Czytasz dzięki

Biznes idzie w sukurs państwu

opublikowano: 18-03-2020, 22:00

Przedsiębiorcy nie tylko proszą o rządową pomoc, ale też pomagają — przekazują coraz więcej zapasów i pieniędzy na walkę z koronawirusem.

Z każdym dniem coraz więcej państwowych i prywatnych przedsiębiorstw oferuje rządowi pomoc w walce z epidemią. Właśnie dołączyły m.in. Velvet Care, Pelion, Huawei i InPost.

Nasączane chusteczki…

W ostatnich dniach do premiera i ministrów trafił list szefów funduszu Abris i należącej do niego spółki Velvet Care. Producent wyrobów higienicznych deklaruje, że zbadał już własne możliwości technologiczne i jest gotów w ciągu czterech tygodni przestawić swój zakład na wytwarzanie nasączonych alkoholem chusteczek dezynfekcyjnych, jakie stosuje się w ramach profilaktyki antywirusowej. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z polskimi przepisami takie wyroby wymagają formalnego dopuszczenia do sprzedaży przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

W poniedziałek do władz państwowych napisał także Pelion, jeden z największych podmiotów w polskim sektorze ochrony zdrowia. Spółka oświadcza, że zapewnienie ciągłości dostaw produktów farmaceutycznych i higienicznych do aptek i szpitali to jej priorytet. Deklaruje też gotowość podjęcia dodatkowych działań na rzecz walki z pandemią.

…płyny odkażające…

Na produkcję płynów odkażających przestawiły się już lub chcą to zrobić: Orlen, KGHM, Polfa Tarchomin i grupa Boryszew. Pomagają nie tylko producenci.

— Jesteśmy gotowi przekazać część naszych zapasów. Obecnie możemy zaoferować 25 tys. maseczek ochronnych oraz dużą ilość płynu dezynfekującego do mycia rąk. Możemy przekazać je w ciągu tygodnia — mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huaweia Polska.

Koncern deklaruje też, że jest gotów przekazać własne rozwiązania technologiczne do zdalnego nauczania i pracy. Oferuje nieodpłatne udostępnienie półrocznej licencji na platformę e-learningową, przeszkolenie wybranych osób i pomoc techniczną.

…software i doświadczenie…

— Nasze oprogramowanie, w tym stworzone w ciągu kilku dni lokalne nowoczesne sieci telekomunikacyjne 5G, połączyło sieć szpitali podczas największej fali epidemii w Chinach, gdzie służyło jako narzędzie komunikacji pomiędzy lekarzami a pacjentami. Dzięki temu ograniczono bezpośrednie kontakty. Jestem przekonany, że to rozwiązanie sprawdziłoby się również w Polsce — mówi Ryszard Hordyński.

…sprawna logistyka…

Wsparcie działań władz w zakresie obsługi logistycznej zaoferował w tym tygodniu In- Post, jeden z największych podmiotów tego sektora w Polsce.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Rafał Brzoska, prezes spółki, podkreśla, że należy uniknąć błędów, jakie popełniono we Włoszech, gdzie ludzie stali w sklepach w długich kolejkach i wzajemnie się zarażali. Z tej lekcji można i należy wyciągnąć wnioski.

— Najważniejsze zadanie firm logistycznych podczas obecnego kryzysu to zachowanie stabilności dostaw. Nasz paczkomat minimalizuje kontakty bezpośrednie pomiędzy nadawcą, kurierem i odbiorcą. To znacznie zmniejsza ryzyko zawieszenia świadczenia usług nawet w warunkach pandemii. Jesteśmy więc otwarci na współpracę z instytucjami państwa, gdyby wyraziły chęć skorzystania z naszego doświadczenia i infrastruktury — deklaruje Wojciech Kądziołka, rzecznik InPostu.

…gotówka, maseczki i gogle

W minionym tygodniu wsparcie finansowe w walce z koronawirusem zadeklarowało kilka państwowych i prywatnych spółek. Polska Grupa Energetyczna zdecydowała o przekazaniu na ten cel 5 mln zł, a cztery największe zakłady należące do Grupy Azoty — w Kędzierzynie-Koźlu, Policach, Puławach i Tarnowie — po 0,75 mln zł. Orlen za pośrednictwem swojej fundacji ma wpłacić 6 mln zł, Grupa Lotos — 5 mln zł, a Totalizator Sportowy — 4 mln zł. 1,5 mln zł zadeklarował zarząd Enei, a wczoraj przyłączyło się m.in. PGNiG, oferując 4 mln zł.

