Czytasz dzięki

Złe jedzenie wrogiem efektywności

opublikowano: 22-09-2020, 22:00

Od kiedy rzadziej bywamy w biurach, pogorszyły się nasze nawyki żywieniowe — ze szkodą dla pracy.

Najważniejszy jest dobry start. Tymczasem 46 proc. pracujących Polaków zaczyna nieefektywnie dzień z powodu zbyt późnego śniadania — wynika z badania firmy Dailyfruits, która od 10 lat działa na krajowym rynku dodatków pozapłacowych. Zdaniem lekarzy i dietetyków od samego rana potrzebujemy energii. Gdy nie dostarczymy jej organizmowi, osłabimy swoją zdolność uczenia się i odtwarzania zgromadzonych informacji. Jeśli będzie się to powtarzać, wykształcimy zwyczaj częstego podjadania, co z czasem poskutkuje nadwagą lub otyłością.

Brak prawidłowych nawyków żywieniowych szkodzący naszemu zdrowiu i zawodowej produktywności widać na każdym kroku. Połowa respondentów nie je codziennie owoców, a czterech na 10 — warzyw. Kilka razy w ciągu dnia po owocowe przysmaki sięga tylko co piąty ankietowany, po warzywa — co czwarty. Ma to związek z lockdownem. Wcześniej w niejednej firmowej kuchni stały tace z jabłkami, mandarynkami lub bananami, dzięki którym każdy zatrudniony mógł uzupełnić niedobór witamin.

— Kiedy wiele osób przebywa na home office, może warto przekierować dostawy owoców i warzyw bezpośrednio do domów pracowników — podpowiada Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Kto w dalszym ciągu uważa, że Polacy wariują na punkcie zdrowego odżywiania, niech uwzględni popularność wysokokalorycznych przekąsek. To one wraz z mniejszą aktywnością fizyczną sprawiły, że w okresie kwarantanny Kowalscy przytyli od 2,5 do nawet 10 kg. Pracownicy mają słabość do słodyczy, które po lunchu spożywa 37 proc. indagowanych. Według najnowszych odkryć naukowych cukier jest gorszy od tłuszczu.

— Zdrowe przekąski, np. warzywa lub owoce, w dużej objętości mają mało kalorii. Jest wtedy szansa, że się nimi najemy, a wahania glukozy we krwi będą prawidłowe i na tyle łagodne, że nie zagrożą efektywności naszej pracy — wskazuje Magdalena Kartasińska.

Kolejny problem to woda, której ponad połowa badanych nie wypija w dostatecznej ilości. Odwodnienie może skutkować m.in. obniżoną koncentracją, sennością i bólami głowy. Trudno oczekiwać, że pracodawcy zaopatrzą nas w 10-litrowe butelki z tym życiodajnym płynem, skoro większość polskich miast i wsi oferuje wysokiej jakości kranówkę. Przydałaby się natomiast edukacja pracowników w tej dziedzinie. Wśród informatyków ulubionym zamiennikiem wody są napoje energetyzujące. Ale trudno uznać je za bezpieczne i zdrowe (nierzadkie są przypadki migotania przedsionków i zawałów serca). Perspektywa szybkiego i łatwego zastrzyku energii jest kusząca, ale lepiej uciąć sobie drzemkę lub wyjść na krótki spacer.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane