Biznes dąży ku obłokom

opublikowano: 19-03-2014, 00:00

Chmura obliczeniowa: Mniejsze firmy wolą koncentrować się na biznesie, a opiekę nad infrastrukturą IT powierzają specjalistom

Aby utrzymać stronę internetową z e-sklepem, pocztę i system CRM do zarządzania magazynem, dawniej trzeba było kupić serwer i wyposażyć serwerownię. Kosztowało to kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset tysięcy złotych. Niewyobrażalny wydatek dla średniej firmy zajmującej się handlem, a cóż dopiero dla małej. Nic dziwnego, że przedsiębiorstwa z sektora MŚP coraz częściej korzystają z IT w modelu cloud computingu (chmura obliczeniowa). Co przemawia za tym, aby biznesowi mikrusi i średniacy korzystali z oprogramowania w chmurze? Pierwszym powodem jest zastąpienie inwestycji w sprzęt i licencje miesięcznym abonamentem.

FOT. iStock
FOT. iStock
None
None

Drugim — uwolnienie się od konieczności zatrudnienia obsługi rozwiązań IT. Wybierając cloud, klient zyskuje gwarancję, że za bieżące administrowanie i wsparcie techniczne systemu odpowiada w całości jego dostawca. Te działania, jak również upgrade’y oprogramowania, wliczone są w opłatę abonamentową.

— Chmura oferuje małym firmom rozwiązania, na które jeszcze niedawno mogli sobie pozwolić tylko giganci rynku. Dzięki niej zaawansowane usługi, np. CRM, ERP, contact center, są dostępne w przystępnej cenie niemal na wyciągnięcie ręki, nawet dla kilku- lub kilkunastoosobowych przedsiębiorstw — zachwala Monika Jóźwiak, kierownik sprzedaży pośredniej w Focus Telecom Polska.

Czy niższa cena nie oznacza niższych standardów jakości, funkcjonalności, bezpieczeństwa? W żadnym razie. Funkcjonalność takiego systemu nie odbiega od dużych, stacjonarnych rozwiązań.

Kto na tym skorzysta

Według ekspertów, chmura może zdać egzamin w każdej firmie bez względu na wielkość, obroty, rodzaj działalności. Są jednak branże i przedsiębiorstwa, które w większym stopniu niż inne zaufały tej technologii. — Cloud computing zdobywa dużą popularność w małych firmach i start-upach.

Ich właściciele nie potrzebują już własnych serwerów, po prostu uruchamiają odpowiednie oprogramowanie w swojej przeglądarce internetowej i mogą natychmiast zacząć pracę. Szczególnie otwarta na tę technologię jest branża e-commerce, ponieważ jeśli ktoś prowadzi działalność w internecie, doskonale zna korzyści chmury — twierdzi Paweł Regiec, dyrektor sprzedaży iComarch24. Inwestycje w chmurę napędza też tzw. rewolucja mobilna, polegająca na upowszechnianiu smartfonów, tabletów i ultrabooków.

— Zaawansowany technologicznie sprzęt przenośny tylko częściowo spełnia swoją rolę jako pomoc w pracy, komunikacji, rozrywce, jeśli nie jest podłączony do internetu. Biznesowi decydenci, korzystając z tych urządzeń, po prostu przyzwyczajają się do tego, że osobiste informacje, SMS-y, kontakty, mogą być przechowywane w przestrzeni wirtualnej, i są tam bezpieczne. Później analogicznie podchodzą do firmowych danych w chmurze — tłumaczy Paweł Regiec. Polska jest liderem w dziedzinie cloud computingu w Europie Środkowo- Wschodniej.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Jak pokazało ostatnie badanie przeprowadzone na zlecenie Kapsch BusinessCom, 31 proc. polskich firm już korzysta z technologii cloud computingu. A średni wynik dla regionu to 27 proc. Nie dość tego — kolejne 30 proc. menedżerów IT w Polsce planuje wejście w chmurę w najbliższych trzech latach, zatem rozwiązanie to będzie coraz powszechniejsze — podkreśla Roman Durka, prezes spółki Kapsch.

Duzi zostali w tyle

Co równie ciekawe — upowszechnianie się chmury obliczeniowej to głównie zasługa mniejszych podmiotów. Duże spółki i urzędy podchodzą do tego rozwiązania ostrożniej, na co wskazuje np. badanie przeprowadzone w lutym przez firmę analityczną Audytel. Prawie połowa przedstawicieli przedsiębiorstw i jednostek administracji publicznej nie wykorzystuje i nie rozważa chmury jako modelu architektury IT. Tylko co piąta instytucja monitoruje ryzyko, koszty i korzyści związane z przetwarzaniem w tej technologii.

Posiadanie sformalizowanej strategii dla cloud computingu zadeklarowało tylko 7 proc. respondentów.

— Jeśli większe firmy wydały kilkaset tysięcy złotych na budowę własnej serwerowni, trudno się dziwić, że oczekują zwrotu z tej inwestycji. Dopiero gdy ich centrum danych się zestarzeje, zaczynają poważnie rozważać, czy korzystniej jest modernizować własne zasoby, czy przenieść je do skalowalnej chmury — mówi dyrektor Regiec. Wejście w chmurę pozwala zaoszczędzić na kosztach osobowych. Cieszy to pracodawcę, ale czy pracownicy są równie szczęśliwi?

— Dzięki cloud computingowi łatwiej nie dopuścić do nadmiernego rozrośnięcia się działu informatycznego. Nie oznacza to jednak, że administracja IT w dużych spółkach staje się zbędna. Zmienia się natomiast jej rola. Uwolnieni od rutynowych zadań informatycy mogą skoncentrować się na działaniach wspierających rozwój biznesu — tłumaczy menedżer z iComarch24.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane