Po 13 latach działalności Bobby Burger znalazł się w likwidacji, ale to jeszcze nie koniec tej historii. Sieć wciąż może wrócić do gry – trwają rozmowy z inwestorami, którzy widzą w niej potencjał. Bogumił Jankiewicz, założyciel i były prezes spółki, który obecnie pełni rolę likwidatora, podkreśla, że proces można zatrzymać, jeśli uda się znaleźć odpowiedniego partnera.
- Już w grudniu zgłosiło się do nas kilku potencjalnych inwestorów, a w ostatnich tygodniach pojawili się kolejni. Wybierzemy współpracę z tym, kto przedstawi najlepszą ofertę dla marki i naszych klientów. Decyzję podejmiemy najpóźniej do połowy marca - mówi Bogumił Jankiewicz.
Zaczęło się od food trucka
Szyld pojawił się na rynku w 2012 r. Jego twórcy – Krzysztof Kołaszewski i Bogumił Jankiewicz - zaczynali od sprzedaży burgerów z food trucka na warszawskich imprezach plenerowych. Po roku otworzyli pierwszy lokal stacjonarny. W kolejnych latach nastąpił dynamiczny rozwój sieci - burgerownie pojawiły się w Krakowie, Sopocie, Bydgoszczy, a później w Rzeszowie, Toruniu, Radomiu i Łodzi. Co roku, bazując na kredytach, otwierano kilkanaście lokali zarówno przy ulicach, jak i w galeriach handlowych.
Pod koniec 2018 r. właściciele firmy powołali razem z Michałem Kicińskim, współzałożycielem CD Projektu, a wówczas również właścicielem restauracji Wegeguru, grupę kapitałową Real Food. Od tego momentu Bobby Burger i Wegeguru działały pod jej skrzydłami (ten drugi szyld zniknął z rynku w zeszłym roku).
Potem przyszła pandemia i wszystko się zatrzymało.
Od ekspansji do likwidacji
Mimo że Bobby Burger zyskał popularność, nie udało mu się uniknąć trudności związanych z konsekwencjami pandemii, wojny w Ukrainie, rosnących kosztów energii i produktów spożywczych. Do tego doszła znacząca podwyżka kosztów pracy. Ostatnie dostępne dane finansowe pochodzą z 2021 r., kiedy przychody sieci wyniosły 15,5 mln zł (+0,5 proc. r/r), a strata netto 1,5 mln zł, zmniejszając się o 34,6 proc.
- Od tego czasu odcinaliśmy wszystko to, co nie pasowało do nowej rzeczywistości. Do utraty płynności przyczyniło się wiele czynników, a zwłaszcza opóźnienie decyzji o umorzeniu obowiązku zwrotu subwencji z tarczy finansowej. Konsekwencją było wstrzymanie kredytu obrotowego, co uniemożliwiło dalszą działalność — tłumaczy Bogumił Jankiewicz.
Sytuacja skłoniła drugiego z założycieli, Krzysztofa Kołaszewskiego, do sprzedaży udziałów w 2022 r. Rok później spółka próbowała ratować się restrukturyzacją – uzyskała zgodę na postępowanie układowe. Teraz chce nie tylko skutecznie zrealizować jego postanowienia, ale również poszukać nowych perspektyw rozwoju poprzez pozyskanie inwestora strategicznego.
Sieci burgerowni, podobnie jak cały rynek HoReCa, w 2024 r. zmagały się przede wszystkim z wysokimi kosztami prowadzenia działalności, obejmującymi m.in. opłaty za media i produkty spożywcze. Według placówek gastronomicznych biorących udział w naszym corocznym badaniu była to największa przeszkoda w prowadzeniu i rozwoju biznesu. Dynamika wzrostu cen wołowiny w Polsce w latach 2023-24 co prawda wyhamowała do wartości jednocyfrowych, ale miało to miejsce po istotnym, kilkudziesięcioprocentowym wzroście w 2022 r. Mimo to pięć największych sieci burgerowni w Polsce w 2024 r. zwiększyło liczbę placówek o prawie 9 proc. r/r, o 4 pkt. proc. więcej niż w 2023 r.
Rozwojowi burgerowni w Polsce sprzyjają m.in. kulinarne upodobania najmłodszych konsumentów. Jak wynika z badania PMR na potrzeby raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2024”, przedstawiciele pokolenia Z częściej niż starsze grupy wiekowe wskazują kuchnię amerykańską jako jedną ze swoich ulubionych – im starsze pokolenie, tym rzadziej padają takie deklaracje. Co więcej, zapytani o to, jakich lokali brakuje w ich miejscu zamieszkania, to właśnie oni najczęściej wspominali o kuchni amerykańskiej. Z drugiej strony burgerownie będą w najbliższych latach mierzyć się z rosnącą konkurencją ze strony tzw. sklepowej gastronomii. W przypadku produktów takich jak ciepłe napoje i przekąski ze sklepów to znów właśnie pokolenie Z wykazuje największe zainteresowanie i najbardziej pozytywne nastawienie.
