Litewska Mantinga obsługiwała dotąd polski rynek poprzez sieć przedstawicieli handlowych. Teraz – dostrzegając rosnący potencjał rynku mrożonego pieczywa – zdecydowała się na kolejny krok i założyła lokalną spółkę. Ma to uprościć działalność operacyjną, w tym kwestie prawne i współpracę z partnerami biznesowymi.
– Dotychczas działaliśmy w Polsce bez lokalnej struktury. Rosnąca skala sprzedaży skłoniła nas do utworzenia spółki, która pozwoli nam działać sprawniej – mówi Mantas Agentas, prezes Mantinga Group.
Polski oddział ma obsługiwać sprzedaż do dużych sieci handlowych, stacji paliw oraz sektora HoReCa. Celem Mantingi jest zwiększenie udziałów w polskim rynku mrożonego pieczywa i wejście do grona największych dostawców tego typu produktów.
Eksport litewskich wypieków do Polski dopiero się rozkręca
W 2024 r. eksport spółki Mantinga do Polski stanowił około 8 proc. całkowitej sprzedaży do klientów zagranicznych. Zdaniem Juraty Cibulskas, odpowiadającej za rozwój firmy w Polsce, wskaźnik ten nie odzwierciedla pełnego potencjału rynku.
– W bieżącym roku skierowaliśmy do Polski co najmniej jedną dziesiątą całej produkcji eksportowej przedsiębiorstwa. Udział ten planujemy stopniowo zwiększać. Będziemy poszerzać ofertę dla obecnych klientów i sektora gastronomicznego oraz poszukiwać nowych partnerów – mówi Jurata Cibulskas.
Wkrótce część produkcji Mantinga będzie dostarczać bezpośrednio z magazynów w Polsce, co ma pozwolić szybciej obsługiwać lokalnych klientów oraz wzmocnić przewagę konkurencyjną firmy.
W planach jest również utworzenie lokalnego zespołu sprzedaży złożonego z profesjonalistów, którzy dobrze znają specyfikę lokalnych sklepów detalicznych, stacji benzynowych, sklepów typu convenience oraz sektora HoReCa.
Duży rynek, silna konkurencja i presja cenowa
Jurata Cibulskas uważa, że polski rynek mrożonego pieczywa jest duży, ale trudny – konkurencyjny i wrażliwy na ceny. Z oferty Mantingi najlepiej radzą sobie na nim croissanty, bułki do hot dogów, bagietki czosnkowe oraz pizza.
W nadchodzących kwartałach Mantinga planuje rozszerzać ofertę na polskim rynku, m.in. poprzez produkty rozwijane we współpracy z lokalnymi markami.
Firma działa już na rynku niemal od trzydziestu lat. Obecnie zarządza czterema fabrykami: trzema w Litwie i jedną w Łotwie. Eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów świata, głównie bałtyckich i skandynawskich, ale także do Japonii, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych. Asortyment spółki obejmuje ok. 1000 produktów.
