Zbliża się Black Friday, czyli coroczne święto zakupów, oraz Boże Narodzenie. W tym okresie klienci składają więcej zamówień, więc sprzedaż w e-sklepach idzie mocno w górę. Z zeszłorocznego badania Salesforce wynika, że aż 72 proc. Polaków preferowało zakupy online w Czarny Piątek, a według raportu Strategy & PwC przeciętne wydatki na jednego konsumenta wyniosły w tym czasie ok. 1 tys. zł. Sklepy, które chcą wykorzystać ten okres do zwiększenia sprzedaży, powinny podążać za trendami. Które z nich są najważniejsze?
Quick-commerce
Prawie połowa e-konsumentów (43 proc.), dokonując wyboru miejsca, w którym złoży zamówienie, kieruje się przede wszystkim ceną produktów i usług. Z kolei 39 proc. niskimi kosztami przesyłki i doręczenia. Eksperci potwierdzają, że rośnie znaczenie quick commerce, czyli jak najszybszych dostaw. Według analityków McKinsey klienci e-sklepów gotowi są zapłacić więcej za dostawę zamówienia w wyznaczonym terminie.
– Prawie dwie trzecie kupujących, zapytanych o swoje oczekiwania dotyczące dostawy zakupów online, spodziewało się otrzymać swoje produkty w ciągu 24 godzin. To generuje wiele wyzwań zarówno po stronie sprzedawców, jak i operatorów firm kurierskich – komentuje Marcin Gołębiewski, dyrektor generalny UPS na Europę Środkową.
Okazje cenowe
Eksperci z Mastercard Economic Institute podkreślają, że klienci coraz chętniej składają zamówienia w trakcie Black Friday i Cyber Monday. Podkreślają również, że Polacy zmieniają swoje nawyki - aktualnie robią zakupy świąteczne nawet tydzień wcześniej niż miało to miejsce w ubiegłych sezonach. Dla sklepów to cenna wskazówka, dzięki której mogą odpowiednio wcześnie zaplanować procesy logistyczne i sprzedażowe oraz promocje dla klientów.
Eko trendy
Na co jeszcze zwracają uwagę eksperci? Według nich dla konsumentów coraz bardziej liczy się ekologia. Wpływa to na ich decyzje zakupowe - rośnie odsetek klientów skłonnych zapłacić więcej za ekologiczny produkt. Z tegorocznego Ekobarometru SW Research wynika, że niemal siedmiu na 10 konsumentów zwraca uwagę na to, czy firmy, których produkty nabywają, angażują się w ochronę środowiska. Natomiast blisko połowa klientów stara się aktywnie wspierać akcje przeciwdziałające zmianom klimatycznym.
Re-commerce
Rozwija się również rynek produktów używanych. Z raportu Gemius i IAB pt. „E-commerce w Polsce 2024” wynika, że z tej formy e-zakupów korzysta już co szósty respondent. Eksperci szacują, że rynek ten rośnie każdego roku o min. 10 proc.
Hiperpersonalizacja produktów
Coraz więcej Polaków szuka maksymalnie dopasowanej oferty. Oczekują oni również spersonalizowanej obsługi klienta i to w wielu kanałach komunikacyjnych. Rośnie również znaczenie narzędzi opartych na AI przeznaczonych do zaawansowanego wyszukiwania produktów w marketplacach oraz asystentów ds. zakupów online i wirtualnych przymierzalni.
- Sztuczna inteligencja nie tylko przekształca detaliczną stronę handlu elektronicznego, ale także rewolucjonizuje procesy logistyczne - podkreśla Marcin Gołębiewski.