Biuro w czasach hybrydy

opublikowano: 23-11-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Jak skutecznie współpracować, gdy część osób jest w firmie, a część w kawiarni lub domu? Z pomocą przychodzą technologie mobilne.

Od dwóch do czterech dni w firmie, a resztę roboczego tygodnia z domu — tak swoje obowiązki wykonuje 70 proc. pracowników ankietowanych przez HP (HP Global Hybrid Working Survey). Badanie jest międzynarodowe, ale wskazuje na tendencję obserwowaną także w Polsce. W większości krajowych przedsiębiorstw praca hybrydowa stała się ustawieniem domyślnym, a jeśli jest efektywna, zawdzięcza to m.in. nowym technologiom, które usprawniają zarówno działania stacjonarne, jak też zdalne.

Komentarz partnera
Jak przenieść biznes w cyfrowy świat
Artur Miękina
dyrektor sprzedaży projektów kluczowych Asseco Data Systems
Jak przenieść biznes  w cyfrowy świat

Cyfrowe biuro wpisuje się w ideę paperless, czyli przeprowadzenia procesu biznesowego w sposób cyfrowy od A do Z, bez wykorzystania kartki papieru i z zapewnieniem tzw. dowodów prawnych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu narzędzi, jakimi są kwalifikowane usługi zaufania, m.in. podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczna czy walidacja, które zostały zdefiniowane w Rozporządzeniu eIDAS i są uznawane na poziomie Unii Europejskiej.

Prostota procesów biznesowych, szybkość obsługi i satysfakcja klientów, skuteczna współpraca z dostawcami czy aspekty wizerunkowe to tylko niektóre czynniki istotne dla zwiększenia efektywności biznesowej w organizacji niezależnie od sektora gospodarki, w którym prowadzi ona działalności. Można to wszystko osiągnąć dzięki zbudowaniu w niej podejścia cyfrowego. To, o czym warto pamiętać, to fakt, że nie należy zamieniać jeden do jednego procesów tradycyjnych na procesy cyfrowe. Warto bowiem wykorzystać tę sytuację do zbudowania nowych procesów, w pełni cyfrowych. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu usług zaufania możemy to zrobić w optymalny sposób, osiągając przy tym zakładane efekty.

Asseco od ponad dwóch lat promuje ideę paperless w ramach kampanii #BiznesBezPapieru, gdzie wskazujemy, jak przenieść biznes w cyfrowy świat. Pokazujemy, jakie są zalety takiego podejścia oraz perspektywy organizacji, które przeszły już tę cyfrową ewolucję. To, co nas wyróżnia, to fakt, że nie tylko dostarczamy rozwiązanie technologiczne, ale dodatkowo wspieramy naszych klientów w budowaniu procesów paperless pod kątem prawnym i organizacyjnym, jak również zapewniamy im możliwość konsultacji w ramach długoterminowej współpracy.

Przykładem takiego podejścia jest nasze wdrożenie cyfrowego procesu obsługi klienta w salonach sprzedaży sieci Plus i platformy Polsat Box z Grupy Polsat Plus (GPP). Projekt, którego realizację wspierały firmy Samsung i Xtension, umożliwia podpisywanie umów w sposób w pełni cyfrowy z wykorzystaniem rysika na ekranie tabletu i uwzględnieniem aspektów cyberbezpieczeństwa całego procesu. GPP dzięki temu rozwiązaniu zaoszczędziło już ponad 180 tys. ryz papieru.

Praca w biegu

Biura zmieniają się nie do poznania. Niejedna duża sala konferencyjna została przerobiona na kilka mniejszych. Open space’y są już passé. Ubywa tradycyjnych stanowisk pracy. Pojawia się coraz więcej kameralnych miejsc do spotkań i burzy mózgów. Biurowe rewolucje dotyczą nie tylko aranżacji wnętrz, ale także innowacji cyfrowych.

Model pracy hybrydowej pociąga za sobą konieczność inwestycji w rozwiązania do współpracy i komunikacji na odległość — mówi Robert Pusz, dyrektor sprzedaży w Newline Interactive na Europę Wschodnią.

W ten trend wpisują się monitory interaktywne. Przed pandemią w ofercie dla biznesu przeważały modele wielkoformatowe — od 55 do 98 cali. Od niemal trzech lat rośnie zapotrzebowanie na małe. Przykładem jest 27-calowy Newline Flex, który w jednej obudowie ma wszystko, czego potrzeba np. do przeprowadzenia wideokonferencji czy szkolenia online: kamerę, głośnik i zestaw mikrofonów. Urządzenie jest gotowe do pracy od razu po wyjęciu z pudełka. Aby zwiększyć komfort użytkowania, można swobodnie zmieniać kąt jego nachylenia i pisać naturalnie jak po kartce papieru.

Wolny wybór
54proc.

Taki odsetek pracowników twierdzi, że elastyczny tryb pracy jest ważnym czynnikiem w wyborze jej miejsca — wynika z badań zrealizowanych przez Pracuj.pl.

Newline wykorzystuje technologię Wide Color Gamut (szeroka paleta barw), przez co obraz na monitorach tego producenta ma moc, realizm i żywość.

— W pracy hybrydowej trzeba stawiać na łatwość i wygodę obsługi oraz wysoką jakość służbowych narzędzi. Im lepsze funkcjonalności i parametry, tym większe zadowolenie użytkowników. To podnosi ich efektywność — uważa Rober Pusz.