Prywatne przedsiębiorstwa nie pozostają w tyle. Agata (dawniej Agata Meble) przekazała na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczeniasanitarnego 1 mln zł, a szefostwo sieci handlowej Żabka Polska oddało do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i wskazanych przez nie instytucji 4,5 mln zł. 20 proc. obrotów z e-commerce na ten sam cel zadeklarowała też firma OTCF, która produkuje i sprzedaje odzież sportową marki 4F. Wcześniej przekazała warszawskiemu szpitalowi MSWiA 300 par gogli, które mogą być przydatne personelowi medycznemu stykającemu się z osobami zarażonymi koronawirusem. KGHM przekazał 10 tys. maseczekprzeciwpyłowych. Przydadzą się szpitalom, mimo że nie są specjalistycznymi wyrobami medycznymi.

— Nasza spółka zależna PGF Urtica uruchamia właśnie przeznaczony dla szpitali internetowy system składania zapytań o dostawy najbardziej deficytowych produktów. Przede wszystkim są to maseczki, których brakuje w coraz większej liczbie placówek medycznych — mówi Tomisław Bensari, prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej, jednego z największych dystrybutorów leków.

Firma ma szukać najlepszych ofert na rynku i dostarczać sprzęt „po kosztach”, czyli z kilkuprocentową marżą na logistykę.

— W ostatnich dniach na podobnej zasadzie dostarczyliśmy już maseczki dwóm szpitalom — w Dzierżoniowie oraz we Wrocławiu — informuje Tomisław Bensari.

Rozmowa dnia

200 firm zgłosiło się do pomocy

Chętnych do walki z koronawirusem są setki, a z godziny na godzinę ich liczba rośnie. Jak można pomóc, mówi Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, która została powołana na stanowisko koordynatora ds. współpracy z polskimi przedsiębiorcami w ramach walki z COVID 19.

„PB”: Jak wyglądają procedury w przyjmowaniu pomocy od firm? Jak przedsiębiorcy powinni się zgłaszać?

Olga Semeniuk, koordynator ds. współpracy z polskimi przedsiębiorcami w ramach walki z COVID 19:  Ze względu na szerokie zainteresowanie polskich przedsiębiorców pomocą w walce z COVID 19, Ministerstwo Rozwoju uruchomiło specjalny adres mailowy: pomagamy@mr.gov.pl. Już od wtorku spływają tam dziesiątki ofert polskich przedsiębiorców. To nasza siła gospodarcza i wspólna odpowiedzialność w obliczu wyzwań, jakie przed nami stoją. Każdy polski producent może zgłosić się – za pośrednictwem maila – do nas i przedstawić swoją ofertę i możliwości. 

Co jest potrzebne - produkty medyczne, higieniczne, pieniądze?

- Każda forma wsparcia jest teraz ważna. W tym trudnym dla wszystkich Polaków czasie drzwi do pomocy otwarte są dla każdego. Największe zapotrzebowanie dotyczy maseczek, odzieży ochronnej i płynów bakteriobójczych. Ministerstwo Zdrowia zamieściło na stronie dokładną specyfikację produktów, których potrzebujemy podczas zwalczania COVID-19. Dla przykładu, maseczki powinny być zgodne z oznaczeniem i normą CE Kat.2, EN14683.

Ile firm już się zgłosiło?

Do chwili obecnej otrzymaliśmy blisko 200 deklaracji pomocy ze strony polskich przedsiębiorców. Ta liczba rośnie z godziny na godzinę, za co już teraz serdecznie dziękujemy. 

Czy firmy, które rozpoczną produkcję wyrobów medycznych skierowanych na walkę z koronawirusem, będą mieć gwarancję ich odbioru?

Całą procedurę współpracy z polskimi przedsiębiorcami określają ścisłe zasady ustalone międzyresortowo. Proszę, aby firmy planujące rozpoczęcie produkcji, najpierw przesłały swoją ofertę na naszego maila. Po określeniu możliwości produkcyjnych i potwierdzeniu zapotrzebowania, indywidualnie ustalimy warunki współpracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Czytasz ten ważny tekst za darmo, wesprzyj nas! Zostań subskrybentem już od 7,90 zł/msc. przez 3 miesiące

Dołącz