Czytasz dzięki

16 tys. mandatów od PIP

opublikowano: 09-08-2020, 22:00

Inspekcja pracy skontrolowała w 2019 r. prawie 58 tys. podmiotów i stwierdziła u nich 57,3 tys. wykroczeń.

Ponad 73 tys. kontroli przeprowadziła w ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) — wynika ze sprawozdania, z którym zapoznała się już Rada Ochrony Pracy (ROP) działająca przy Sejmie. 40 proc. z nich podjęto na skutek skarg, które wpłynęły do inspekcji. Dotyczyły przede wszystkim wynagrodzeń, stosunku pracy, czasu pracy, jej bezpieczeństwa i legalności zatrudnienia. Skontrolowano prawie 58 tys. podmiotów i wydano setki tysięcy decyzji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, tysiące decyzji płacowych oraz setki tysięcy wniosków w wystąpieniach do pracodawców — wyliczał Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy (GIP) podczas posiedzenia ROP.

W wyniku kontroli ujawniono 57,3 tys. wykroczeń. Niektóre z tych spraw skierowano do sądu, jednak w większości przypadków sprawcy otrzymali mandaty. Wystawiono ich ponad 16 tys. na łączną kwotę 19,3 mln zł. Według Wiesława Łyszczka kontrole PIP mogłyby być bardziej efektywne dzięki niewielkim zmianom w przepisach.

— Jedną z barier, które ograniczają skuteczność kontroli, jest brak wyposażenia inspektora pracy w możliwość wydawania decyzji w sprawie ustalania istnienia stosunku pracy — powiedział szef inspekcji pracy.

W ubiegłym roku przeprowadzono ponad 1,1 tys. kompleksowych kontroli czasu pracy, wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń za pracę. Najczęstsze uchybienia dotyczyły prowadzenia ewidencji czasu pracy, co z kolei powodowało niewłaściwe ustalenie wysokości wynagrodzeń. Z 546 decyzji nakazujących wypłatę należnych pracownikom pieniędzy wynika, że pracodawcy byli im winni w sumie 12,1 mln zł. Nieprawidłowości stwierdzano też, chociaż w niewielkiej skali, przy wypłacaniu minimalnej stawki godzinowej za wykonywanie umów cywilnoprawnych. Naruszenia ujawniono w trakcie 29,8 proc. wszystkich kontroli prowadzonych w tych sprawach. Jak co roku również w ubiegłym inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 5,8 tys. tzw. pierwszych kontroli, mających charakter audytu i instruktażu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Z założenia nie kończą się one sankcjami, jednak te mogą być stosowane w przypadkach szczególnie rażących naruszeń. W 2019 r. co szósta taka wizyta zakończyła się karami — nałożeniem mandatu, wnioskiem do sądu lub zawiadomieniem prokuratury. Podczas powtórnych 1,1 tys. kontroli przeprowadzanych dla sprawdzenia, czy pracodawcy zastosowali się do zaleceń poprawy sytuacji, w większości przypadków nieprawidłowości nie stwierdzono. Według inspekcji pracy dużo poważnych naruszeń wciąż jest odnotowywanych w budownictwie. W ubiegłym roku przeprowadziła ona ponad 4,2 tys. kontroli na placach budów oraz remontów i rozbiórek budynków. Podczas aż 92 proc. z nich stwierdzono, że prace nie były wykonywane w bezpiecznych warunkach, m.in. bez ochrony przed możliwością upadku z wysokości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane