15 lat dopłat do PKP Intercity

opublikowano: 13-12-2018, 22:00

PKP Intercity otrzymują dotacje do przewozów niekomercyjnych, świadczonych w ramach służby publicznej.

W tym roku jej wartość wyceniono na nieco ponad 560 mln zł, a w przyszłym powinna wzrosnąć do 600 mln zł. PKP Intercity mają zagwarantowane dotacje do 2021 r. Wówczas kończy się ich 10-letni kontrakt na dopłaty. Resort infrastruktury zamierza go wydłużyć, dzięki czemu w sumie PKP Intercity będą mieć zapewnione dotacje niemal do końca 2034 r. Nowa umowa powinna być podpisana do 2 grudnia 2019 r., czyli na 15 lat.

— Ze względu na wstępny etap prac nad nową umową wieloletnią, nie jest możliwe określenie planu finansowego umowy, a tym samym wskazanie wysokości planowanego rocznego dofinansowania przewozów z budżetu państwa — twierdzi Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury (MI).

Resort planował, w ramach obowiązującej umowy, cyklicznie zwiększać dopłaty — do około 680 mln w 2020 r. i do prawie 700 mln zł w 2021 r. Czy te kwoty zostaną utrzymane, czy zostaną oszacowane nowe — jeszcze nie wiadomo. MI zapowiada, że nowa umowa obejmie „plany inwestycyjne sporządzane na przyszłe lata” oraz „przewozy realizowane na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)”.

— Oferta przewozowa w tym zakresie jest uzależniona od harmonogramów inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w związku z powstaniem CPK oraz inwestycji taborowych — informuje Szymon Huptyś.

Samorządy zapewniają natomiast umowy do 2030 r., na finansowanie Przewozów Regionalnych oraz własnych spółek przewozowych. Beneficjenci oraz zwolennicy długoterminowych kontraktów dla firm lokalnych i PKP Intercity twierdzą, że zapewnią one firmom stabilizację finansową i pozwolą zabezpieczyć fundusze na inwestycje w nowy tabor. Przeciwnicy obawiają się stagnacji i barier dla konkurencji.

600 mln zł Na tyle jest szacowana przyszłoroczna dotacja dla PKP Intercity.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy