Czytasz dzięki

Automaty idą na podbój biurowców

opublikowano: 13-08-2020, 22:00

W pozbawionych stołówek biurowcach pojawiają się automaty do wydawania posiłków. Czy zastąpią ludzi?

Po wprowadzeniu pracy zdalnej w biurowcach zlokalizowane w nich kantyny i restauracje straciły klientów i w znacznej części przestały działać, a niektórym nawet grozi bankructwo. W tę niszę wchodzą obecnie firmy oferujące maszyny vendingowe z posiłkami gorącymi albo schłodzonymi na wynos.

Obiad z automatu mogą kupić m.in. pracownicy biurowca PLL LOT na warszawskim
Okęciu. Automaty wypełniają dziś lukę po kantynach, które w dobie pracy zdalnej
są przeważnie zamknięte.
Zobacz więcej

ALTERNATYWA:

Obiad z automatu mogą kupić m.in. pracownicy biurowca PLL LOT na warszawskim Okęciu. Automaty wypełniają dziś lukę po kantynach, które w dobie pracy zdalnej są przeważnie zamknięte. Fot. WM

Na zimno…

Pierwszą stołówkę wydającą gotowe posiłki z automatu uruchomiła 10 sierpnia na 20 piętrze wrocławskiego Sky Tower firma Automnia. Działająca w biurze Work Service maszyna jest w stanie obsłużyć do 100 pracowników, wydając zestaw obiadowy jedno— lub dwudaniowy.

— W stosunku do poprzedniego kwartału liczba zapytań o maszyny wydające pożywienie bezobsługowo wzrosła o ok. 200 proc. Przed pandemią mieliśmy kontrakty na 2 tys. posiłków dziennie, a obecnie na 10 tys. Pytania spływają zarówno z zakładów pracy, jak i biurowców — mówi Paweł Mazur, prezes Automni.

Oprócz ograniczenia kontaktów międzyludzkich, na co obecnie przy ryzyku zakażeń wirusem SARS-CoV-2 klienci zwracają szczególnie uwagę, automatyzacja pozwala zaoszczędzić na kosztach pracy — wynajęcie takiej maszyny na 100 posiłków to dwie trzecie minimalnego wynagrodzenia, jakie trzeba byłoby zapłacić pracownikowi, nie mówiąc o kosztach wyposażenia tradycyjnej stołówki z kuchnią. Paweł Mazur przyznaje, że mankamentem automatu jest niepełna usługa.

Aby zjeść ciepły posiłek, pracownik musi go jeszcze podgrzać w kuchence mikrofalowej, którą zapewnia w pomieszczeniu socjalnym pracodawca. Maszyna ma moduł chłodzący, który przechowuje posiłki przez kilka dni w zależności od ich terminu przydatności do spożycia.

…i na gorąco

Wzrost zainteresowania automatami dostrzega też firma Best Meals, oferująca maszyny do wydawania codziennie dowożonych dań — zarówno schłodzonych, jak i podgrzewanych.

— Pojawienie się pandemii wpłynęło na przyśpieszenie naszego rozwoju. Działamy od maja 2019 r. i do pandemii zdążyliśmy uruchomić siedem maszyn, z których w czasie lockdownu tylko dwie działały regularnie. Obecnie ponownie działa siedem maszyn, a w ciągu najbliższych dwóch-trzech tygodni uruchomimy trzy kolejne. Prowadzimy zaawansowane rozmowy w zakresie wstawienia kolejnych trzech-pięciu maszyn jeszcze we wrześniu. Klienci są zainteresowani naszą ofertą z kilku powodów. Jeden z nich to niedziałające już i zamykające się obecnie kantyny w biurowcach. Drugi — poszukiwanie alternatywy dla bufetu, zapewniającej mniejsze ryzyko zakażeń — mówi Michał Rymar, partner zarządzający w firmie Best Meals.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Firma Ideal Bistro, również oferująca urządzenia z funkcją podgrzewania posiłków przywożonych codziennie przez lokalnych dostawców, w tym momencie nie interesuje się rynkiem biurowym.

— Naszą ofertę skierowaliśmy do zakładów produkcyjnych w lokalizacjach, w których nie ma alternatywnych form wydawania ciepłych posiłków. Naszym partnerem jest tam pracodawca, który to współfinansuje. Z pomysłami rozwoju biznesu w segmencie biurowym wstrzymujemy się do czasu zakończenia pandemii — mówi Andrzej Nartowicz, szef firmy Ideal.

Kantyny nie boją się maszyn

Zdaniem Piotra Niemca, prezesa Gastromall Group, firmy prowadzącej przed pandemią sieć restauracji Olimp w blisko 50 warszawskich biurowcach, automatyzacja procesów nie ominie branży gastronomicznej.

— Gastromall Group już w lutym tegoroku jako pierwsza w Polsce wprowadziła kasy samoobsługowe z systemem ważenia posiłków z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji. Automaty sprzedażowe są znakomitym uzupełnieniem oferty w biurowcu, lecz jakość posiłku odgrzewanego nigdy nie zastąpi tego przygotowywanego codziennie rano ze świeżych składników w kantynie. Nie ma więc zagrożenia, że prawdziwe kuchnie znikną z biurowców — twierdzi Piotr Niemiec.

Piotr Niemiec zwraca też uwagę, że maszyny vendingowe wymagają niestety obsługi przez panel, co może być źródłem zakażeń. Tymczasem pracownicy w działających restauracjach na bieżąco dbają o dezynfekcję powierzchni i zachowanie odpowiednich rygorów sanitarnych.

OKIEM EKSPERTA

Automatyzacja to wyraźny trend

ANDRZEJ GRABOWSKI, dyrektor operacyjny Forbis Group

Dystrybucja świeżych ciepłych posiłków z maszyn vendingowych świetnie wpisuje się w trend automatyzacji procesów powtarzalnych. W biurowcach mogłaby przynieść spore oszczędności operatorom stołówek, zmniejszając powierzchnię najmu i wielkość zatrudnienia, jednocześnie pozytywnie się wpisując w postcovidową rzeczywistość. Właściciele biurowcówmogą też rozważać taką aranżację przestrzeni wspólnych w swoich budynkach, aby mogły pełnić funkcję miejsca spożywania posiłków uzupełnioną o ofertę tego typu automatów. Oczywiście to nie jest w pełni automatyczna stołówka, gdyż skupia się na automatyzacji wydawania posiłków, a nie ich produkcji. Chyba większość konsumentów woli dania przygotowane przez kucharza niż robota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane