Agora traci w oczach

Kurs wydawcy „Gazety Wyborczej” jest najniżej od początku 2015 r. Bardziej od wyników kłopotów z Ruchem zaszkodziła mu wzbudzająca wątpliwości strategia

George Soros na razie jest do tyłu na Agorze. Powiązany z miliarderem fundusz MDIF zainwestował w polską spółkę w połowie 2016 r., kupując 8,4 proc. akcji za około 65 mln zł. Teraz ten pakiet wart jest 48 mln zł, czyli o ponad jedną czwartą mniej. Niedawno było dużo lepiej. Jeszcze w maju za jeden walor Agory płacono 15,5 zł. Od tego czasu kurs jednak gwałtownie spadł i jest obecnie 40 proc. niżej, na poziomie 9 zł, najniższym od lutego 2015 r.

Wyświetl galerię [1/2]

George Soros Bloomberg

Strategiczne ryzyko

Co się stało? Spółce według analityków zaszkodziły nie tylko słabsze wyniki, na których odbiła się gorsza frekwencja w stanowiących jej motor napędowy kinach Helios, ale też niezbyt przekonująca wizja przyszłości.

— Od przedstawienia nowej średnioterminowej strategii na lata 2018-22 przez zarząd spółki kurs akcji Agory zachowuje się nieszczególnie. Niewątpliwe jakiś udział miała tutaj pogoda niezachęcająca specjalnie do spędzania czasu w salach kinowych, co skutkowało znaczącym pogorszeniem wyników finansowych za drugi kwartał. Jednak sądzimy, że największym „winowajcą” był odbiór nowej strategii przez inwestorów, którzy — parafrazując — oczekiwali filmu „Za kilka dolarów więcej", a Agora puściła im „Dobry, Zły i Brzydki" — napisał Sobiesław Pająk, analityk DM BOŚ, w rekomendacji „niedoważaj”, opublikowanej 3 września o 7.45 (wymagane prawem szczegółowe informacje o tej rekomendacji dostępne są na stronie pb.pl).

Fundamentem opublikowanej w połowie czerwca nowej strategii Agory są inwestycje. Spółka zamierza w ciągu czterech lat zainwestować 930 mln zł, z czego pół miliarda ma pójść na rozwój — głównie poprzez przejęcia — nowych linii biznesowych. Agora celuje w usługi B2B dla e-handlu, a także usługi związane z czasem wolnym i rozrywką. Nakłady inwestycyjne na dotychczasowe biznesy, przede wszystkim na koncepty gastronomiczne wokół kin Helios, mają sięgnąć 430 mln zł.

W pierwszym półroczu Agora miała 536,3 mln zł przychodów, o 8,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody pogorszyły się w każdym z segmentów oprócz sprzedaży usług reklamowych. Spółka poniosła przy tym 9,7 mln zł straty operacyjnej wobec 10,3 mln zł zysku na tym poziomie przed rokiem.

Rozsądny kompromis

Analityk DM BOŚ podkreśla, że deklarowana przez zarząd Agory w strategii koncentracja na cyfryzacji i ofercie premium to trafny wybór w obecnych warunkach rynkowych, a pomysły dywersyfikacji biznesu należy chwalić. Zwraca uwagę jednak na to, że zapowiadany rozwój spółki będzie wymagać bardzo dużych nakładów kapitałowych, które w perspektywie czteroletniej ośmiokrotnie przekraczają wypracowany przez Agorę w 2017 r. zysk na poziomie EBITDA. Tak duże inwestycje mogą mieć jedną, prostą i bolesną dla akcjonariuszy konsekwencję — ograniczenie dywidendy.

— Intensyfikacja nakładów prawdopodobnie przypadnie na początkowy okres, profil Agory może zmienić się ze spółki z gotówką netto, na spółkę obarczoną długiem netto. Skutkiem ubocznym jest tutaj fakt, że w nadchodzących latach dystrybucja zysków do akcjonariuszy nie przekroczy standardowego progu (0,5 zł dywidendy na akcję). Uważamy, że maksymalna wielkość możliwych nakładów inwestycyjnych przestraszyła inwestorów, a wynikający z niej standardowy poziom dywidendy rozczarował niektórych z nich, gdyż liczyli na więcej — tłumaczy Sobiesław Pająk.

Analityk DM BOŚ uważa jednak, że rzeczywiste wydatki inwestycyjne mogą być niższe od zapowiadanych, a dywidenda na poziomie 0,5 zł na akcję to rozsądny kompromis między potrzebami rozwojowymi spółki a koniecznością dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Spodziewa się jednocześnie w najbliższym czasie słabszych wyników, głównie ze względu na dobrą pogodę, która nie skłania do chodzenia do kin. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Agora traci w oczach