Cztery piwne grupy w marcu 2002 r. opanowały niemal 83 proc. sprzedaży detalicznej piwa — wynika z badań AC Nielsen. W porównaniu z marcem ‘01 rynek traci Tyskie, Żywiec i EB. Rośnie natomiast sprzedaż Warki.
AC Nielsen zbadał udział procentowy (w ujęciu wartościowym) marek piwnych w handlu detalicznym w Polsce w marcu 2002 r. Z cyklicznego, nie publikowanego, zestawienia (bez sprzedaży gastronomicznej) wynika, że cztery czołowe grupy, czyli Żywiec, Kompania Piwowarska, Carsberg Okocim oraz Brau Union Polska, opanowały 82,7 proc. detalicznego rynku piwa.
Liderem tego segmentu pozostaje grupa Żywiec, kontrolowana przez Heinekena, która ma 35,5 proc. tego segmentu rynku. Z grupy holenderskiego inwestora w sklepach w marcu najlepiej sprzedawała się marka Żywiec, opanowując 10,7-proc. udział w tym rynku. Kolejnym mocnym brandem w portfelu giełdowej spółki jest Warka, która miała 9,4-proc. udział.
Drugie miejsce wśród najchętniej kupowanych w sklepach piw zajęła Kompania Piwowarska, z 27,3-proc. udziałem w rynku. Do poznańskiej firmy, kontrolowanej przez SAB, należy marka Tyskie, która opanowała 17,1 proc. detalu. Wśród tej grupy liderem całego krajowego rynku piwnego jest piwo Tyskie Gronie z 16,0-proc. uziałem w handlu detalicznym. Trzecim liczącym się graczem na piwnym rynku jest grupa Carlsberga Okocimia (Okocim, Kasztelan, Bosman i Piast), która ma 14,5 proc. Z grupy piw duńskiego inwestora najlepiej w marcu sprzedawał się Okocim (6,5 proc. rynku).
Brau Union Polska, czyli czwarty gracz, opanował 5,4 proc. sprzedaży.
W porównaniu z udziałem w sprzedaży detalicznej najsilniejszych marek z marca ‘01 widać, że rynek traci Tyskie, Żywiec i EB, których udział w rynku spadł odpowiednio o 1,3 proc., 1,1 proc. i 1,3 proc. Zyskała natomiast Warka (2,3 proc.), która silnie atakuje pozycję Żywca w grupie.