Biznes idzie w sukurs państwu

opublikowano: 18-03-2020, 22:00

Przedsiębiorcy nie tylko proszą o rządową pomoc, ale też pomagają — przekazują coraz więcej zapasów i pieniędzy na walkę z koronawirusem.

Z każdym dniem coraz więcej państwowych i prywatnych przedsiębiorstw oferuje rządowi pomoc w walce z epidemią. Właśnie dołączyły m.in. Velvet Care, Pelion, Huawei i InPost.

Nasączane chusteczki…

W ostatnich dniach do premiera i ministrów trafił list szefów funduszu Abris i należącej do niego spółki Velvet Care. Producent wyrobów higienicznych deklaruje, że zbadał już własne możliwości technologiczne i jest gotów w ciągu czterech tygodni przestawić swój zakład na wytwarzanie nasączonych alkoholem chusteczek dezynfekcyjnych, jakie stosuje się w ramach profilaktyki antywirusowej. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z polskimi przepisami takie wyroby wymagają formalnego dopuszczenia do sprzedaży przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

W poniedziałek do władz państwowych napisał także Pelion, jeden z największych podmiotów w polskim sektorze ochrony zdrowia. Spółka oświadcza, że zapewnienie ciągłości dostaw produktów farmaceutycznych i higienicznych do aptek i szpitali to jej priorytet. Deklaruje też gotowość podjęcia dodatkowych działań na rzecz walki z pandemią.

…płyny odkażające…

Na produkcję płynów odkażających przestawiły się już lub chcą to zrobić: Orlen, KGHM, Polfa Tarchomin i grupa Boryszew. Pomagają nie tylko producenci.

— Jesteśmy gotowi przekazać część naszych zapasów. Obecnie możemy zaoferować 25 tys. maseczek ochronnych oraz dużą ilość płynu dezynfekującego do mycia rąk. Możemy przekazać je w ciągu tygodnia — mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huaweia Polska.

Koncern deklaruje też, że jest gotów przekazać własne rozwiązania technologiczne do zdalnego nauczania i pracy. Oferuje nieodpłatne udostępnienie półrocznej licencji na platformę e-learningową, przeszkolenie wybranych osób i pomoc techniczną.

…software i doświadczenie…

— Nasze oprogramowanie, w tym stworzone w ciągu kilku dni lokalne nowoczesne sieci telekomunikacyjne 5G, połączyło sieć szpitali podczas największej fali epidemii w Chinach, gdzie służyło jako narzędzie komunikacji pomiędzy lekarzami a pacjentami. Dzięki temu ograniczono bezpośrednie kontakty. Jestem przekonany, że to rozwiązanie sprawdziłoby się również w Polsce — mówi Ryszard Hordyński.

…sprawna logistyka…

Wsparcie działań władz w zakresie obsługi logistycznej zaoferował w tym tygodniu In- Post, jeden z największych podmiotów tego sektora w Polsce.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rafał Brzoska, prezes spółki, podkreśla, że należy uniknąć błędów, jakie popełniono we Włoszech, gdzie ludzie stali w sklepach w długich kolejkach i wzajemnie się zarażali. Z tej lekcji można i należy wyciągnąć wnioski.

— Najważniejsze zadanie firm logistycznych podczas obecnego kryzysu to zachowanie stabilności dostaw. Nasz paczkomat minimalizuje kontakty bezpośrednie pomiędzy nadawcą, kurierem i odbiorcą. To znacznie zmniejsza ryzyko zawieszenia świadczenia usług nawet w warunkach pandemii. Jesteśmy więc otwarci na współpracę z instytucjami państwa, gdyby wyraziły chęć skorzystania z naszego doświadczenia i infrastruktury — deklaruje Wojciech Kądziołka, rzecznik InPostu.

…gotówka, maseczki i gogle

W minionym tygodniu wsparcie finansowe w walce z koronawirusem zadeklarowało kilka państwowych i prywatnych spółek. Polska Grupa Energetyczna zdecydowała o przekazaniu na ten cel 5 mln zł, a cztery największe zakłady należące do Grupy Azoty — w Kędzierzynie-Koźlu, Policach, Puławach i Tarnowie — po 0,75 mln zł. Orlen za pośrednictwem swojej fundacji ma wpłacić 6 mln zł, Grupa Lotos — 5 mln zł, a Totalizator Sportowy — 4 mln zł. 1,5 mln zł zadeklarował zarząd Enei, a wczoraj przyłączyło się m.in. PGNiG, oferując 4 mln zł.

