AI wykosi najwyższe pensje, tak jak Polacy carsharing. PB BRIEF

Marcin DobrowolskiMarcin Dobrowolski
opublikowano: 2025-05-27 07:00

Sztuczna inteligencja według raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy zagraża dobrze opłacanym pracownikom w Europie i USA. Estonia została liderem innowacyjnej edukacji w UE dzięki technologii i AI. W Polsce rząd przygotowuje maraton legislacyjny, a Najwyższa Izba Kontroli publikuje raport o Funduszu Sprawiedliwości. Na rynkach uwagę przyciągają wyniki PGE oraz sytuacja AutoZone i Temu. W „Pulsie Biznesu” także o rozwoju Neuki i polskich elektrycznych dostawczakach AMP. Na koniec wyjaśniamy, dlaczego carsharing w Polsce nadal nie działa.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z najnowszego raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy wynika, że rozwój generatywnej sztucznej inteligencji w pierwszej kolejności zagraża wysoko opłacanym pracownikom z USA i Europy. Chodzi nie tyle o całe zawody, ile o konkretne zadania – najbardziej zagrożone są rutynowe czynności intelektualne, wykonywane w stabilnym środowisku, np. przez analityków finansowych, doradców czy programistów. Wciąż potrzebne będą natomiast kompetencje trudne do automatyzacji: myślenie analityczne, inteligencja emocjonalna, społeczna czy kompetencje miękkie. Dopóki nie powstanie skalowalna sztuczna inteligencja ogólna (AGI), umiejętności te pozostaną kluczowe – mimo że hype wokół AI często przysłania tę wiedzę, znaną ekspertom od lat. Link do raportu.

Estonia wyprzedziła Finlandię i została uznana za lidera najbardziej innowacyjnego systemu edukacji w Europie według programu PISA. Estońscy uczniowie osiągnęli najlepsze wyniki na kontynencie w dziedzinie matematyki, nauk ścisłych i kreatywnego myślenia, a w czytaniu zajęli drugie miejsce – tuż za Irlandią. Co istotne, sukces ten osiągnięto przy relatywnie niskim budżecie, głównie dzięki szerokiemu wykorzystaniu nowych technologii i telefonów w edukacji. Od września Estonia startuje z ogólnokrajową inicjatywą AI Leap, w ramach której do 2027 roku 58 tysięcy uczniów i 5 tysięcy nauczycieli otrzyma dostęp do narzędzi edukacyjnych OpenAI. Choć Estonia jest europejskim liderem, dane PISA z 2022 roku pokazują, że kraje azjatyckie – przede wszystkim Japonia i Korea Południowa – nadal wyraźnie dominują w skali globalnej.

I jeszcze krótka zapowiedź z ulicy Filtrowej w Warszawie. O godz. 11:00 na konferencji prasowej Najwyższa Izba Kontroli zaprezentuje wyniki kontroli „Funkcjonowanie Funduszu Sprawiedliwości”. Zapowiada się więc podgrzanie politycznego sporu na finiszu kampanii wyborczej.

To będzie pracowity dzień dla rządu. Dawno nie widziałem tak licznej listy projektów, które omawiane będą na jednym posiedzeniu gabinetu. Rada Ministrów ma skupić się przede wszystkim na pracach deregulacyjnych, rozpatrując szereg projektów ustaw mających na celu uproszczenie przepisów w różnych obszarach życia publicznego i gospodarczego. Kluczowe zmiany zaproponowali m.in. ministrowie rozwoju, klimatu, finansów, nauki, sprawiedliwości oraz szkolnictwa wyższego. Dotyczą one m.in. prawa zamówień publicznych, energetyki, prawa podatkowego, Krajowego Rejestru Sądowego oraz systemu szkolnictwa wyższego. Wśród omawianych dokumentów znajdą się też dwa projekty ustaw dotyczące deregulacji w zakresie prawa o szkolnictwie wyższym oraz projekt zmieniający ustawę o planowaniu przestrzennym.

Dodatkowo, rząd wysłucha informacji na temat zmian w systemie orzekania o niepełnosprawności, nowych funkcjonalności aplikacji mObywatel oraz koordynacji procesu legislacyjnego związanego z szeroko zakrojoną deregulacją.

Poza blokiem deregulacyjnym, Rada Ministrów zajmie się także projektami społecznymi. Omawiany będzie m.in. projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, a także dwa dokumenty dotyczące programu pomocy dzieciom i uczniom w latach 2025–2027. Program przewiduje wsparcie w formie zasiłków losowych na cele edukacyjne, wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz zajęć opiekuńczych i terapeutycznych. Rząd zatwierdzi również Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026, przygotowany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Początek obrad Rady Ministrów punktualnie o dwunastej.

A co dziś wydarzy się na rynkach finansowych?