Dla grafika komputerowego ważne są naturalne i nasycone kolory, ale po co zapewniać taki luksus specowi od marketingu, sprzedawcy lub księgowemu? Jeszcze raz zajrzyjmy do badania HP. Wielu respondentów poniżej 30. roku życia przyznawało, że gdy pracują zdalnie, nie czują się częścią zespołu. Tłumaczyli to jakością technologii — 16 proc. nie uczestniczyło w pełni w spotkaniach przez internet, bo ich komputer lub laptop nie był dość szybki lub niezawodny, a 30 proc. doświadczyło wykluczenia i wstydu, ponieważ ich sprzęt nie spełniał specyficznych warunków zdalnych połączeń. Kiepski obraz, zły dźwięk i przerywane transmisje online skutkowały wrażeniem zepchnięcia na margines.

Takiego odczucia nie powinni mieć pracownicy wyposażeni w HP Spectre x360. Choć to hybryda laptopa z tabletem, nie ma mowy o kompromisie, jeśli chodzi o moc — urządzenie ma procesor 12 Gen Core i7-1255u, pamięć RAM 16 GB i szybszy dysk o pojemności do 2TB. Na uwagę zasługuje też długi czas pracy na jednorazowym ładowaniu, który zapewnia platforma Intel Evo — gdy w teście odtworzono plik wideo w rozdzielczości 1080 p przy jasności 50 proc., bateria wytrzymała prawie 11,5 godziny.

Technologia:
Technologia:
Efektywność rozproszonych zespołów zależy m.in. od technologii, które ułatwiają zarządzanie ludźmi, komunikację i obieg dokumentów na odległość — mówi Robert Pusz, dyrektor sprzedaży w Newline Interactive na Europę Wschodnią.
Marek Wiśniewski

Niewielkie rozmiary i niska masa sprawiają, że urządzenie można zabrać z sobą w podróż. Pełnowymiarowa klawiatura umożliwia pracę w dowolnym miejscu i nawet po ciemku, bo jednostka ma podświetlane klawisze. Czego profesjonalista mobilny może chcieć jeszcze? Ach tak, przydałyby mu się jeszcze dobre słuchawki, choćby z serii Jabra Connect, które redukują uliczny i kawiarniany gwar oraz eliminują szum wiatru. Użytkownik może skoncentrować się na negocjacjach biznesowych bez zakłóceń.

— Wszyscy wiemy, jak uciążliwe są rozmowy z dźwiękiem o słabej jakości lub w hałaśliwym otoczeniu. Chcemy, by pracownicy wyglądali i brzmieli profesjonalnie, gdziekolwiek się znajdują: w biurze, domu czy na lotnisku — deklaruje Callum MacDougall, wiceprezes spółki Jabra specjalizującej się w produkcji rozwiązań audiokonferencyjnych i dla call center.

Nie oglądaj się wstecz!

Wielką zaletą technologii, a co za tym idzie także pracy zdalnej, jest to, że w całości zależy ona od ciebie. To nie jest wyższa matematyka — opanowanie narzędzi, które urzeczywistniają tę ideę, również nie zajmie zbyt wiele czasu. Ale wymaga to siły woli i odpowiedniego samozaparcia, by wyzbyć się nostalgii za minionymi czasami i spojrzeć w przyszłość. Czy jesteś na to gotów?

Jason Fried, David Heinemeier Hansson
założyciele firmy 37signals

Pod specjalnym nadzorem

Dążąc do stworzenia komfortowego i produktywnego środowiska pracy, nie wolno zapominać o ochronie zasobów informatycznych firmy. Z tym w Polsce bywa różnie. Według najnowszych danych GUS 79 proc. przedsiębiorstw wyposaża pracowników w przenośne urządzenia, a tylko 37 proc. stosuje VPN, zapewniający bezpieczne mobilne połączenie z siecią.

— Nowe wymagania sprowadzają się do zapewnienia bezpiecznego, zdalnego dostępu do firmowych danych oraz bezpiecznego łączenia sprzętu: notebooków, projektorów i ekranów. Jest to sprawa podstawowa, skoro spotkania i praca grupowa coraz częściej odbywają się poza siedzibami firm i w tak nieoczywistych miejscach jak restauracje — mówi Krzysztof Bulanda, odpowiedzialny w polskim oddziale BenQ za zintegrowane kanały sprzedaży.

Odpowiedzią jego firmy na potrzeby związane z hybrydowym modelem pracy jest pierwszy na świecie projektor EH620 z wbudowanym systemem Windows 11 Enterprise IoT, certyfikatem WPA2 klasy korporacyjnej i szyfrowaniem AES-128.

— To małe, przenośne urządzenie łatwo integruje się z systemami przedsiębiorstwa pracującymi w środowisku Windows, zapewniając te same protokoły bezpieczeństwa i kontroli dostępu, co firmowe laptopy lub komputery PC — podkreśla przedstawiciel BenQ.

Zawodowa hybryda to zjawisko stosunkowo nowe. Przed pandemią 74 proc. firm w Polsce pracowało tylko stacjonarnie, teraz tylko 24 proc. — wynika z raportu firmy Colliers. Przedsiębiorcy dopiero się uczą, jak do tej nowej normy dostosować swoje procedury, procesy biznesowe i technologie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Partnerzy

IFS SAP ProAlpha

Polecane