Prywatne przedsiębiorstwa nie pozostają w tyle. Agata (dawniej Agata Meble) przekazała na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczeniasanitarnego 1 mln zł, a szefostwo sieci handlowej Żabka Polska oddało do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i wskazanych przez nie instytucji 4,5 mln zł. 20 proc. obrotów z e-commerce na ten sam cel zadeklarowała też firma OTCF, która produkuje i sprzedaje odzież sportową marki 4F. Wcześniej przekazała warszawskiemu szpitalowi MSWiA 300 par gogli, które mogą być przydatne personelowi medycznemu stykającemu się z osobami zarażonymi koronawirusem. KGHM przekazał 10 tys. maseczekprzeciwpyłowych. Przydadzą się szpitalom, mimo że nie są specjalistycznymi wyrobami medycznymi.

— Nasza spółka zależna PGF Urtica uruchamia właśnie przeznaczony dla szpitali internetowy system składania zapytań o dostawy najbardziej deficytowych produktów. Przede wszystkim są to maseczki, których brakuje w coraz większej liczbie placówek medycznych — mówi Tomisław Bensari, prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej, jednego z największych dystrybutorów leków.

Firma ma szukać najlepszych ofert na rynku i dostarczać sprzęt „po kosztach”, czyli z kilkuprocentową marżą na logistykę.

— W ostatnich dniach na podobnej zasadzie dostarczyliśmy już maseczki dwóm szpitalom — w Dzierżoniowie oraz we Wrocławiu — informuje Tomisław Bensari.

Rozmowa dnia

200 firm zgłosiło się do pomocy

Chętnych do walki z koronawirusem są setki, a z godziny na godzinę ich liczba rośnie. Jak można pomóc, mówi Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, która została powołana na stanowisko koordynatora ds. współpracy z polskimi przedsiębiorcami w ramach walki z COVID 19.

„PB”: Jak wyglądają procedury w przyjmowaniu pomocy od firm? Jak przedsiębiorcy powinni się zgłaszać?

Olga Semeniuk, koordynator ds. współpracy z polskimi przedsiębiorcami w ramach walki z COVID 19:  Ze względu na szerokie zainteresowanie polskich przedsiębiorców pomocą w walce z COVID 19, Ministerstwo Rozwoju uruchomiło specjalny adres mailowy: pomagamy@mr.gov.pl. Już od wtorku spływają tam dziesiątki ofert polskich przedsiębiorców. To nasza siła gospodarcza i wspólna odpowiedzialność w obliczu wyzwań, jakie przed nami stoją. Każdy polski producent może zgłosić się – za pośrednictwem maila – do nas i przedstawić swoją ofertę i możliwości. 

Co jest potrzebne - produkty medyczne, higieniczne, pieniądze?

- Każda forma wsparcia jest teraz ważna. W tym trudnym dla wszystkich Polaków czasie drzwi do pomocy otwarte są dla każdego. Największe zapotrzebowanie dotyczy maseczek, odzieży ochronnej i płynów bakteriobójczych. Ministerstwo Zdrowia zamieściło na stronie dokładną specyfikację produktów, których potrzebujemy podczas zwalczania COVID-19. Dla przykładu, maseczki powinny być zgodne z oznaczeniem i normą CE Kat.2, EN14683.

Ile firm już się zgłosiło?

Do chwili obecnej otrzymaliśmy blisko 200 deklaracji pomocy ze strony polskich przedsiębiorców. Ta liczba rośnie z godziny na godzinę, za co już teraz serdecznie dziękujemy. 

Czy firmy, które rozpoczną produkcję wyrobów medycznych skierowanych na walkę z koronawirusem, będą mieć gwarancję ich odbioru?

Całą procedurę współpracy z polskimi przedsiębiorcami określają ścisłe zasady ustalone międzyresortowo. Proszę, aby firmy planujące rozpoczęcie produkcji, najpierw przesłały swoją ofertę na naszego maila. Po określeniu możliwości produkcyjnych i potwierdzeniu zapotrzebowania, indywidualnie ustalimy warunki współpracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane