Budował w Polsce Shopee, rozwinie IdoSell

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-03-02 15:25

Azjatycki marketplace zatrudniał nad Wisłą ok. 300 pracowników, a w styczniu niespodziewanie zamknął lokalny biznes. Kierujący nim Michał Tykarski wszedł do zarządu IAI z portfela funduszu MCI.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kim jest nowy członek zarządu IAI
  • na czym przede wszystkim zależy jemu nowemu pracodawcy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Intensywny, półtoraroczny rozwój w Polsce Shopee, platformy handlowej wywodzącej się z Singapuru, mógł uprzykrzyć życie konkurentom. Natomiast jego nagłe wycofanie się z rynku 13 stycznia i wypuszczenie na rynek ok. 200 pracowników (jesienią zatrudniało ich nawet ok. 300) pomogło firmom z branży e-commerce walczącym o talenty. Skorzystała na tym m.in. kontrolowana przez notowany na GPW fundusz MCI Capital spółka IAI, oferująca platformę do tworzenia i prowadzenia e-sklepów IdoSell (pod względem przychodów największa w kraju).

Michał Tykarski z Shopee do IAI

Od początku marca do zarządu spółki dołączył Michał Tykarski. Będzie odpowiedzialny za rozwój produktu i biznesu. W latach 2013-21 pracował w Boston Consulting Group (BCG), gdzie prowadził projekty dotyczące strategii, sprzedaży, fuzji i przejęć oraz doświadczeń klienta – głównie dla banków i ubezpieczycieli. Natomiast od września 2021 r., gdy do Polski weszło Shopee, zajmował się rozwojem jego lokalnego biznesu szczególnie w zakresie obsługi sprzedawców.

– Michał ma potrzebne nam strategiczne zaplecze wyniesione z BCG i bardzo duże doświadczenie w e-commerce. Przez półtora roku był kluczowym menedżerem Shopee w Polsce, zarządzającym ponad 150-osobowym zespołem w zakresie operacji, współpracy ze sprzedawcami i rozwoju produktu. Sześć-siedem milionów użytkowników skorzystało z tej platformy, więc w naszej ocenie to sukces – zamknięcie wynikało ze strategicznej decyzji właścicieli o koncentracji na innych rynkach. Zaplanowaliśmy na ten rok prawie 100 projektów dotyczących rozwoju produktu i zamierzamy skorzystać przy nich z doświadczenia Michała – komentuje Jarosław Mikos, prezes IAI.

CIągle w kraju:
CIągle w kraju:
Shopee, którego biznes w Polsce rozwijał Michał Tykarski, zapisało się w pamięci Polaków reklamami, do których zatrudniło m.in. piosenkarza Sławomira. W kilkanaście miesięcy zdobyło ponad 50 tys. sprzedawców i 7,5 mln pobrań aplikacji. Teraz menedżer wykorzysta doświadczenie w rodzimej firmie, IAI.
materiały prasowe

Poszukiwania spółek i talentów

Firma, w której zarządzie zasiada jeszcze odpowiedzialna za finanse Kamila Łozowska, obsługuje w Polsce ok. 7 tys. sklepów internetowych – głównie dużych i średnich – a także 5,5 tys. mniejszych na Węgrzech. Łącznie wygenerowały one w ubiegłym roku ok. 15 mld zł GMV (łączny obrót na platformie). Spółka, której przychody powoli zbliżają się do 200 mln zł, rozgląda się za akwizycjami poszerzającymi jej ofertę i zasięg.

By utrzymać wysokie tempo rozwoju, IAI potrzebuje też topowych menedżerów, w co wpisuje się ściągnięcie Michała Tykarskiego. W grudniu wzmocniło natomiast radę nadzorczą. Dołączył do niej Andrzej Jacaszek, od 2005 r. dyrektor zarządzający ICAN Institute szkolącego kadrę zarządzającą.

W biznesie od lat:
W biznesie od lat:
Jarosław Mikos został prezesem IAI rok temu. Zastąpił pełniącego tę funkcję 22 lata Pawła Fornalskiego, współzałożyciela spółki. Wcześniej Jarosław Mikos m.in. kierował Polskimi ePłatnościami.
Marek Wiśniewski