Zmniejszy się ilość przewozów masowych

Maciej Jaworski
24-11-2005, 00:00

Spadek popytu na przewozy masowe dla przewoźników oznacza zmodyfikowanie oferty i poszukiwanie nowych klientów.

Choć nie widać jeszcze wyraźnego kierunku, w którym będzie podążał transport kolejowy, faktem jest, że zmiany są skorelowane z sytuacją gospodarczą kraju i działaniami państwa. Obecnie 50 proc. wszystkich ładunków towarowych stanowi węgiel, jednak w najbliższych latach popyt na przewozy masowe będzie się systematycznie zmniejszał.

Nowy kierunek

Istnieje kilka przyczyn powodujących stopniowe obniżanie wielkości przewozów masowych. Przede wszystkim dokonuje się restrukturyzacja przemysłu, która będzie prowadzić do spadku energochłonności gospodarki. To zredukuje zapotrzebowanie na przewozy surowców energetycznych. Kolejny czynnik to brak realizacji programów narodowych m.in. budowy autostrad mogących zwiększyć popyt na kruszywa.

— Zmiany te wymuszą na nas konieczność konkurowania z transportem samochodowym w obszarach dotychczas trudno dostępnych dla przewoźników kolejowych. Jest to równoznaczne z ponoszeniem wysokich kosztów związanych z wyposażeniem w specjalistyczny tabor oraz dostępem do infrastruktury kolejowej — mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics.

Konieczne działania

Transport kolejowy jest droższy niż samochodowy i przez to mniej konkurencyjny. Jest to spowodowane zbyt drogim dostępem do sieci Polskich Linii kolejowych, który tworzy 30 proc. wszystkich kosztów jakie ponoszą przewoźnicy.

— Państwo, jeśli chce przesunąć część przewozów samochodowych na kolej, powinno wprowadzić regulacje zapewniające tańszy dostęp do infrastruktury PLK. Oszczędności wynikające z mniejszych kosztów utrzymania dróg mogłyby stanowić rekompensatę dla PLK z tytułu mniejszych wpływów — mówi Krzysztof Niemiec.

W przyszłości przewoźnicy muszą skupić się na możliwościach transportu towarów bardziej przetworzonych. Oprócz tego kierunku istnieje duży potencjał w niszy ładunków przeznaczonych do przewozów kolejowych, do których możemy zaliczyć m.in. chemikalia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Jaworski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Zmniejszy się ilość przewozów masowych