Najszersza definicja branży outsourcingowej obejmuje działalność centrów usług wspólnych (SSC), firm świadczących usługi outsourcingu procesów biznesowych (BPO) oraz outsourcingu IT (ITO), a także centrów badawczo-rozwojowych (R&D).
Na podstawie analizy zatrudnienia w polskich centrach usług przygotowanej przez ABSL można stwierdzić, że największą część tego rynku stanowią usługi IT (ponad 30 proc.). 22 proc. to firmy świadczące usługi finansowo-księgowe, a 15 proc. — usługi związane z kontaktem z klientem. Znaczącą rolę odgrywają również usługi finansowe, a więc bankowe, ubezpieczeniowe czy inwestycyjne (13 proc.).
Naczynia połączone
W przypadku centrów usług można zaobserwować istotne zjawisko — wraz ze wzrostem zatrudnienia rośnie w nich licz ba specjalizacji. — Według danych ABSL, od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30 proc., a zdecydowana większość firm z tej branży planuje rozszerzyć zespoły w najbliższych latach. Jednocześnie 89 proc. centrów usług w ciągu ostatnich trzech lat zwiększyło zakres realizowanych procesów — mówi Arkadiusz Rudzki ze Skanska Property Poland.
Żyła złota
Najbardziej popularną i najdynamiczniej rozwija jącą się dziedziną outsourcingu jest BPO, czyli outsourcing procesów biznesowych. Według rapor- tu Fundacji Pro Progressio na koniec 2015 r. w Polsce działało 700 firm BPO/ SSC zatrudniających około 170 tys. pracowników. Przewidywania na kolejne lata mówią o ciągłym wzroście tego sektora.
— Znaczący wzrost branży BPO wynika nie tylko z lokowania nowych inwestycji, ale z rozwoju już istniejących centrów usług wspólnych — podkreśla Roman Lubaczewski, ekspert PwC. Ten sektor staje się polskim towarem eksportowym. Zdaniem specjalistów z ABSL Polska zdobywa rozpoznawalną specjalizację — obsługę zaawansowanych procesów biznesowych na rzecz światowych korporacji. Dzięki zagranicznym inwestorom mamy do czynienia z transferem nowoczesnych rozwiązań biznesowych, procesowych i technologicznych.
Nie tylko BPO
Sektor outsourcingu nie ogranicza się jednak tylko do segmentu BPO. Co roku definiowane są nowe dziedziny, w których część działalności operacyjnej można oddać w zarządzanie podmiotów zewnętrznych. — Część usług pozostaje niszowa, inne rozwijają się i zdo-bywają popularność w bardzo szybkim tempie — komentuje Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio. Są jednak jeszcze takie dziedziny outosurcingu, o których słyszało niewielu.
— Niezależnie od wielkości, firmy mogą korzystać z outsourcingu zarządzania ryzykiem kredytowym (mowa o kredycie kupieckim) czy przy pozyskiwa niu nowych atrakcyjnych kontraktów. Dzięki takiemu wspar- ciu informacyjnemu przez wywiadownię, która zbiera dane z wielu rozproszonych źródeł, przedsiębiorca wie, do których firm kierować ofertę, ponieważ wybiera wyłącznie spółki rzetelne i perspektywiczne, a ponadto unika strat, nie podejmując współpracy z firmami o słabej kondycji i opóźniającymi płatności — opowiada — Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Cribis.pl, wywiadowni gospodarczej dla małych i średnich firm. © Ⓟ
Typy centrów outsourcingowych
BPO — usługi outsourcingu procesów biznesowych
SSC — centrum usług wspólnych
Model hybrydowy — łączy BPO i SSC
R&D — centrum badawczo-rozwojowe
ITO — centrum świadczące usługi outsourcingu działań IT Źródło: ABSL