu wyłoniliśmy pary 1/8 finału i drabinkę. Do dalszego etapu przechodzą firmy, które zdobędą więcej głosów.

W 1/8 finały Dino Polska pokonało Creepy Jar, a XTB - Decoreę. Pewne zwycięstwa odniosły także Allegro (w pojedynku z OncoArendi) oraz DataWalk z Blirtem.

Zapraszamy do głosowania:

W piątkowych parach 1/8 finału zwyciężyli: KGHM, TIM, Mercator oraz One More Level.

Uzasadnienie:

X-trade Brokers

Choć XTB nie produkuje niezbędnych medykom przedmiotów, to jednak spółka ta okazała się jednym z największych beneficjentów koronawirusowych zmian na rynkach. Podwyższona zmienność, zawrotne stopy zwrotu na niektórych aktywach oraz cięcia stóp procentowych sprawiły, że handel na rynkach mocno zyskał na atrakcyjności, także dla nowych graczy. XTB jako dom maklerski i platforma tradingowa mocno na tym skorzystało. Szczególnie widoczne było to w I kwartale 2020 r., gdy przychody spółki skoczyły o 650 proc., a zysk wzrósł z 763 tys. zł do 176 mln zł. Kolejne kwartały były już nieco słabsze, jednak rok do roku nadal bardzo mocne. Akcje XTB zakończyły 2020 rok na 366-procentowym plusie.

Dino Polska

To na GPW synonim regularności. Z roku na rok zwiększa się skala biznesu, z roku na rok rosną zyski i - co najważniejsze - z roku na rok rośnie wartość akcji. W 2020 r. papiery Dino wypracowały stopę zwrotu sięgającą 101 proc., co było najlepszym wynikiem w WIG20. Pomógł nieco fakt, że inwestorzy w Dino upatrywali jednej z bezpiecznych przystani na czasy pandemii, sklepy spożywcze bowiem nie były zamykane, a dodatkowo Polacy początkowo ochoczo rzucili się na produkty spożywcze z długim terminem przydatności. Warto także dodać, że dzięki tegorocznym zwyżkom Dino jego główny akcjonariusz, Tomasz Biernacki, stał się największym inwestorem indywidualnym na GPW, wyprzedzając w tej klasyfikacji Zygmunta Solorza.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Allegro

W latach 2018 i 2019 na GPW nie doszło do ani jednego debiutu, który można by było określić mianem choćby średniej wielkości. Tymczasem w 2020 na rynek weszło Allegro, które nie tylko z miejsca stało się największą spółką na GPW i momentalnie awansowało do WIG20, ale także pobiło rekord PZU. 9,2 mld zł zebrane podczas oferty w pojedynkę biło sumaryczne wyniki polskiego rynku pierwotnego z kolejnych lat ostatniej dekady. To pokazuje skalę tego wydarzenia. Dodatkowo gwałtowne zwyżki po debiucie sprawiły, że inwestorzy uwierzyli, iż nie tylko na debiutach producentów gier da się świetnie zarabiać. Samo pojawienie się Allegro na GPW unowocześniło i zdywersyfikowało także nieco strukturę naszej giełdy, która jednak wciąż pozostaje zdominowana przez banki i spółki Skarbu Państwa.

DataWalk

Kontraktami podpisanymi w 2019 r. DataWalk udowodniło, że może być liczącym się podmiotem na swoim rynku. W 2020 r. spółka skutecznie „budowała masę”. Zaczęło się od dużego kontraktu z Orlenem, a symboliczną była umowa w RPA, gdzie polska firma wyparła takiego giganta jak IBM. Firma przygotowała także rozwiązanie w obszarze analizy i ograniczenia potencjalnych zagrożeń związanych z koronawirusem. Wszystkie te sukcesy docenili inwestorzy, wskutek czego wartość spółki w 2020 r. skoczyła o 250 proc. Mankamentem jest brak zysków. Władze spółki podkreślają jednak, że na tym etapie rozwoju ich celem jest budowanie portfela klientów, a nie walka o rentowność.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane