Zły wybór może sporo kosztować

Marcin Bołtryk
opublikowano: 2006-05-25 00:00

Outsourcing logistyczny jest jedną ze skuteczniejszych metod usprawnienia pracy przedsiębiorstwa. Trzeba tylko dobrze wybrać operatora.

Popularną metodą porównywania ofert operatorów logistycznych są różnego rodzaju rankingi.

— Oczywiście, może być to jeden ze sposobów na wybranie bądź sprawdzenie operatora logistycznego, z którym chcemy podjąć współpracę. Ale wyniki rankingów nie zawsze są miarodajne. Przykład? W zestawieniu, w którym istotnym kryterium są obroty, a nie jakość, firma wyspecjalizowana w całopojazdowym transporcie międzynarodowym nie osiągnie czołowej pozycji, szczególnie zaś gdy konkuruje z globalnymi operatorami logistycznymi, oferującymi pełen zakres usług — wyjaśnia Anna Ważny, kierownik ds. rozwoju produktu w spółce Link.

Różne metody

— Ostateczny wybór operatora logistycznego nie powinien opierać się na ogólnie dostępnych rankingach, które opracowywane są według różnych metodologii badawczych — przekonuje Rafał Dziura, dyrektor sprzedaży i marketingu w TNT Express Poland.

Zdecydowanie jednak pozycje firm w rankingach powinny być dla potencjalnych klientów wskazówką przy wyborze szerokiej listy oferentów, z którymi będą prowadzone rozmowy. Sam wybór powinien być dokonywany na podstawie konkretnego rozpoznania możliwości, jakie oferuje dany operator logistyczny.

— Ważne są doświadczenia w realizacji podobnych zleceń oraz zaproponowane przez operatora konkretne rozwiązania, a także warunki obsługi. Świetną wskazówką są zawsze referencje klientów, partnerów oraz innych firm — dodaje Rafał Dziura.

Jak szukać?

Informacje o usługach i operatorach logistycznych są dziś ogólnie dostępne.

— Każda znacząca firma ma stronę WWW, dzięki której można uzyskać podstawowe informacje o profilu działalności oraz oferowanych usługach. W internecie da się też znaleźć wiele opracowań na temat usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych — zapewnia Rafał Dziura.

Innym źródłem jest prasa. Ponieważ aspekty związane z fizycznym przepływem towarów, transportem, logistyką czy też łańcuchami dostaw zajmują dziś coraz ważniejsze miejsce w efektywnym biznesie, są one częstym tematem podejmowanym przez dziennikarzy prasy ekonomicznej oraz wielu ogólnopolskich dzienników.

— Polecam też kontakt z dostawcami i firmami współpracującymi. Warto zadać im pytanie z usług jakiego operatora korzystają i czy współpraca z nim jest godna polecenia — dodaje Anna Ważny.

Podczas poszukiwania kompleksowego rozwiązania z zarządzania łańcuchem dostaw można skorzystać z pomocy zewnętrznych konsultantów. Jest to kosztowne, tak jak większość usług doradczych, w których produktem jest know-how. Jednak przy próbie tworzenia z łańcucha dostaw istotnej przewagi konkurencyjnej na rynku, działanie to może okazać się niezbędne.

Darmowe porady

W praktyce wszyscy znaczący operatorzy logistyczni już na etapie negocjacji przedstawiają propozycje rozwiązań, które z ich praktyki są optymalne.

— Podczas pierwszej fazy rozmów warto koncentrować się nie na kosztach usługi, ale przede wszystkim na dopracowaniu właściwych metod i rozwiązań. Gdy oferta operatora nie jest wystarczająco przekonująca, warto wspomóc się opinią zewnętrznego doradcy — twierdzi Rafał Dziura.

Jednak zdaniem Anny Ważny, konsultacje w zakresie planowania wysyłek, gospodarki magazynowej, przepływów towarów, zapotrzebowania na wyposażenie magazynowe, dobór odpowiednich programów informatycznych są praktycznie niezbędne. Głównie z uwagi na strategiczne znaczenie logistyki w działalności przedsiębiorstw. Błąd przy wyborze operatora może zatem sporo kosztować.