Zdalne wsparcie rozwoju pracowników

  • DI
opublikowano: 24-11-2021, 16:26
aktualizacja: 24-11-2021, 17:14

Grupa Raben po raz pierwszy w swojej historii przeprowadziła projekt szkoleniowy skierowany do  wszystkich spółek, który miał budować i rozwijać silne zespoły oraz zacieśniać więzi na linii menedżer i pracownicy.

Nagroda główna: Raben Management Services
Mimo różnic między należącymi do naszej grupy spółkami z różnych krajów okazało się, że mamy wiele wspólnego i że warto podjąć się wypracowania wspólnych praktyk – mówi Anita Koralewska-Ratajczak, dyrektor HR dla Grupy Raben.
Mimo różnic między należącymi do naszej grupy spółkami z różnych krajów okazało się, że mamy wiele wspólnego i że warto podjąć się wypracowania wspólnych praktyk – mówi Anita Koralewska-Ratajczak, dyrektor HR dla Grupy Raben.

Przed rozpoczęciem projektu „Manager of Choice” każda spółka w Grupie Raben zarządzała obszarem rozwoju liderów w indywidualny sposób. Nie było przepływu najlepszych praktyk, korzystania z doświadczeń, nie mówiąc o wspólnym podejściu.

Wszyscy zawsze argumentowali, że nasza spółka, nasz kraj jest inny, wyjątkowy, więc nie da się uspójnić podejścia i nie ma możliwości, aby na tak olbrzymią skalę przeprowadzić projekt szkoleniowo-rozwojowy. Nie akceptowałam takiego stanu rzeczy i dlatego zainicjowałam projekt „Manager of Choice” – tłumaczy Anita Koralewska-Ratajczak, dyrektor HR dla Grupy Raben.

Pierwszym etapem była analiza doświadczeń pracowników we współpracy z menedżerami. We współpracy z firmą zewnętrzną, wykorzystując ankiety i wywiady telefoniczne, zbadano doświadczenia ponad 3 tys. pracowników, w tym tych, którzy opuścili firmę w ciągu sześciu miesięcy przed badaniem.

Mimo różnic między spółkami podkreślanych przez menedżerów okazało się, że mamy wiele wspólnego. Mierzymy się z podobnymi problemami i popełniamy te same błędy, niezależnie od narodowości. Badanie potwierdziło więc, że warto podjąć się wypracowania wspólnych praktyk – mówi Anita Koralewska-Ratajczak.

Do realizacji projektu wykorzystano nowoczesne narzędzie interaktywne, dostarczone przez firmę zewnętrzną – platformę gamifikacyjną. Zapewniło to menedżerom rozwój w przyjemnej i atrakcyjnej formie. Uczestnicy regularnie przez cztery miesiące poszerzali swoją wiedzę, rywalizowali i współpracowali, pielęgnując wirtualne drzewa, a każdy etap edukacyjny miał odzwierciedlenie w cyklu jego życia.

Projekt „Manager of Choice” objął 1 tys. najważniejszych menedżerów Grupy Raben z 13 krajów. Jest to różnorodna grupa, zarówno pod względem posiadanego doświadczenia, jak i specjalizacji. Jak podkreśla Anita Koralewska-Ratajczak, projekt w rzeczywistości nie dotykał jednak wyłącznie samych menedżerów, a wszystkich pracowników, którzy na co dzień wspierali swoich szefów w realizacji zadań.

Nasze główne założenie polegało na tym, że wzmacniając menedżerów, szkoląc ich i rozwijając, wpłyniemy pozytywnie na doświadczenia podległych im pracowników, a przez to na całą kulturę Grupy Raben, niezależnie od kraju czy konkretnej spółki – wyjaśnia Anita Koralewska-Ratajczak.

Ewaluacja projektu pokazała, że miał on bardzo pozytywny wpływ na wszystkich pracowników.

Podjęte w ramach projektu działania zwiększyły wiedzę merytoryczną i doświadczenia menedżerów, dzięki czemu podniesiony został komfort pracy wszystkich pracowników firmy. Uzyskane wyniki zacznie przerosły ustalone na początku KPI – podsumowuje Anita Koralewska-Ratajczak.

Wyróżnienie: DB Cargo Polska

DB Cargo Polska stanęła w 2020 r. przed licznymi wyzwaniami związanymi z rozwojem pracowników. Należały do nich m.in. przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, realizacja szkoleń w czasie ograniczeń czy odpowiadanie na potrzeby pracowników związane z utratą poczucia wspólnotowości i gorszą kondycją psychofizyczną.

Odpowiedzią firmy na te wyzwania była kampania „Sieć, która uczy”, czyli zdalne wsparcie rozwoju pracowników poprzez cykl warsztatów i webinarów online. Do sieci przeniesiono kursy językowe oraz wiele innych szkoleń rozwojowych, realizowanych dotąd w formie całodniowych szkoleń na sali. W tym celu również uruchomiono i wypromowano wśród pracowników platformę szkoleniową DB Learning World, która umożliwiła im uczestniczenie w przeróżnych kursach w dogodnym miejscu i czasie. Do współtworzenia kursów na platformie szkoleniowej zaproszono też pracowników.

Organizowano też specjalne webinary dla wszystkich chętnych pracowników, m.in. „Work-live balance w pracy zdalnej”, „Zarządzanie zespołem w formie zdalnej”, „Twarze depresji” itp.

Większość działań w ramach kampanii była skierowana do wszystkich pracowników Grupy, czyli prawie 2,8 tys. osób, z czego 70 proc. stanowią pracownicy na stanowiskach fizycznych, którzy w większości nie posiadali służbowego sprzętu IT. Aby nie dopuścić do wykluczenia cyfrowego, firma wyposażyła ich w tablety.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane