Zlecić, żeby więcej zyskać

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2016-02-18 22:00

Polskie firmy dostrzegają coraz więcej dziedzin działania, którymi nie trzeba zajmować się samodzielnie

Najszersza definicja branży outsourcingowej obejmuje działalność centrów usług wspólnych (SSC), firm świadczących usługi outsourcingu procesów biznesowych (BPO) oraz outsourcingu IT (ITO), a także centrów badawczo-rozwojowych (R&D).

Na podstawie analizy zatrudnienia w polskich centrach usług przygotowanej przez ABSL można stwierdzić, że największą część tego rynku stanowią usługi IT (ponad 30 proc.). 22 proc. to firmy świadczące usługi finansowo-księgowe, a 15 proc. — usługi związane z kontaktem z klientem. Znaczącą rolę odgrywają również usługi finansowe, a więc bankowe, ubezpieczeniowe czy inwestycyjne (13 proc.).

Naczynia połączone

W przypadku centrów usług można zaobserwować istotne zjawisko — wraz ze wzrostem zatrudnienia rośnie w nich licz ba specjalizacji. — Według danych ABSL, od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30 proc., a zdecydowana większość firm z tej branży planuje rozszerzyć zespoły w najbliższych latach. Jednocześnie 89 proc. centrów usług w ciągu ostatnich trzech lat zwiększyło zakres realizowanych procesów — mówi Arkadiusz Rudzki ze Skanska Property Poland.

Żyła złota

Najbardziej popularną i najdynamiczniej rozwija jącą się dziedziną outsourcingu jest BPO, czyli outsourcing procesów biznesowych. Według rapor- tu Fundacji Pro Progressio na koniec 2015 r. w Polsce działało 700 firm BPO/ SSC zatrudniających około 170 tys. pracowników. Przewidywania na kolejne lata mówią o ciągłym wzroście tego sektora.

— Znaczący wzrost branży BPO wynika nie tylko z lokowania nowych inwestycji, ale z rozwoju już istniejących centrów usług wspólnych — podkreśla Roman Lubaczewski, ekspert PwC. Ten sektor staje się polskim towarem eksportowym. Zdaniem specjalistów z ABSL Polska zdobywa rozpoznawalną specjalizację — obsługę zaawansowanych procesów biznesowych na rzecz światowych korporacji. Dzięki zagranicznym inwestorom mamy do czynienia z transferem nowoczesnych rozwiązań biznesowych, procesowych i technologicznych.

Nie tylko BPO

Sektor outsourcingu nie ogranicza się jednak tylko do segmentu BPO. Co roku definiowane są nowe dziedziny, w których część działalności operacyjnej można oddać w zarządzanie podmiotów zewnętrznych. — Część usług pozostaje niszowa, inne rozwijają się i zdo-bywają popularność w bardzo szybkim tempie — komentuje Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio. Są jednak jeszcze takie dziedziny outosurcingu, o których słyszało niewielu.

— Niezależnie od wielkości, firmy mogą korzystać z outsourcingu zarządzania ryzykiem kredytowym (mowa o kredycie kupieckim) czy przy pozyskiwa niu nowych atrakcyjnych kontraktów. Dzięki takiemu wspar- ciu informacyjnemu przez wywiadownię, która zbiera dane z wielu rozproszonych źródeł, przedsiębiorca wie, do których firm kierować ofertę, ponieważ wybiera wyłącznie spółki rzetelne i perspektywiczne, a ponadto unika strat, nie podejmując współpracy z firmami o słabej kondycji i opóźniającymi płatności — opowiada — Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Cribis.pl, wywiadowni gospodarczej dla małych i średnich firm. © Ⓟ

Typy centrów outsourcingowych

BPO — usługi outsourcingu procesów biznesowych

SSC — centrum usług wspólnych

Model hybrydowy — łączy BPO i SSC

R&D — centrum badawczo-rozwojowe

ITO — centrum świadczące usługi outsourcingu działań IT Źródło: ABSL