Skonsolidowany raport za pierwszy kwartał przedstawi dziś Polska Grupa Energetyczna. W opublikowanych przez spółkę tydzień temu szacunkach prognozowano zysk EBITDA na poziomie 4 mld 330 mln zł a zysk netto 2 mld 420 mln zł. W obu kategoriach około miliarda złotych więcej od konsensusu analityków. Od początku roku kurs akcji spółki wzrósł już o ponad 50%.

Oprócz PGE raportować się będą m. in. Captor Theraputics, IMS, Diagnostyka, Passus, Wirtualna Polska, OT Logistic, Grupa Pracuj, Boombit. Po sesji wyniki przedstawi również Asseco Poland. Pozdrawiamy serdecznie.

Konferencje wynikowe odbędą o 8:45 Grupa Pracuj, o 9:30 Benefit Systems, o 11:00 - Wirtualna Polska, 11:30 Spyrosoft, 12.00 Elektrotim.

Na zachodzie dziś do gry po przedłużonym weekendzie wracają Londyn i Nowy Jork. Inwestorzy śledzić będą raport AutoZone – amerykańskiej sieci zajmującej się sprzedażą części samochodowych i akcesoriów – pojawia się po podniesieniu rekomendacji przez analityków Bank of America. Eksperci argumentują, że wyższe koszty zakupu samochodów, wynikające z amerykańskich ceł, mogą skłonić oszczędnych kierowców do częstszych napraw własnych pojazdów. AutoZone działa głównie na rynku amerykańskim, ale posiada również placówki w Meksyku i Brazylii.

Z kolei wtorkowy raport PDD Holdings – właściciela chińskiej platformy e-commerce Temu i Pinduoduo – ukazuje się w czasie, gdy spółka znajduje się pod rosnącą presją ze strony amerykańskich ceł. Temu, oferujące tanie produkty chińskich producentów, dynamicznie rozwija działalność na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych i Europie.

Przy okazji - dowcip ostatnio usłyszałem na temat chińskiego koncernu, który zdetronizował dotychczasowego lidera e-commerce na polskim rynku. Dowcip brzmi tak:

W Chinach spłonął magazyn Temu o powierzchni 57 tysięcy metrów kwadratowych. Całkowitą wartość strat wyceniono na 56 dolarów i 68 centów.

A o czym dziś piszemy w Pulsie Biznesu?

Neuca to już nie tylko hurtowy dystrybutor leków – to również dynamicznie rozwijająca się grupa z ambicjami w kilku innych obszarach, o czym pisze dziś Inwestor Wojtek. Segment hurtowy odpowiada za większość zysków, ale spółka coraz śmielej inwestuje w rozwój leków bez recepty przez Synoptis, który działa w modelu CDMO, czyli bez własnych fabryk. Rośnie też segment usług medycznych – marka Świat Zdrowia już teraz konkuruje z gigantami prywatnej opieki, a Neuca wzmacnia swoją pozycję w ubezpieczeniach zdrowotnych. Na tym nie koniec: poprzez holding Humaneva firma działa również w badaniach klinicznych, gdzie amerykański fundusz Viking Global zainwestował 50 mln dolarów. To wszystko może przynieść zyski w przyszłości – albo okazać się kosztownym ryzykiem.

Wracamy również do marzeń o polskim samochodzie elektrycznym. Adaptive Motors Poland, nowa spółka technologiczna z polskim kapitałem, ubiega się o 400 mln zł z KPO na budowę fabryki dostawczych elektryków opartych na stworzonej przez Innovation AG platformie EAGLE. Zakład ma działać w modelu elastycznej, modułowej produkcji i zatrudnić docelowo ponad tysiąc osób. Wartość całej inwestycji to ok. 800 mln zł — reszta środków pochodzić będzie z rynku. Projekt wspierają inwestorzy Solter Capital, Neo Investments i Ralf Huep. Platforma EAGLE umożliwia produkcję pojazdów w różnych konfiguracjach (np. vany, ambulanse, auta policyjne) i z zasięgiem ponad 400 km. AMP liczy na szybkie wejście w produkcję i chce wykorzystać potencjał Polski do stania się liderem elektromobilności w regionie. Wniosek o dofinansowanie ma zostać złożony do 4 lipca (wczoraj ruszyły nabory w NFOŚ, który do wydania ma 4 mld 780 mln złotych). Ale głównym konkurentem AMP w tym konkursie jest znana z obfitującego w sukcesy projektu IZERA spółka ElektroMobility Poland, która ubiega się o 4,5 mld zł, czyli niemal o całość dostępnych w tym rozdaniu krajowych środków na elektromobilność. Już dalibyście spokój, Panowie.

Pozostając w temacie motoryzacji - zapraszam na rozmowę o carsharingu, który w Polsce jakoś się nie udaje. Dlaczego? Wyjaśni to Marcin Bołtryk, dziennikarz Pulsu Biznesu, współautor podcastu PB AUTOPORTRET.