Wiedza jawna jest wynikiem przetwarzania informacji. Można jej nadać formę procedur i zestawień liczbowych. Z kolei wiedzą ukrytą jest to wszystko, co umieją pracownicy i co stanowi owoc ich doświadczeń lub wrodzonych talentów. Przykładem wiedzy formalnej jest instrukcja obsługi urządzeń biurowych, zaś asertywność czy łatwość nawiązywania kontaktów biznesowych to przejawy wiedzy ukrytej.
Z punktu widzenia strategii firmy pierwszorzędne znaczenie ma wykorzystanie utajonych możliwości intelektualnych pracowników na rzecz całego przedsiębiorstwa. Przekształceniu wiedzy nieformalnej w formalną służyć mogą coaching, mentoring czy szkolenia z zakresu tzw. umiejętności miękkich. Jest to jednak szczególnie trudne tam, gdzie panuje duża fluktuacja kadr, bo pracownicy odchodzą, zabierając ze sobą wiedzę, którą nie zdążyli się podzielić z kolegami.
Wykorzystaj ukrytą wiedzę swoich ludzi
Japońscy eksperci biznesu Ikuiru Nonaka i Hirotaka Takeuchi zaproponowali podział na wiedzę jawną (formalną) i ukrytą (cichą).