Amerykańskie firmy zainteresowane polskimi usługami IT

PAP, DI
opublikowano: 15-08-2019, 12:21

Amerykańskie firmy pracują nad czterema projektami usług informatycznych w Polsce - poinformował Wojciech Trusz z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Z raportu PAIH wynika, że w ostatnich latach eksport polskiego sektora informatycznego i technologii informacyjno-komunikacyjnych (IT/ICT) należy do najszybciej rosnących. Ekspert rynku IT i ICT w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Wojciech Trusz podkreśla, że z roku na rok rośnie nie tylko wartość eksportu tego sektora do USA, ale też jego udział w eksporcie polskim ogółem.

Jak podkreśla PAIH, polskie specjalności to usługi outsourcingowe, tworzenie gier komputerowych i oprogramowania, zarządzanie aplikacjami. Według ekspertów Polska jest najważniejszym kierunkiem docelowym w regionie Europy Środkowej i Wschodniej dla międzynarodowych przedsiębiorstw ICT do przeprowadzania projektów badawczo-rozwojowych, a wiele firm z Europy Zachodniej przenosi do Polski swoją działalność. Procesy biznesowe - jak podkreśla PAIH - realizują w naszym kraju także amerykańskie korporacje, jak Facebook, Microsoft, Google, Oracle, IBM, Intel czy Symantec. A obecnie - jak twierdzi Trusz - kolejne cztery amerykańskie firmy, przy współpracy z PAIH, pracują nad uruchomieniem w Polsce swoich centrów usług.

Analitycy podkreślają, że Amerykanie widzą też rosnący potencjał do współpracy z polskimi firmami technologicznymi na terenie Stanów Zjednoczonych.

Trusz zaznaczył, że Polscy programiści i informatycy należą do ścisłej globalnej czołówki pod względem wiedzy i umiejętności. Dodał, że w Stanach Zjednoczonych, w których zaawansowanie rozwiązań technologicznych należy do jednych z najwyższych na świecie, polskie mikro i małe firmy informatyczne tworzące aplikacje, jak i wielcy producenci oprogramowania czy gier cieszą się doskonałą opinią. Atutami, które wyróżniają nas na międzynarodowym rynku - jak podkreślił - "jest dobra jakość produktów a także wysoka kultura etyki pracy".

Zaznaczył, że w przypadku tzw. software, amerykański rynek jest stosunkowo otwarty na wejście nowych firm. "Z uwagi na konieczność zarządzania coraz większą ilością danych oraz rosnący poziom zaawansowania procesów, w USA zwiększa się popyt na przetwarzanie i tzw. hosting danych" - wyjaśnił. Jego zdaniem amerykański segment data hosting stwarza duże możliwości polskim firmom, które "mają realną szansę na debiut w USA lub powiększenie bazy klientów w Stanach". Tym bardziej, że - jak wskazał - są w stanie zaoferować bardziej atrakcyjne ceny usług niż ich konkurenci z USA.

Z raportu ComputerWorld Top wynika, że w ubiegłym roku na liście największych polskich eksporterów IT znalazły się takie firmy tak: ABC Dat, Capgemini Polska, Wilk Elektronik, Comarch.

Jedną z największych grup klientów w obszarze przetwarzania i hostingu danych są banki, instytucje ubezpieczeniowe oraz operatorzy kart kredytowych, którzy - wedle danych Agencji - przynoszą blisko 20 proc. przychodów segmentu związanego z zarządzaniem danymi w USA. „Głównym celem tzw. fin-tech, czyli technologii finansowych oferowanych przez podmioty z tego segmentu ICT jest poprawa efektywności i dostępności usług finansowych, zarówno z perspektywy klienta, jaki i instytucji finansowej” - wyjaśnia Trusz. Dodał, że niedalekiej przyszłości to właśnie sektor fin-tech może stać się jednym z silników wzrostu polskiej gospodarki elektronicznej.

Przykład Asseco pokazuje, że sukces polskiej firmy w USA jest możliwy. Firma działalność w Stanach Zjednoczonych rozpoczęła w 2010 r. wraz z przejęciem izraelskiej Grupy Formula Systems, która miała ugruntowaną pozycję na amerykańskim rynku. W kolejnych latach umacniała się przez akwizycje. "Dziś nasze spółki są cenionymi dostawcami IT w USA, m.in. dla sektora ubezpieczeniowego oraz finansowego" - mówi, cytowany w analizie PAIH, wiceprezes Asseco Poland Artur Wiza. W 2018 r. Asseco wypracowało w USA ok. 1,5 mld zł przychodów, czyli o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. "Teraz pracujemy nad tym, aby zacząć eksportować nasze oprogramowanie bezpośrednio z Polski za ocean” - dodał.

Zajmujący się w PAIH rynkiem amerykańskim Rafał Kuźmicki podkreśla, że USA to wymagający partner biznesowy. „Konkurencja jest bardzo duża, dlatego trzeba naprawdę dobrze znać branżę i wiedzieć, jakie rozwiązania są potrzebne oraz co będzie stanowiło największą wartość dodaną dla klienta" - powiedział. Zaznaczył, że dużym błędem jest patrzenie na sektor IT w USA tylko przez pryzmat Doliny Krzemowej. "Miasta, takie jak Seattle, Boston, Austin czy Raleigh również stanowią duże centra IT i często prościej i korzystniej jest rozpocząć tam swoją działalność niż w Kalifornii, gdzie konkurencja jest ogromna" - wskazał.

Podkreślił, że poszczególne stany różnią się od siebie zarówno kulturowo, jak i biznesowo, co skutkuje różnym prawodawstwem oraz systemem podatkowym. "Zanim podejmie się ostateczną decyzję warto odwiedzić kilka miejsc i sprawdzić co mają do zaoferowania ” - tłumaczy ekspert rynku amerykańskiego w PAIH.

Do dyspozycji polskich firm jest amerykańska sieć Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, licząca sześć oddziałów. Dwa z nich, w Houston i Dolinie Krzemowej, są wyspecjalizowane w obsłudze sektora IT/ICT. Biura PAIH współpracują lub są członkami prestiżowych lokalnych organizacji zrzeszających amerykańskie firmy technologiczne czy anioły biznesu z danego regionu Stanów Zjednoczonych, jak np. San Francisco Chamber of Commerce.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane