Badanie BCG objęło ponad 1250 firm na świecie. Wykazało, że 60 proc. odnotowało niewielkie lub żadne korzyści ze stosowania AI, potwierdzając jedynie minimalny wzrost przychodów i oszczędności pomimo znacznych inwestycji. Wnioski z badania są takie, że najwyższą „zdolnością do tworzenia wartości na dużą skalę” dzięki AI wykazały się takie branże jak oprogramowania, telekomunikacji i technologii finansowych (fintech). Najsłabsze pod tym względem są branże takie jak moda i towary luksusowe, chemia, nieruchomości i budownictwo.
Badanie BCG potwierdza ustalenia MIT, które przyczyniło się w sierpniu do pogorszenia notowań spółek sztucznej inteligencji na amerykańskich rynkach akcji. Badanie, którego wyniki były szeroko cytowane, dotyczyło wdrożeń generatywnej sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach i rzeczywistego wpływu tych wdrożeń na biznes. Wykazało, że 95 proc. wdrożeń generatywnej AI w firmach nie przyniosło mierzalnego wpływu na ich wyniki. Głównym czynnikiem niepowodzeń nie były błędy samego AI, lecz niewłaściwa integracja narzędzi sztucznej inteligencji z istniejącymi procesami firmy.