4Mass szykuje akwizycję w kosmetykach

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-06-02 17:19

Szybko rosnący giełdowy producent m.in. lakierów hybrydowych rozpoczął negocjacje z firmą Cosmex, zajmującą się kosmetykami kolorowymi. Na stole jest kilka opcji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego 4Mass rozważa akwizycję
  • kiedy ma podjąć decyzję w tej sprawie
  • jak szybko zwiększa skalę biznesu, w tym w kosmetykach do makijażu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Kurs notowanego na NewConnect 4Massu, producenta m.in. lakierów hybrydowych Claresa i asortymentu pod markami własnymi, dostał pod koniec piątkowej sesji, 2 czerwca, impuls do kilkuprocentowego wzrostu. Kapitalizacja sięgnęła dzięki temu poziomu 80 mln zł. To efekt możliwej akwizycji.

Decyzja w ciągu kilku miesięcy

Spółka przystąpiła do negocjacji w sprawie przejęcia Cosmeksu, zajmującego się produkcją i dystrybucją kosmetyków kolorowych (do makijażu). W grę wchodzi zakup firmy, jej akcji lub połączenie. Decyzja w sprawie potencjalnej akwizycji ma zapaść do końca trzeciego kwartału.

Cosmex to założona w 2021 r. spółka (z kapitałem zakładowym 2 mln zł), której większościowym udziałowcem jest Vithea – związana z rodziną Sławomira Lutka, założyciela 4Massu (zasiadającego w jego zarządzie). W pierwszym roku działalności osiągnęła 0,55 mln zł przychodów przy 1,48 mln zł kosztów operacyjnych.

– Chęć przejęcia Cosmeksu wynika z naszego zamiaru dalszego rozwoju w kategorii kosmetyków kolorowych, utrzymania ich jakości i zwiększenia produkcji. Współpracujemy z tą spółką jako producentem kontraktowym od początku rozszerzenia naszego partnerstwa z Hebe o make-up i widzimy możliwość zwiększenia jej potencjału pod naszymi skrzydłami – komentuje Bolesław Porolniczak, członek zarządu 4Massu.

Przychody i EBITDA rosną ekspresowo

Spółka rozszerzyła współpracę z Hebe o produkty do makijażu w połowie 2022 r., licząc na skokowy wzrost przychodów. W ubiegłym roku zwiększyła sprzedaż z 36,9 do 65,3 mln zł (zysk EBITDA z 3,8 do 13,3 mln zł), a udział make-upu, nowej kategorii, przekroczył 10 proc. Natomiast w I kw. 2023 r. 4Mass prawie podwoił przychody do 23 mln zł (EBITDA wzrosła o trzy czwarte do 5,9 mln zł), a za ponad 25 proc. sprzedaży odpowiadały kosmetyki do makijażu marki Claresa.

Zgodnie ze strategią przyjętą w 2020 r. spółka planuje w tym roku m.in. przekroczyć 120 mln zł przychodów (przy „stabilnej marży EBITDA”) i 200 mln zł kapitalizacji. W tym celu zainwestuje ok. 5 mln zł m.in. w dokończenie zakładu specjalistycznych dermokosmetyków do pielęgnacji skóry twarzy i głowy.

Lepiej, ale poniżej ambicji:
Lepiej, ale poniżej ambicji:
Kapitalizacja 4Massu, którym kierują m.in. Bolesław Porolniczak i Joanna Kasperska, wzrósł od początku roku o mniej więcej połowę, w okolice 80 mln zł. Do celu wyznaczonego w strategii na lata 2020-23 na ponad 200 mln zł wciąż wiele brakuje.