WAŻNA AKTUALIZACJA: Już po opublikowaniu tego artykułu okazało się, że Sony Interactive Entertainment usunęło do odwołania cyfrową wersję gry “Cyberpunk 2077” CD Projektu ze sprzedaży w PlayStation Store, co wpłynie na wielkość konsensusu, dotyczącego sprzedaży. Więcej...
Od grudniowego szczytu notowań, ustanowionego przed premierą „Cyberpunka”, kurs CD Projektu spadł o ponad 30 proc. To pokłosie problemów z jakością gry głównie na konsole poprzedniej generacji i fali negatywnych komentarzy od niezadowolonych graczy.
Nieznaczna korekta
Pomimo problemów analitycy nie ścięli istotnie swoich prognoz sprzedażowych dla „Cyberpunka”. Średnia oczekiwań 13 analityków ankietowanych przez „PB” wskazuje, że w ciągu roku gra może sprzedać się w liczbie 26,7 mln szt. To zaledwie 14 proc. niżej od średniej oczekiwań przed premierą.
Większość analityków skorygowała w dół swojej szacunki, ale są też tacy, którzy zdecydowali się nie zmieniać prognozy. Oczekiwania wahają się od 17 do 33 mln szt. Mediana jest na poziomie 27,5 mln. Odrzucając prognozy skrajne średnia oczekiwań kształtuje się na poziomie 27 mln szt.

Średnia oczekiwań sprzedażowych do końca 2020 r. to obecnie blisko 16 mln szt. Przed premierą konsensus sprzedaży stworzony przez PAP Biznes zakładał sprzedaż ponad 19 mln szt. gry w grudniu.
Specjaliści nie skorygowali mocniej szacunków z uwagi m.in. na fakt, że gra, która do premiery sprzedała się w liczbie ok. 8 mln szt., bardzo dobrze sobie radzi na PC.
- Sprzedaż “Cyberpunka” na PC-ty okazała się bardzo dobra – ja zakładałem że będzie to około 4 mln szt. Oczywiście sprzedaż na konsole starej generacji będzie niższa od założeń i per saldo to się może zbilansować – mówi Kacper Koproń, analityk Trigon DM.
W przedsprzedaży za 59 proc. odpowiadały PC-ty, a 41 proc. to konsole. CD Projekt dużą popularnością cieszy się m.im. w Chinach, gdzie dominują komputery osobiste. Choć gra nie jest oficjalnie dostępna w tym kraju, to dostęp do niej jest możliwy za pomocą platform cyfrowych, takich jak np. Steam. Jak podaje Nikopartners, w pewnym momencie z Chin pochodziło najwięcej zamówień przedpremierowych na PC-ty, a tytuł był najlepiej sprzedającą się grą na Steamie w pierwszym tygodniu po premierzy. Gra była wówczas transmitowana przez ponad 7500 streamerów i oglądane przez ponad 19 mln fanów.

Przesadna reakcja
W związku z dużym wolumenem sprzedaży na PC specjalista z Trogon DM nie zmienił prognoz sprzedaży gry na ten rok i zakłada, że do klienta końcowego może trafić 17 mln szt. Nie przekreśla też sprzedaży konsolowej.
- Uważam, że obecnie kurs przereagował in minus - tak, jakby sprzedaż konsolowa była na poziomie zera. Tak oczywiście nie będzie, gdyż są jeszcze wzmocnione konsole poprzedniej generacji Xbox One X i Playstation4 Pro, na których gra prezentuje się lepiej. Do tego dojdzie sprzedaż na nową generację – ocenia analityk.
Nie wyklucza też zjawiska tzw. odroczonego popytu na wersję konsolową. Gracze mogą zdecydować się na zakup, kiedy już „Cyberpunka” będzie dobrze działał.
Nie tylko on jest zdania, że kurs producenta gier mógł przereagować.
„Naszym zdaniem obecna cena akcji dyskontuje sprzedaż niższą niż 25 mln w pierwszym roku” – napisał w komentarzu Piotr Bogusz z BM mBanku.
Konsolowe dylematy
Kwestia drastycznego spadku sprzedaży na konsole nie jest też oczywista. Choć w poniedziałek CD Projekt informował o możliwości zwrotu gry, to okazało się, że nie jest to prosta sprawa. Studnio nie ma żadnych specjalnych uzgodnień w tym zakresie z Sony i Microsoftem, a potencjalne zwroty mają odbywać na mocy standardowej polityki zwrotów każdej z platform.
W sieci pojawiło się wiele komentarzy graczy narzekających na brak możliwości zwrócenia gry.
„Cyberpunk” zbiera cięgi na konsolach poprzedniej generacji, ale gracze korzystający z najnowszych konsol - choć na razie jest to bardzo mała cześć rynku - raczej dobrze oceniają jakość gry. Podobnie jest w usłudze Google Stadia.
W ocenie analityków „Cyberpunk” sprzedażowo się obroni, jednak cała sytuacja sprawi, że wskaźniki rynkowe CD Projektu zostaną urealnione.
- Uważam, że z wyceny fundamentalnej zniknie premia za jakość i wskaźnikowo będzie to firma bardziej porównywalna do średniej dla branży. Wartość fundamentalną na pewno zmniejszają stare konsole, rekompensowane po części sprzedażą PC - mówi Kacper Koproń.
“Cyberpunk” ma już ponad 200 tys. ocen na Steamie, z tego 79 proc. jest pozytywnych. Oceny poprawiły się od premiery, gdyż początkowo pozytywnych było 70 proc. z nich. Gra już czwarty tydzień jest liderem bestsellerów tej platformy. Oceny od recenzentów wersji komputerowej to obecnie 87/100. Początkowo były na poziomie 91. Oceny od graczy na konsole poprawiają się, ale nadal są dramatycznie niskie. Wersja gry na Playstation 4 to zaledwie 3,1, a na Xboxa One 4,2.